وینو پلاستیک
LANGUAGE

اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

شرکت وینوپلاستیک بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله و اتصالات پلیمری در خاورمیانه است که محصولاتی باکفیت و مطابق استانداردهای جهانی را با قیمتی مناسب در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد. محصولات مختلف وینوپلاستیک مانند لوله آب تماما با استفاده از جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا ساخته می‌شوند تا کارایی سیستم لوله‌کشی شما برای چندین دهه تضمین ‌شده باشد. در صورتی که به دنبال انتخاب بهترین گزینه برای پروژه ساخت و ساز خود هستید، با مشاورین وینوپلاستیک تماس حاصل کنید.

لوله کشی فاضلاب ساختمان و اصول اجرای آن

بعد از اینکه آب از بخش‌های مختلف ساختمان مانند آشپزخانه، حمام و توالت عبور کرد، تبدیل به فاضلاب شده و باید به صورت کامل دفع شود. گرانش بیشترین نقش را در تخلیه فاضلاب‌ ساختمان های مسکونی و صنعتی دارد. با یک نگاه ساده به لوله کشی فاضلاب ساختمان متوجه خواهید شد که تمامی لوله و اتصالات به سمت پایین زاویه دارند تا جاذبه زمین کار خود را به درستی انجام دهد.

به صورت کلی، سیستم لوله کشی فاضلاب پیچیدگی‌های زیادی در مقایسه با لوله کشی آب دارد و حساسیت بیشتری در مورد آن لحاظ می‌گردد. این سیستم به طور مستقیم با سلامتی اعضاء ساکن در ساختمان‌ها سر و کار دارد و به همین دلیل بیش از بخش‌های دیگر ساخت و ساز مورد تاکید قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی نکاتی حائز اهمیت در مورد لوله کشی فاضلاب ساختمان پرداخته و انواع لوله و مشخصات آن را مرور خواهیم کرد.

لوله-کشی-فاضلاب-ساختمان

انتخاب جنس مناسب برای لوله‌ کشی فاضلاب ساختمان

تمامی مالکین ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی باید بعد از چند سال به فکر تعمیر و نگهداری سیستم لوله‌کشی خود باشند. البته انتخاب یک لوله مناسب می‌تواند دردسرهای شما را تا حد قابل توجهی از میان بردارد. بیشتر لوله‌هایی که چندین دهه قبل به کار گرفته می‌شدند، از جنس فولاد یا آهن بودند، اما اکنون قضیه بسیار فرض می‌کند. 

افزایش قیمت فولاد و آهن در سال‌های اخیر و دشوار بودن حمل و نقل آن‌ها یکی از دلایل کنار گذاشتن آن‌ها به حساب می‌آید. همچنین گزینه‌های جایگزین بسیار زیادی مانند لوله پی وی سی (PVC) وارد بازار شدند که هزینه‌های ساخت و ساز را تا حد زیادی کاهش داده و در همان حال طول عمر بسیار بالاتری داشتند. برخی از گزینه‌های مورد استفاده به عنوان لوله فاضلاب ساختمان عبارت‌اند از: 

لوله فاضلاب چدنی: این لوله هنوز هم از گزینه‌های محبوب در بعضی از کشورها محسوب می‌شود. اگرچه لوله‌های چدنی استحکام بالایی دارند، اما به راحتی دچار زنگ‌زدگی شده و در طولانی‌مدت مشکلات بیشتری را به وجود خواهند آورد.

لوله فاضلاب گالوانیزه: این لوله‌ها بیشترین استحکام را در میان تمامی گزینه‌ها دارند، اما باز هم برای مدتی طولانی دوام نمی‌آورند. عده‌ای آن‌ها را با استفاده از رنگ ضد زنگ عایق می‌کنند تا برای مدت بیشتری قابل استفاده باشند. 

لوله فاضلاب پی وی سی: این لوله‌ها هم‌اکنون گزینه‌ اصلی لوله‌ کشی فاضلاب در بیشتر کشورهای جهان هستند. لوله پی وی سی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات فیزیکی، فشار داخلی و مواد شیمیایی دارد و برای بیش از پنج دهه کار خود را بدون مشکل انجام می‌دهد.

توصیه‌های بهداشتی در خصوص لوله کشی فاضلاب

جریان فاضلاب از طریق لوله‌ها در طولانی‌مدت به رسوب و ته‌نشین شدن آلاینده‌های مختلف منتهی خواهد شد. چنین چیزی در نهایت موجب بازگشت آلاینده‌ها به سمت بالا می‌شود. به همین خاطر باید اطمینان حاصل کنید که لوله‌ها از ضریب اصطکاک پایینی برخوردار هستند، بدین معنی که سطح داخلی صاف و صیقلی دارند و مواد به راحتی از آن‌ها عبور می‌کند. لوله های PVC و UPVC برای این امر بسیار مناسب هستند.

با توجه به واکنش‌های شیمیایی متعددی که در داخل فاضلاب رخ می‌دهد، گازهای شیمیایی زیادی در داخل آن‌ها تولید می‌شود. این گازها در صورت استنشاق توسط افراد باعث بیماری‌های جدی خواهند شد. بنابراین بکارگیری آب‌بند و هوابند در زمان نصب سیستم لوله‌کشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین این امکان را در اختیار دارید که سطح بیرونی لوله‌ها را با لایه‌ای از مقوا بپوشانید تا به عنوان محافظی در برابر فشار و ضربه عمل کند و در همان حال از انتشار هرگونه گاز سمی جلوگیری به عمل آید.

انتخاب مسیر مناسب برای لوله کشی فاضلاب 

نیازی به گفتن ندارد که قراردهی لوله‌ های فاضلاب ساختمان باید با نهایت دقت و بر اساس طرح و نقشه‌ای مناسب باشد. تنها یک فشار اضافی کافی است تا لوله دچار شکستگی شده و هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد. بنابراین همواره باید این قانون را در ذهن داشته باشید که لوله‌‌های خروجی حمام و توالت را تا حد امکان از زیر اتاق‌های پر رفت و آمد مانند نشیمن عبور ندهید. 

به همین صورت، زمانی که مشغول لوله‌کشی فاضلاب خود هستید، به هیچ عنوان وارد حیطه ساختمان‌های مجاور نشوید. این کار به منظور تعمیر و نگهداری‌ در آینده اهمیت زیادی دارد، چرا که هرگونه تخطی از این اصل باعث سردرگمی تکنسین‌ها خواهد شد. طرحی دقیق از محل لوله‌ها تهیه کنید و در خانه نگه دارید تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنید.

لوله-و-اتصالات-فاضلاب

لوله و اتصالات فاضلاب

تمامی لوله و اتصالات فاضلاب باید با استفاده از الگوهای مشخصی انجام شوند که حداقل مقاومت را در برابر جریان مواد داشته باشند. هنگامی که جریان فاضلاب به صورت افقی است، اتصالاتی طولانی‌تر به کار گرفته می‌شوند تا سرعت انتقال فاضلاب کاهش نیابد. همچنین زمانی که جریان از حالت افقی به عمودی یا بالعکس تغییر پیدا کند، اتصالات کوتاه‌تر به کار می‌روند تا شتاب جریان ناشی از نیروی گرانش حفظ شود.

استفاده از هواگیر در سیستم لوله کشی فاضلاب

سیستم لوله کشی شما برای عملکرد مناسب باید از یک یا چند لوله هواگیر برخوردار باشد. این لوله‌ها اغلب در سقف ساختمان قرار می‌گیرند و از ایجاد خلاء در داخل لوله جلوگیری می‌کنند تا فاضلاب بدون هرگونه مشکلی دفع شود. در صورتی که می‌خواهید با نحوه کارکرد این لوله‌ها آشنا شوید، یک نی را در یک لیوان پر از آب قرار دهید. اگر انگشت خود را بالای نی گذاشته و سپس نی را از لیوان بیرون بیاورید، متوجه خواهید شد که هنوز هم مقداری آب در داخل نی وجود دارد. دلیل چنین اتفاقی این است که عدم نفوذ هوا از بالا باعث ایجاد یک خلاء جزئی در داخل نی می‌شود. اگر انگشت خود را بردارید، آب به بیرون خواهد ریخت.

اگر لوله های فاضلاب شما اغلب دچار گرفتگی می‌شوند، نصب هواگیر به احتمال بسیار زیاد می‌تواند آن را برطرف سازد. همچنین تعویض لوله‌های قدیمی و فلزی با محصولات نوینی مانند لوله پی وی سی راه‌حلی ایده‌آل برای شما خواهد بود.

جدیدترین مقالات

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

معرفی 7 مورد از بهترین محلول های لوله بازکن ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

معرفی 7 مورد از بهترین محلول لوله بازکن توالت ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

بهترین محلول لوله بازکن توالت به یک محصول در قالب مایع، ژل و یا پودر گفته می‌شود که از نوعی …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات