وینو پلاستیک
LANGUAGE

انواع لوله و مشخصات آن

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

شرکت وینوپلاستیک بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله و اتصالات پلیمری در خاورمیانه است که محصولات متنوعی را به منظور افزایش کیفیت ساخت و ساز  به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد. لوله فشاری و ساینو تنها دو مورد از محصولات وینوپلاستیک هستند که با کیفیت فوق‌العاده خود می‌توانند رضایت خاطر همه را به دست آورند. همچنین اگر به دنبال محصولی مناسب و بادوام برای خطوط لوله فاضلاب ساختمان هستید، با مشاورین وینوپلاستیک تماس بگیرید تا گزینه‌های مناسب در اختیار شما قرار گیرند.

مشخصات انواع لوله

معرفی انواع لوله و کاربردهای آن

از زمانی که بشر تصمیم به استفاده از خطوط لوله‌کشی گرفت، مواد زیادی برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در اوایل پیدایش لوله‌کشی در شهرهای بزرگ اروپایی، از لوله‌های سرب و خاک رس برای انتقال آب آشامیدنی به ساختمان‌ها استفاده می‌شد. اولین لوله‌های چدنی، مسی و فولادی نیز با شروع قرن بیستم در آمریکا طرفداران زیادی پیدا کردند. مسمومیت‌های ناشی از لوله‌های سربی بعدها باعث شد که استفاده از آن‌ها به طور کلی فراموش شود.

امروزه انواع مختلفی از مواد قدیمی و جدید برای ساخت لوله به کار می‌رود. نکات مثبت و منفی زیادی وجود دارد که باید در هنگام انتخاب هر یک از سیستم‌های لوله‌کشی برای ساختمان مسکونی، تجاری یا صنعتی خود مد نظر قرار دهید. ثبات و طول عمر سیستم لوله‌کشی منزل هر شخص نقش مهمی در کیفیت زندگی وی دارد، بنابراین هرگونه‌ تصمیم‌گیری باید با آگاهی کامل همراه باشد. در این پست به معرفی پرکاربردترین لوله‌ها و موارد استفاده آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاربرد های انواع لوله

لوله های سیمانی و بتنی

این لوله‌ها تحت فشار بسیار زیاد به یک ماده متراکم و همگن با مقاومت قابل توجه تبدیل می‌شوند. لوله های بتنی و سیمانی را می‌توان در اندازه‌های مختلف در بازار پیدا کرد. برخی از انواع آن‌ها تا فشار داخلی 200 psi را نیز تحمل می‌کنند. اتصالات آن‌ها نیز به اندازه خود لوله مقاوم هستند. لوله‌های فوق عمدتا برای زهشکی‌های سنگین و همچنین خطوط انتقال فاضلاب به کار گرفته می‌شوند.

لوله چدنی

لوله های چدنی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و طول عمر بالای خود محبوبیت زیادی به دست آوردند. این محصولات عمدتا در تصفیه‌خانه‌های آب و لوله‌کشی فاضلاب به کار گرفته می‌شوند. لوله‌های چدنی بسیار مقرون به صرفه هستند، اما حمل و نقل و نصب آن‌ها با دردسرهای زیادی همراه است و به همین دلیل بیشتر پیمانکاران استفاده از لوله سایز بزرگ UPVC را ترجیح می‌دهند.

لوله مسی

مس یکی از قدیمی‌ترین مواد مورد استفاده در لوله‌کشی است و امروزه همچنان به عنوان یک گزینه محبوب شناخته می‌شود. به صورت کلی دو نوع لوله مسی ساخته می‌شود: لوله مسی سخت و لوله مسی انعطاف‌پذیر. مس سخت اغلب برای تامین آب ساختمان به کار می‌رود. لوله مسی انعطاف‌پذیر نیز در مسیرهای کوتاه (مانند گوشه‌ها) که فضا تنگ بوده و امکان استفاده درست از اتصالات وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله های مسی طول عمری برابر ۵۰ سال دارند و در برابر نشتی و خوردگی نیز کاملا مقاوم هستند. همچنین باکتری‌ها نمی‌توانند روی سطح مس رشد کنند. در مقابل، عامل اصلی بازدارنده در استفاده از لوله مسی هزینه آن است. قیمت مس در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و نمی‌توان برای پروژه‌های وسیع روی آن حساب باز کرد.

لوله گالوانیزه

لوله‌های فولادی گالوانیزه به منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی با یک لایه مقاوم سختکاری می‌شوند. همچنین انتهای لوله‌ها رزوه می‌شود تا بتوان آن‌ها را به یکدیگر پیچ کرد. این لوله‌ها بدون شک بسیار مستحکم هستند، اما در حال حاضر چندان به کار نمی‌روند. لوله‌های گالوانیزه برای انتقال آب غیرآشامیدنی مانند فاضلاب تا حدودی مناسب هستند، اما بکارگیری آن‌ها برای انتقال آب آشامیدنی چندان توصیه نمی‌شود.

از سوی دیگر این لوله‌ها طول عمر کوتاهی دارند و در شرایطی که با رطوبت بالا روبرو شوند، امکان زنگ زدگی کاملا وجود دارد. بنابراین در صورتی که سیستم لوله‌کشی خانه شما از جنس فولاد گالوانیزه است، باید سریعا به فکر تعویض آن باشید.

معرفی-انواع-لوله

لوله پی وی سی (PVC)

پلی وینیل کلراید که بیشتر به عنوان لوله PVC شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به محبوب‌ترین گزینه برای لوله‌کشی تبدیل شده است.  این ماده از ترکیب پلاستیک و وینیل ساخته شده و به عنوان یک پلیمر ترموپلاستیک به شمار می‌آید. بسته به پروژه ساخت و ساز خود می‌توانید ضخامت و قطرهای متفاوتی را انتخاب کنید. اگر این لوله‌ها را برای انتقال آب آشامیدنی در نظر دارید، به دنبال برچسب‌های «NFS-PW» یا «NFS-61» باشید. این یعنی لوله با استانداردهای بهداشتی انتقال آب آشامیدنی سازگار است. 

لوله های پی وی سی به دلیل طول عمر بالا، مقاومت فوق‌العاده در برابر خوردگی، توانایی کنترل فشار، سهولت در استفاده، وزن پایین و قیمت بسیار مناسب برای بیشتر پروژه‌ها گزینه‌ای ایده‌آل هستند. اما در همان حال، لوله های PVC در برابر تاب خوردگی حساس بوده و به دلیل تنوع نه چندان زیاد در اندازه، موارد استفاده محدودی دارند.

لوله یو پی وی سی (UPVC)

لوله UPVC بر اساس PVC ساخته می‌شود، با این تفاوت که در ساختار آن از هیچ نرم‌کننده‌ای استفاده نشده است و به همین خاطر سختی آن بسیار بیشتر است. این لوله‌ها از لحاظ طول عمر، مقاومت در برابر ضربه، خوردگی، تحمل دما و ضریب اصطکاک گزینه‌ای عالی بوده و برای انتقال آب آشامیدنی کاملا سازگار هستند.

وینوپلاستیک انواع لوله‌های PVC و UPVC را در سایزهای مختلف برای پروژه‌های ساختمانی و صنعتی به مرحله تولید می‌رساند. این شرکت همچنین از ماده UPVC برای تولید لوله برق استفاده می‌کند که می‌تواند امنیت خطوط لوله‌کشی الکتریکی را تا چندین دهه تضمین کند. مقاله آنچه درباره لوله کشی برق باید بدانید را مطالعه کنید تا اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست آورید. برای آشنایی با بهترین راه تعیین سایز لوله برق مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن به تازگی وارد صنعت لوله‌کشی شده است و کاربردهای زیادی دارد. تفاوت عمده پلی اتیلن و PVC در انعطاف‌پذیر بودن مورد اولی است، به گونه‌ای که می‌توان از آن‌ها برای خطوط طولانی و پیوسته به راحتی استفاده کرد. علاوه بر انعطاف‌پذیری، برش و اتصالات پلی اتیلن به سادگی انجام می‌شود، طول عمر بالایی دارند و دماهای زیاد را نیز تحمل می‌کنند. اما لوله‌های پلی اتیلن در برابر اشعه ماوراء بنفش دچار آسیب می‌شوند و برای انتقال آب آشامیدنی نیز مناسب نیستند.

لوله پلی پروپیلن

بارزترین ویژگی این لوله‌ها انعطاف‌پذیری بسیار بالا و قابلیت خم شدن به دور اشیاء مختلف است. به همین دلیل، بکارگیری پلی پروپیلن برای انتقال مایعات و گازهای گرم ایده‌آل است. به همین ترتیب، برخی از این لوله‌ها برای پروژه‌های تولیدی و صنعتی به کار گرفته می‌شوند که مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و قلیایی مورد نیاز است.

 

جدیدترین مقالات

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات