وینو پلاستیک
LANGUAGE

تأثیرات ناشی از افزایش دلار در بازار لوله و اتصالات

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله و اتصالات از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه در انواع صنایع مختلف مانند آب و فاضلاب، غذا و دارو، نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی، برق و …کاربردهای متعددی داشته و برای انتقال سیالات مختلف و همچنین محافظت از تجهیزات دیگر استفاده می‌شوند. با توجه به کاربردهای متعدد این تجهیزات همواره تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد اما میزان عرضه همواره تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته است که نرخ ارز و دلار و همچنین کمبود مواد اولیه خصوصاً در شرایط اقتصادی کشور ایران مهم‌ترین آنها هستند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین اثرات افزایش قیمت ارز و دلار در بازار لوله و اتصالات پرداخته می‌شود.

 

افزایش قیمت دلار و نقش آن در اقتصاد

به صورت کلی دلار به عنوان یکی از قدرتمندترین ارزها و پول‌ها در سراسر دنیا شناخته می‌شود و بسیاری از کشورهای جهان مبادلات ارزی خود را بر پایه آن انجام می‌دهند. کشور ایران از جمله کشورهایی است که در دهه‌های گذشته و با توجه به مناقشات و اختلاف‌هایی که با کشورهای بزرگی همچون آمریکا دارد درگیر تحریم‌های اقتصادی متعددی است به همین دلیل قیمت دلار و ارز همواره در حال نوسان بوده و اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است. ایران وابستگی بسیار زیادی به قیمت دلار داشته و همین امر باعث می‌شود که کوچک‌ترین نوسان در قیمت آن تأثیرات و تنش‌های مختلف در ابعاد وسیع در اقتصاد کشور داشته باشد. در اصل افزایش قیمت دلار در ایران باعث افزایش نجومی قیمت تجهیزات و کالاهای مختلف شده و نرخ تورم را روزبه‌روز بیشتر افزایش می‌دهد.

 

تأثیرات قیمت دلار در بازار لوله و اتصالات

همان‌طور که گفته شد لوله و اتصالات از کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع به کار می‌روند و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون جنس، کاربرد، ویژگی‌ها، ابعاد و … دسته‌بندی شوند.

افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر باعث شده است که بازار لوله و اتصالات نیز تنش‌های متعددی را تجربه کند. از جمله مهم‌ترین تأثیرات ناشی از افزایش دلار در بازار لوله و اتصالات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

کاهش واردات مواد اولیه

همان‌طور که گفته شد هرکدام از انواع لوله اتصالات فاضلاب و … از مواد اولیه مختلفی تولیدشده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند.

مواد اولیه بسیاری از این تجهیزات از کشورهای خارجه وارد می‌شود و زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند طبیعتاً قیمت این مواد نیز افزایش یافته و در نتیجه تولیدکننده‌ها برای جبران هزینه‌ها و کسب سود مناسب محصولات خود را با قیمت‌های بیشتری عرضه می‌کنند. در اصل هر چقدر قیمت دلار افزایش پیدا کند مواد اولیه نیز افزایش قیمت خواهد داشت و لوله و اتصالات تولیدشده نیز از این افزایش قیمت تأثیر گرفته و گران‌تر می‌شوند.

 

افزایش قیمت دلار و قیمت لوله و اتصالات

 

گسترش دلالی در بازار

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که رشد نرخ تورم و رشد قیمت دلار در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند گسترش دلالی است. در حقیقت افزایش لحظه‌ای قیمت دلار باعث می‌شود که دلالان در تمامی حوزه‌ها برای کسب سودهای بیشتر اقدام به انبار یا عدم عرضه محصولات نمایند و در نهایت آنها را باقیمت‌های بیشتری عرضه کنند. در اصل رشد دلالی و کمبود محصولات از مهم‌ترین تأثیرات ناشی از افزایش دلار در بازار لوله و اتصالات خواهد بود.

کاهش عرضه محصولات

یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات افزایش قیمت دلار بر بازار لوله و اتصالات کاهش عرضه تولیدکننده‌ها است. زمانی که تولیدکننده‌ها برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید محصولات دچار مشکل می‌شوند و مجبور شوند با قیمت بالاتری مواد اولیه را خریداری کنند ناچار خواهند بود مواد کمتری خریداری کرده و در نتیجه محصولات کمتری نیز تولید می‌کنند. تولید کم محصولات نیز باعث کاهش میزان عرضه می‌شود.

کاهش تقاضا برای خرید لوله و اتصالات

افزایش قیمت دلار می‌تواند همزمان تمامی حوزه‌های اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار بدهد و تمامی مواد و متریال های مختلف دچار افزایش قیمت شوند. از مهم‌ترین تأثیرات ناشی از افزایش دلار در بازار لوله و اتصالات کاهش میزان تقاضا برای خرید این محصولات است چرا که صنایعی همچون ساختمان‌سازی، کشاورزی و … دچار رکود شده و مصرف‌کننده‌ها قادر به خرید محصولات نخواهند بود.

افزایش هزینه‌های انرژی

به صورت کلی برای تولید اتصالات پلی اتیلن پیچی، جوشی، فشاری و هر نوع و لوله و اتصال دیگری نیاز به تجهیزات و منابع انرژی مختلفی وجود دارد و افزایش قیمت دلار به عنوان ارز اصلی مبادلات بین‌المللی باعث می‌شود تولیدکننده‌ها برای تولید محصولات خود هزینه‌های بیشتری صرف کنند و این صرف هزینه در قبال انرژی و خطوط تولید را در قیمت محصولات خود جبران می‌کنند که در نهایت باعث افزایش قیمت لوله و اتصالات خواهد شد.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله و اتصالات

لوله و اتصالات امروزه در تمامی صنایع استفاده می‌شوند و می‌توانند کاربردها و مزیت‌های متعددی داشته باشند. قیمت این تجهیزات می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون نرخ ارز و نوسانات آن، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های انرژی و خطوط تولید، نوع لوله و اتصالات، برند و شرکت تولید کننده، هزینه‌های حمل‌ونقل، ویژگی‌های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی محصولات و … هستند. در اصل برای خرید هر کدام از انواع لوله و اتصالات شهری و صنعتی باید از یک راهنمای خرید مناسب استفاده کرد.

 

جمع‌بندی نهایی

افزایش قیمت دلار به عنوان ارزی اصلی مبادلات اقتصادی کشور باعث شده است که تمامی حوزه‌های اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفته و تنش‌های بزرگی ایجاد شود. از مهم‌ترین تأثیرات ناشی از افزایش دلار در بازار لوله و اتصالات می‌توان به افزایش قیمت شدید محصولات، کاهش عرضه، کاهش تقاضا، توسعه بازار دلالان، کاهش واردات مواد اولیه و … اشاره کرد.

 

 

 

جدیدترین مقالات

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

معرفی 7 مورد از بهترین محلول های لوله بازکن ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

معرفی 7 مورد از بهترین محلول لوله بازکن توالت ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

بهترین محلول لوله بازکن توالت به یک محصول در قالب مایع، ژل و یا پودر گفته می‌شود که از نوعی …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات