وینو پلاستیک
LANGUAGE

تفاوت لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

امروزه لوله‌های پلیمری جایگاه ویژه‌ای در سیستم‌های لوله‌کشی انتقال سیالات خصوصاً در صنعت ساختمان دارند و پیشرفت علوم و تکنولوژی باعث توسعه و گسترش آن‌ها شده است و از تنوع بالایی برخوردارند. در گذشته از لوله‌های فلزی استفاده می‌شد که مشکلات متعددی همچون نصب سخت، خوردگی و زنگ‌زدگی، عدم انعطاف‌پذیری، حمل‌ونقل دشوار و … داشتند اما لوله‌های پلیمری مختلفی همچون لوله سبز و لوله سفید به دلیل داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد جایگزین بسیار خوبی برای لوله‌های فلزی هستند. در ادامه مطلب به بررسی کامل تفاوت لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید پرداخته خواهد شد.

 

لوله سبز چیست؟

لوله‌هایی که در گذشته تولید می‌شدند کیفیت مناسبی نداشتند و در برابر عواملی همچون خوردگی، رطوبت و … مقاومت مناسبی نداشتند به همین دلیل لوله‌های سبز که در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی، خوردگی و … مقاومت بالایی داشتند مورد توجه قرار گرفتند. دلیل نام‌گذاری این لوله‌ها این است که اولین بار توسط شرکتی به نام Green Pipe تولید شدند. ماده اولیه این لوله‌ها پلی‌پروپیلن است که از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است.

 

لوله سفید چیست؟

لوله سفید نیز نوع دیگری از لوله‌های پلی‌پروپیلنی است که به عنوان جایگزینی مطمئن و مناسب برای انواع لوله‌های گالوانیزه، فولادی و مسی شناخته می‌شوند. این لوله‌ها از مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار برخوردارند و می‌توانند مقاومت بسیار خوبی داشته باشند.

 

تفاوت لوله پلیمری سبز و سفید

 

مهم‌ترین تفاوت‌های لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید

همان‌طور که گفته شد لوله‌های پلیمری به عنوان بهترین جایگزین برای انواع لوله‌های فلزی شناخته می‌شوند و از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. لوله‌های سفید و سبز می‌توانند تفاوت‌های متعددی باهم داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • جنس و متریال لوله‌ها

در حقیقت هر دو لوله سبز و سفید پلیمری از ماده‌ای به نام پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند و جنس آن‌ها یکسان است اما در روند تولید تغییراتی در آن‌ها ایجاد می‌شود. در حقیقت در ابتدای تولید هر دو نوع لوله به رنگ سبز خواهند بود و برای آنکه در سیالات بو و طعم ناخوشایندی ایجاد نکنند تغییراتی در آن‌ها اعمال می‌شود و به رنگ سفید درمی‌آیند بنابراین تفاوت لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید از نظر جنس فقط به افزودنی‌ها و تغییرات زمان تولید آن‌ها مربوط می‌شود.

  • میزان مقاومت شیمیایی

به صورت کلی میزان مقاومت شیمیایی انواع لوله و اتصالات upvc و پلیمری بالا بوده و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. مواد پلیمری که در ساخت و تولید لوله‌های سبز و سفید به کار می‌رود باعث می‌شود که در برابر مواد شیمیایی، محیط‌های اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی داشته باشند. این لوله‌ها همچنین به دلیل صاف بودن سطح داخل هیچ‌گونه رسوبی نمی‌گیرند و مسیر جریان سیالات همواره باز خواهد بود.

  • محل نصب و استفاده

تفاوت لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید از نظر محل نصب و استفاده می‌تواند قابل توجه باشد چرا که لوله‌های سفید معمولاً در محل‌های نصب می‌شوند که زیر نور مستقیم یا غیر مستقیم خورشید قرار دارند در حالی که لوله‌های پلیمری سبز در برابر نور خورشید مقاومت کمتری دارند و باید در محل‌هایی نصب شوند که در معرض نور نباشند.

 

 لوله پلیمری سبز

 

  • میزان تحمل دما

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های این لوله میزان تحمل دما است. لوله‌های پلیمری سفید می‌توانند در دمای 20 درجه 20 بار فشار و در دمای 85 درجه 10 بار فشار را تحمل کنند در حالی که میزان تحمل فشار در لوله‌های سبز در شرایط مشابه کمتر خواهد بود. در حقیقت لوله‌های پلیمری سبز به دلیل مواد افزودنی خاصی که دارند در دماهای بالا دچار تغییر شکل شده و عملکرد مناسبی نخواهند داشت به همین دلیل کاربردهای محدودتری دارند.

  • کاربردهای لوله

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های لوله‌های پلیمری سبز و سفید، کاربردهایی است که دارند. هر کدام از این لوله‌ها با توجه به رنگ و ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند از کاربردهای خاصی برخوردار باشند. لوله‌های سفید معمولاً در سیستم‌های لوله‌کشی تصفیه آب، لوله‌کشی آب ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، خدماتی و …، شبکه‌های آب‌رسانی شهری، سیستم‌های لوله‌کشی آبیاری تحت فشار، صنعت کشاورزی، سیستم‌های تهویه، لوله‌کشی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و … استفاده می‌شوند اما لوله‌های سبز کاربردهای محدودتری دارند و معمولاً در سازه‌های ساختمانی، صنایع غذایی، خطوط هوای متراکم، صنعت کشتی‌سازی، لوله‌کشی‌های فاضلاب و استفاده می‌شوند. در مقاله‌ای تحت عنوان رفع گرفتگی لوله فاضلاب از سایت وینوپلاستیک به بررسی کامل و دقیق بهترین راهکارهای رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

 لوله پلیمری سفید

 

  • قیمت لوله پلیمری

در حقیقت قیمت مواد پلیمری مخصوصا لوله پلیمری می‌تواند تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون نوع لوله، ویژگی‌های مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی، برند و شرکت سازنده، کیفیت تولید لوله، مشخصات ظاهری، نرخ ارز و نوسانات آن، حجم و مقدار خرید لوله، فروشگاه عرضه‌کننده، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی و … قرار خواهد داشت. لوله‌های پلیمری سبز و سفید معمولاً در شاخه‌های 4 تا 5 متری تولید می‌شوند و قیمت آن‌ها بر اساس متراژ محاسبه می‌شود. با توجه به ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهایی که این لوله‌ها دارند قیمت لوله‌های سفید مقداری بیشتر خواهد بود. این لوله همچنین می‌توانند از نظر برند سازنده نیز باهم متفاوت باشند.

 

جمع‌بندی

لوله‌های پلی‌پروپیلن که از خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند در دو رنگ سفید و سبز تولید می‌شوند. تفاوت لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید را می‌توان در جنس، میزان تحمل دما و فشار، کاربردها، محل و نحوه نصب و استفاده، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و … بررسی کرد. این لوله‌ها با وجود تفاوت‌هایی که دارند می‌توانند بهترین جایگزین برای انواع لوله‌های فلزی در سیستم‌های لوله‌کشی مختلف باشند.

جدیدترین مقالات

آموزش نحوه عایق کاری لوله با پشم شیشه از پایه

آموزش نحوه عایق کاری لوله با پشم شیشه از پایه

مهم‌ترین مزیت عایق‌کاری لوله و اتصالات ساختمان، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و کاهش مصرف سوخت و همچنین پیشگیری از …

14 روش رفع گرفتگی چاه توالت فرنگی با مدفوع

14 روش رفع گرفتگی چاه توالت فرنگی با مدفوع

اگر سیستم فاضلاب و لوله‌کشی ساختمان شما طوری طراحی شده که مدام دچار گرفتگی می‌شود و نمی‌دانید این مشکل را …

سیم کشی و نحوه لوله کشی برق راه پله

سیم کشی و نحوه لوله کشی برق راه پله + مراحل نصب مدار روشنایی

راه پله یکی از بخش‌های مهم در هر ساختمانی محسوب می‌شود؛ چرا که این قسمت مشاع بوده و ممکن است …

علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

8 علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی به همراه راه حل

تقریبا تمام لباسشویی‌های جدیدی که از فناوری‌های نوین در ساخت‌شان استفاده شده است؛ دو ورودی آب گرم و سرد دارند …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات