وینو پلاستیک
LANGUAGE

آنچه درباره دما و فشار قابل تحمل لوله فشاری باید بدانید

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله ها انواع مختلفی دارند و هر یک از انواع آن ها برای استفاده در شرایطی خاص مناسب است. دما و فشار دو عامل مهمی هستند که در دسته بندی لوله ها نقش مهمی دارند. در واقع برخی لوله ها قادر به تحمل فشار زیادی هستند و برخی دیگر با قرار گرفتن در معرض فشار زیاد آسیب می بینند. جالب است بدانید که تحمل دما و فشار در لوله ها رابطه معکوس با هم دارند. به طوری که لوله هایی که قادر به تحمل فشار بالا هستند، معمولاً نمی توانند در دماهای خیلی زیاد دوام بیاورند. این در حالی است که لوله های مقاوم به دمای بالا نیز با قرار گرفتن در معرض فشار شدید، آسیب می بینند. در این مقاله می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد دما و فشار قابل تحمل لوله فشاری بدانید آشنا شوید.

لوله فشاری چیست

لوله فشاری چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع لوله ها  با عنوان لوله های فشاری شناخته می شوند. از این لوله ها به منظور انتقال انواع مایعات و مواد سیال استفاده می شود. لوله فشاری یا لوله تحت فشار که به عنوان لوله آب نیز شناخته می شود، معمولاً برای انتقال آب شهری و لوله کشی فاضلاب ها مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها ساختاری محکم دارند که قادر به تحمل فشار بالایی هستند و در برابر اشعه ماورا بنفش نیز آسیب نمی بینند. نصب صحیح لوله و اتصالات این لوله ها موجب افزایش مقاومت و ماندگاری لوله می شود. از لوله های فشاری هم برای لوله کشی های روکار و هم لوله کشی های داخل زمین استفاده می شود. در ادامه به مهم ترین ویژگی های لوله فشاری اشاره شده است.

ویژگی لوله فشاری

  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا
  • عدم نفوذ پذیری مواد شیمیایی به داخل آن
  • عدم واکنش با مواد شیمیایی مثل کلر
  • بهداشتی و قابل اطمینان برای سلامت
  • حمل و انتقال راحت
  • نصب سریع
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • انتقال سریع مایعات
روش کاهش فشار و دمای لوله فشاری

فشار قابل تحمل لوله چیست؟

مقدار فشاری که هر لوله می تواند تحمل کند، به عنوان فشار لوله در نظر گرفته می شود. در واقع این فشار با در نظر گرفتن مقدار فشاری که در ضعیف ترین و حساس ترین بخش لوله نیز موجب آسیب نمی شود، تعیین می شود. معمولاً ضعیف ترین بخش هر لوله قسمتی است که اتصالات لوله به آن وصل شده است. از همین رو اگر لوله بتواند فشار مشخصی را در این بخش تحمل کند، آن میزان به عنوان فشار لوله در نظر گرفته می شود. باید بدانید که فشاری که لوله pvc قادر به تحمل آن است با فشار لوله برق کاملاً متفاوت است.

چرا دما و فشار لوله های فشاری اهمیت زیادی دارد؟

لوله های فشاری که بیشتر از آن ها برای انتقال مایعات استفاده می شود، اگر قادر به تحمل دما و فشار مناسب نباشند، خیلی زود آسیب می بینند و موجب بروز مشکلات جدی می شوند. در یک سیستم لوله کشی معمولاً عوامل مختلفی می توانند زمینه تخریب لوله ها را فراهم کنند. معمولاً مهم ترین عوامل آسیب زننده نیز فشار و دمای بالا هستند. این موضوع به خصوص در لوله کشی های روکار اهمیت بیشتری دارد. زمانی که لوله کشی در زیر زمین انجام می شود، بتن، گچ و سایر مواد همانند پوششی روی لوله قرار می گیرند و از لوله تا حد زیادی محافظت می کنند. اما وقتی لوله کشی روکار باشد، سطح لوله در فضای بیرون قرار دارد و ممکن است هر لحظه در معرض عوامل محیطی، ضربه و نور خورشید قرار بگیرد. از همین رو رعایت استاندارد های لازم در نصب لوله های فشار نقش مهمی بر تحمل فشار و دمایی که این لوله ها تحمل می کنند دارند. 

فشار قابل تحمل لوله فشاری

روش هایی برای کاهش دما و فشار وارده بر لوله های فشاری

1- لوپ انبساط

لوپ انبساطی در واقع به روشی گفته می شود که برای لوله کشی هایی با طول بیشتر از 3 متر استفاده می شود. این موضوع موجب کنترل فشار وارد بر سیستم لوله کشی و کاهش دما می گردد. 

2– خم L

یکی دیگر از روش های کاهش فشار و دمای وارد بر لوله های فشاری استفاده از خم L است. این روش با کاهش انبساط طولی موجب می شود تا فضای مناسبی برای حرکت محوری لوله ها فراهم شود. معمولاً از این روش در لوله کشی های زیر 3 متر استفاده می شود. برای لوله کشی های بیشتر از این مقدار از لوپ U استفاده می گردد.

3– استفاده از بست 

روش بعدی برای کاهش مقدار فشار و دما استفاده از بست های ثابت و محرک است. در این روش با نصب بست از حرکت لوله جلوگیری می شود و از این راه تنش و فشار وارده بر لوله کاهش پیدا می کند. برای پی بردن به اهمیت اتصالات لوله پیشنهاد می شود حتماً مقاله 5 نکته ضروری در استفاده از لوله و اتصالات را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

همان طور که گفته شد تحمل فشار و دمای لوله دو عامل مهم برای تعیین مقاومت لوله محسوب می شوند. انتخاب یک لوله فشاری مناسب و همچنین نصب صحیح آن می تواند از ایجاد مشکلات و آسیب دیدن لوله جلوگیری کند. از آن جایی که این لوله ها برای انتقال مایعات و سیالات استفاده می شوند، عدم توجه به این موضوع می تواند موجب شکستگی لوله و بروز مشکلاتی جبران نا پذیر شود. وینو پلاستیک تنها تولید کننده لوله های سایز بزرگ UPVC فشاری در خاورمیانه است که امروزه به عنوان بزرگ ترین صادر کننده انواع لوله نیز شناخته می شود. 

این شرکت با تولید انواع لوله و اتصالات مربوط به آن و استفاده از مواد اولیه باکیفیت توانسته به یکی از پیشگامان این صنعت در کشور تبدیل شود. شما می توانید قبل از خرید انواع لوله های ساختمانی از خدمات مشاوره وینو پلاستیک استفاده کنید و سپس خریدی مطمئن را تجربه نمایید. 

جدیدترین مقالات

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات