وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله پوش فیت چیست؟ + تفاوت لوله پوش فیت و پلیکا

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌ها ابزارهایی هستند که برای انتقال منظم انواع سیالات استفاده می‌شوند و کاربردهای متعددی در انتقال سیالات، ساخت پل‌های فلزی و خرپاها، صنایع پتروشیمی، کارخانه‌ها، انجام پروژه‌های ساختمانی، ساخت تجهیزات ایمنی راه‌ها و … دارند. امروزه از انواع لوله آب و فاضلاب سیمانی، پلاستیکی، سفالی، فلزی، پلیمری و … در صنایع مختلف استفاده می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند.

لوله‌های پوش فیت از جمله لوله‌های پرکاربرد خصوصاً در صنعت آب و فاضلاب هستند که به سبب داشتن ویژگی‌های متنوع و متعدد خود به بسیاری از لوله‌های دیگر ترجیح داده می‌شوند. در ادامه مطلب مشخص خواهد شد که لوله پوش فیت چیست و چه تفاوتی با لوله‌های پلیکا دارد.

لوله پوش فیت چیست

لوله پوش فیت چیست؟

امروزه در صنایع مختلفی از لوله‌های پرکاربردی همچون لوله PVC استفاده می‌شود. این لوله‌ها در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند معایبی نیز خواهند داشت و ممکن است زیر فشار زیاد شکسته شد و قابل استفاده نباشند. همچنین لوله‌های فلزی بعد از مدتی دچار خوردگی می‌شوند و هزینه‌های زیادی به بار می‌آورند.

لوله‌های پوش فیت در حقیقت نوعی از لوله‌های پرمصرف در صنایع مختلف خصوصاً فاضلاب هستند که از جنس پلی‌پروپیلن (pp) ساخته می‌شوند. این مواد کیفیت بالایی داشته و به هیچ عنوان دچار پوسیدگی و خوردگی نمی‌شوند و باعث افزایش سرعت جریان حرکت مایعات می‌شود.

در حقیقت می‌توان گفت Push fit یک سیستم لوله‌کشی فاضلاب ساختمانی است که هر کدام از اتصالات و لوله‌ها در یک سو دارای یک سوکت بوده و محدودیت‌های اجرایی و کاربردی سیستم‌های قبلی را ندارد. این سیستم ابتدا توسط یک شرکت انگلیسی طراحی شد و دارای دو نوع اصلی شامل لوله پوش فیت بی‌صدا و پوش فیت معمولی است. لوله‌های Push fit با نام‌های دیگری همچون لوله اورینگی، لوله فاضلابی، لوله یک سر سوکت، لوله سه لایه و … نیز شناخته می‌شوند.

بررسی پوش فیت

مهم‌ترین مزایای لوله پوش فیت چیست؟

هر کدام از انواع لوله‌ها دارای مزیت‌ها و معایب خاص خود هستند و لوله‌های پوش فیت نیز از این قاعده خارج نخواهند بود. از جمله مهم‌ترین مزایای این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این لوله‌ها برخلاف سایر انواع لوله‌های فاضلابی دیگر در قسمت انتهایی خود به‌صورت فابریک از یک سوکت برخوردار هستند.
  • لوله‌های پوش فیت دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر شکنندگی هستند و می‌توانند به‌خوبی در برابر ضربات مقاومت داشته باشند و برای سیستم‌های انتقال فاضلاب بسیار مناسب هستند.
  • در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته و هیچ نوع واکنشی در مواجه با اسیدها و بازها از خود نشان نمی‌دهند و کاملاً خنثی هستند.
  • نصب این لوله‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. با توجه به آنکه نیازی به انواع اتصالات جوشی ندارد می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد.
  • این لوله‌ها در مقابل تغییرات طولی خط لوله مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
  • مقاومت حرارتی این لوله‌ها نیز قابل توجه بوده و می‌تواند در برابر آتش‌سوزی به‌خوبی دوام بیاورد.
  • اتصالات سوکتی باعث می‌شود که میزان نشتی در این لوله‌ها بسیار پایین و نزدیک به صفر باشد.
  • این لوله‌ها دارای تنوع بالایی هستند و می‌تواند متناسب با نوع پروژه از لوله‌های یک سر سوکت و دو سر سوکت استفاده کرد.
  • در برابر انبساط و انقباض خطوط لوله مقاومت بالایی دارند.

البته این لوله‌ها همانند سایر لوله‌های فاضلابی دیگر می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. از مهم‌ترین معایب این لوله‌ها می‌توان به قیمت بالاتر در مقایسه با سایر لوله‌ها، عدم مقاومت در زیر خاک، مقاومت کم در برابر تابش خورشید، عدم استفاده از سیفون‌ها و … اشاره کرد.

تفاوت‌های لوله پلیکا با لوله پوش فیت چیست؟

لوله‌های پوش فیت امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. در سیستم‌های فاضلابی استفاده‌های متعددی دارند و به‌خوبی توانسته جایگزین انواع لوله‌های پلیکا شوند. از مهم‌ترین تفاوت‌های لوله پلیکا و لوله پوش فیت می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • لوله‌های پلیکا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار خوبی دارند و در مقایسه با لوله‌های پوش فیت عملکرد قوی‌تری دارند. البته لوله‌های پوش فیت نیز می‌توانند مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی داشته باشند.
  • لوله‌های پلیکا مقاومت کمی در برابر اشعه UV دارند و زمانی که در محیطی با نور مداوم خورشید قرار بگیرند ممکن است طول عمر آن‌ها کاهش پیدا کند.
  • لوله و اتصالات پلی‌پروپیلنی یا پوش فیت ها نیازی به چسب و جوش و … ندارند و از این نظر می‌توانند نسبت به لوله‌های پلیکا برتری داشته باشند. استفاده از چسب و جوش و … برای اتصال لوله‌های پلیکا می‌تواند هم ‌زمان و هم هزینه‌های بیشتری به دنبال داشته باشد. به‌صورت کلی این لوله نیازی به جوش سرد یا جوش گرم ندارد و در زمان کوتاهی نصب می‌شوند.
  • وجود اورینگ‌ها و سوکت‌ها در لوله‌های پوش فیت باعث شده است که میزان نشتی مواد در آن‌ها به حداقل میزان ممکن برسد. در حالی که در اتصالات جوشی لوله‌های دیگر امکان نشت مواد وجود دارد.
  • وجود اورینگ‌ها ممکن است باعث شود که مقاومت لوله‌های پوش فیت در برابر ضربه کن شود و در قسمت‌های اتصالات ضعیف باشند. در زمان‌هایی مانند زلزله باعث ایجاد خسارت شوند.
  • تعداد بست‌هایی که برای مهار کردن لوله‌ها استفاده می‌شود در لوله‌های پوش فیت بسیار بیشتر از لوله‌های پلیکا است. این موضوع می‌تواند هزینه‌های بیشتری به همراه داشته باشد.
  • لوله‌های پوش فیت دارای تنوع زیادی در اندازه، سایز و شکل هستند و می‌توانند در کنار لوله‌های دیگر فلزی، پلیمری، چدنی و … نیز استفاده شوند و به افراد اجازه می‌دهد از انواع مختلف از لوله‌ها استفاده کنند.
  • لوله‌های پوش فیت در مقایسه با لوله‌های پلیکا مقاومت بالاتری در برابر آتش دارند و خود اطفا هستند
  • سطح صاف و صیقلی داخلی لوله‌های پوش فیت باعث عدم ایجاد رسوب می‌شود و کار انتقال مواد را راحت‌تر می‌کند.

کاربردهای لوله پوش فیت چیست؟

همان‌طور که گفته شد لوله‌های پوش فیت تنوع بالایی از نظر اندازه، شکل و … دارند و می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند و جایگزین بسیاری خوبی برای انواع لوله‌های دیگر هستند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این لوله‌ها استفاده در سیستم فاضلاب و سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان‌ها و منازل است. هرچند که می‌تواند در موارد دیگر همچون صنعت شیلات و کشاورزی از آن استفاده کرد.

پوش فیت چیست

قیمت لوله‌های Push fit

به‌صورت دقیق نمی‌توان قیمتی مقطوع برای این نوع از لوله‌ها عنوان کرد. چرا که فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت آن‌ها مؤثر هستند. از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند در قیمت این لوله‌ها مؤثر باشند می‌توان به کیفیت مواد اولیه، شرکت و برند سازنده، سایز و اندازه، متراژ و حجم لوله، هزینه‌های حمل‌ونقل و … اشاره کرد. این لوله‌ها برخلاف لوله خم گرم و لوله خم سرد و … نیازی به اتصالات متعددی ندارند، همچنین هیچ‌گونه چسب و جوش و … برای آن‌ها استفاده نمی‌شود و همین موجب می‌شود که هزینه‌های کمتری در مقایسه با سایر لوله‌ها داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی

لوله پوش فیت از جمله بهترین و کاربردی‌ترین لوله‌ها در سیستم فاضلاب هستند. این نوع لوله از جنس پلی‌پروپیلن (pp) ساخته‌شده و می‌توانند مزیت‌های متعددی در مقایسه با لوله‌های پلیکا داشته باشند. طول عمر بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ضربه، عدم نیاز به چسب و جوش، تنوع بالا و … از مهم‌ترین مزیت‌های این لوله‌ها هستند.

جدیدترین مقالات

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات