وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله کاروگیت چیست؟ + روش نصب و اجرای لوله کاروگیت

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

نصب و راه‌اندازی هر نوعی از سیستم لوله‌کشی باید بر اساس اطلاعات کافی صورت گیرد. از آنجا که بیشتر این لوله‌ها در فاصله‌ای مشخص از زیر زمین دفن می‌شوند، تعویض یا تعمیر آن‌ها با دردسرهای بسیار زیادی همراه خواهد بود. به همین خاطر باید لوله‌ای را انتخاب کنید که بتواند در برابر فشارهای وارد شده مقاومت کند و در همان حال طول عمر بالایی داشته باشد. ما در این محتوا به سوال لوله کاروگیت چیست پاسخ می‌دهیم. همچنین به کاربرد انواع لوله کاروگیت بیشتر می‌پردازیم.

گسترش زندگی شهرنشینی باعث اهمیت روزافزون شبکه‌های فاضلاب در چند دهه اخیر شده است. سیستم لوله‌کشی فاضلاب باید با استفاده از بهترین محصولات موجود طراحی و به کار گرفته شود، چرا که ارتباط مستقیمی با سلامتی جمعی مردم دارد. لوله و اتصالات کاروگیت در حال حاضر به عنوان یکی از محصولات محبوب بازار محسوب می‌شوند.

لوله‌ها از جمله تجهیزات پرکاربردی هستند که امروزه انواع مختلفی داشته و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون جنس، سایز، ضخامت و … دسته‌بندی شوند. لوله‌های کاروگیت از جمله لوله‌های پرکاربردی هستند که از طراحی و ساختار ویژه‌ای برخوردار بوده و بیشتر برای انتقال فاضلاب استفاده می‌شوند. این لوله‌ها انواع مختلفی داشته و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

 

لوله کاروگیت چیست

 

لوله‌های کاروگیت از جمله لوله‌هایی است که از ویژگی‌هایی همچون انعطاف‌پذیری بالا، دوام و استحکام، وزن کم، طول عمر عالی، مقاومت فشاری بالا، قیمت مناسب، حمل‌ونقل آسان و … برخوردار بوده و به همین دلیل در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه مطلب مشخص می‌شود که لوله کاروگیت چیست و نحوه نصب و اجرای آن به چه شکل است؟

لوله کاروگیت چیست؟

لوله های کاروگیت (Corrugated Pipe) از ماده‌ای با نام پلی اتیلن ساخته می‌شوند که از جمله پلاستیک‌های سبک و بادوام به حساب می‌آید. از مشخصات ظاهری این لوله‌ها می‌توان به ظاهر مارپیچی و سطح داخلی زرد یا آبی رنگ اشاره کرد. این محصولات اغلب به عنوان لوله های غیرفشاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که از نیروی گرانش زمین برای انتقال مواد بهره می‌برند.

سختی دیواره داخلی لوله های کاروگیت موجب جلوگیری از افت فشار در فواصل طولانی‌مدت خواهد شد. در هر صورت، این ویژگی در لوله‌کشی فاضلاب چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، زیرا از نوع غیرفشاری هستند. اما این خاصیت باعث جلوگیری از چسبیدن توده و ضایعات مختلف به داخل لوله‌ می‌شود و به همین دلیلی هیچ تمیزکاری برای آن‌ها در آینده مورد نیاز نخواهد بود.

لوله‌های کاروگیت برای انتقال سیالات از نیروی گرانش زمین استفاده می‌کنند اما دیواره سخت آنها از افت فشار جلوگیری می‌کنند. لوله‌های کاروگیت با نام‌های دیگری همچون لوله اسپیرال مسلح، لوله پلی‌اتیلن فاضلابی شیاردار، لوله آکاردئونی و لوله خرطومی فاضلاب نیز شناخته می‌شوند.

 

لوله-کاروگیت-چیست؟

 

مزایا و ویژگی های لوله های کاروگیت

این لوله‌ها به دو دسته کاروگیت معمولی و کاروگیت اسپیرال تقسیم می‌شوند که لوله‌های معمولی با مواد پلیمری و قالب‌گیری آنها ساخته و لوله‌های اسپیرال با استفاده از دستگاه‌های اکسترودر تولید می‌شوند. جدار داخلی این لوله‌ها از فولاد یا پلی‌اتیلن سنگین (H.D.P.E) است.

طول عمر بالا و سهولت در نصب اغلب به عنوان مهم‌ترین مشخصات لوله‌های مختلف به حساب می‌آیند که مستقیما بر هزینه‌های کلی پروژه تاثیر دارند. این موارد در مورد لوله پی وی سی نیز صادق هستند. برخی از مزایای لوله کاروگیت عبارت‌اند از:

  • ضریب اصطکاک بسیار پایین و حرکت روان‌تر مواد در داخل آن‌ها
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و مواد شیمیایی و همچنین اشعه ماورا بنفش
  • تحمل فشارهای خارجی و امکان مدفون شدن و تحمل بار ترافیکی
  • داشتن عمر طولانی و انعطاف‌پذیری بالا
  • دامنه وسیع دمایی در هنگام عملکرد
  • نصب آسان به دلیل انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاومت زیاد اتصالات جوش داده شده به دلیل همگن بودن جنس لوله و اتصالات
  • رفتار مکانیکی بهتر در مقایسه با بسیاری از لوله‌های دیگر
  • مقاومت بالا در برابر سایش و امکان جوش پلاستیک
  • وزن سبک و حمل و نقل آسان
  • قیمت مناسب و پایین آمدن هزینه‌های کلی پروژه
  • مقاومت بالا در برابر سایش و عدم ایجاد اصطکاک در مسیر سیال
  • مقاوم در برابر میکروارگانیسم‌ها به دلیل فقدان ارزش غذایی و …

 

انواع لوله کاروگیت

 

مزایای زیست محیطی لوله کاروگیت

لوله کاروگیت محتوای کربن کمتری در مقایسه با بسیاری از لوله‌های دیگر دارد. این یعنی ساخت، حمل و نقل و نصب آن‌ها به انرژی بسیار کمتری نیاز خواهد داشت. این لوله به عنوان محصولی بی‌اثر به حساب می‌آید که در هنگام تولید یا استفاده هیچ ماده سمی را به محیط زیست انتشار نمی‌دهد. همچنین این لوله‌ها همانند لوله یو پی وی سی دارای طول عمر بیش از ۵۰ سال بوده و به صورت کامل قابل بازیافت هستند.

 انواع لوله کاروگیت

لوله‌های کاروگیت نیز همانند انواع لوله یو پی‌وی‌سی، لوله‌های فلزی، لوله‌های پلاستیکی و … دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام از آنها دارای کاربردها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. از مهم‌ترین لوله‌های کاروگیت می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

 

انواع لوله کاروگیت

لوله کاروگیت پلی‌اتیلن (H.D.P.E)

این لوله‌ها از خطوط موازی و شیاردار تشکیل شده‌اند که شیارها به علت افزایش مقاومت در برابر جریان هوای پرفشار و همچنین افزایش مقاومت در برابر تنش طراحی شده‌اند. پلی‌اتیلن موجود در این لوله‌ها از چگالی بالایی برخوردار است و معمولاً برای مصارف زیرزمینی مناسب هستند. این لوله‌ها می‌توانند در فاضلاب و زه کشی، انتقال فاضلاب‌های صنعتی و عفونی، ساخت پل‌ها و … استفاده شوند. لوله‌های کاروگیت پلی‌اتیلن خود به سه دسته نوع C، نوع D و نوع S تقسیم می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و طراحی منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

لوله کاروگیت زهکش

این لوله و اتصالات نیز نوعی از لوله‌های کاروگیت هستند که توسط دریل یا فرز سوراخ و شیاردار شده‌اند. از این لوله‌ها برای جمع‌آوری آب زیرزمینی در زمین‌های ورزشی و همچنین زمین کشاورزی و محلول سدیم در محل دفن زباله استفاده می‌شود

لوله کاروگیت سوراخ‌دار H.D.P.E

لوله‌های کاروگیت سوراخ‌دار H.D.P.E از جمله لوله‌هایی هستند که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند و برای بازیافت رسوبات حاوی درصد پایین از مس و نقره استفاده می‌شوند. محلول سیانید در خاک‌های شامل طلا و نقره اسپری می‌شود و مواد معدنی تبدیل به ترکیبات شیمیایی می‌شود و به این ترتیب طلا و نقره از حوضچه‌ها یا تالاب‌ها به جذب کربن به دست می‌آیند.

 

تولید لوله کاروگیت

 

انواع اتصال در لوله کاروگیت

اتصالات لوله کاروگیت اغلب به چهار صورت انجام می‌شوند:

  • جوش بات ولد (لب به لب): این نوع اتصال به عنوان اتصال حرارتی نیز شناخته می‌شوند. در این روش دمای لبه‌های دو لوله به بیش از ۲۰۰ درجه سانتیگراد رسیده و سپس بر روی هم فشرده می‌شوند تا به خوبی به هم بچسبند. این روش ممکن است که مشکلاتی را از لحاظ هم‌تراز شدن در خطوط طولانی انتقال فاضلاب به وجود آورد.
  • جوش اکستروژن: این روش برای جوش دادن لوله‌های با سایز بزرگ‌تر از ۸۰ سانتی‌متر به کار گرفته می‌شود. برای انجام جوش اکستروژن، لبه‌های دو لوله حرارت داده شده و سپس دستگاه اکسترودر مواد پلیمری مذاب را در میان آن‌ها تزریق می‌کند. این نوع از اتصالات مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.
  • جوش الکتروفیوژن: در این روش، لوله های کاروگیت در کنار یکدیگر قرار گرفته و صفحه الکتروفیوژن دور تا دور لوله‌ها پیچیده می‌شود. عبور جریان برق از بوبین‌های مقاومت حرارتی موجب گرم شدن پلاستیک‌های اطراف لوله‌ها شده و جوش محکمی به وجود می‌آید.
  • اتصالات مکانیکی: سرعت انجام این اتصالات در مقایسه با موارد دیگر بسیار بیشتر بوده و با استفاده از کوپلینگ‌های فشاری صورت می‌گیرد.

 

انواع-اتصال-در-لوله-کاروگیت

 

روش نصب و اجرای لوله کاروگیت

مراحل نصب لوله کاروگیت چیست؟ برای نصب لوله کاروگیت لازم است که مراحل مختلف آن به‌صورت دقیق رعایت شود. اولین مرحله از نصب و اجرای لوله‌های کاروگیت مشخص کردن مکان آن و همچنین حفر کردن محل نصب است. عمق حفره‌ها باید متناسب با سایز و اندازه لوله‌ها انتخاب شود. در مرحله دوم باید بسترسازی لوله‌ها با استفاده از سنگ‌ریزه انجام شود.

مرحله بعدی محکم کردن اتصالات سیستم لوله‌کشی کاروگیت است که باید از ورودی تا محل خروجی آب امتداد یابد. در صورت نیاز به یک سیستم لوله‌کشی بادوام‌تر می‌توان از یک شلنگ تخلیه انعطاف‌پذیر استفاده کرد. بعد از محکم کردن اتصالات باید با استفاده از شن و فیلتر (به میزان 3 اینچ) لوله‌ها پوشانده شوند. در مرحله بعدی باید محل حفاری با خاک پر شود و تمام سیستم کاملاً پوشانده شود.

سایز لوله های کاروگیت

سایز لوله کاروگیت اغلب بر اساس استانداردهای جهانی در حوزه آب و فاضلاب تعیین می‌شود و قطر دهانه داخلی آن از بیشترین اهمیت برخوردار است. از آنجا که سایزبندی لوله های کاروگیت بسیار متنوع است و طیفی گسترده را در بر می‌گیرد، این لوله‌ها را می‌توان در مقیاس کوچک و وسیع مورد استفاده قرار داد. جدول زیر مشخصات این لوله‌ها را نشان می‌دهد.

 

اندازه لوله کاروگیتاندازه جهانی (اینچ)قطر دهانه داخلی (میلی متر)قطر بیرونی (میلی متر)استاندارد سختی (کیلونیوتون بر میلی‌متر)
۱۱۰۴۱۱۰۱۲۷۳۱.۵
۱۶۰۶۱۶۰۱۸۷۳۱.۵
۲۰۰۸۲۰۰۲۳۱۳۱.۵
۲۵۰۱۰۲۵۰۲۹۱۳۱.۵
۳۱۵۱۲۳۱۵۳۶۴۳۱.۵
۴۰۰۱۶۴۰۰۴۶۸۳۱.۵
۵۰۰۲۰۵۰۰۵۸۴۳۱.۵
۶۰۰۲۴۶۰۰۷۰۸۳۱.۵
۷۰۰۲۸۷۰۰۸۲۷۳۱.۵
۸۰۰۳۱۸۰۰۸۹۰۳۱.۵
۹۰۰۳۵۹۰۰۹۲۸۳۱.۵
۱۰۰۰۴۰۱۰۰۰۱۱۳۰۳۱.۵
۱۲۰۰۴۷۱۲۰۰۱۳۲۰۳۱.۵
۱۴۰۰۵۵۱۴۰۰۱۵۶۰۳۱.۵
۱۶۰۰۶۳۱۶۰۰۱۸۰۰۳۱.۵
۱۸۰۰۷۱۱۸۰۰۲۰۰۰۳۱.۵
۲۰۰۰۸۰۲۰۰۰۲۲۴۰۳۱.۵
۲۵۰۰۹۸۲۵۰۰۲۷۸۰۳۱.۵
۳۰۰۰۱۲۰۳۰۰۰۳۳۰۰۳۱.۵
مشخصات لوله کاروگیت

 

کاربردهای لوله کاروگیت

سایزبندی متنوع، دوام بالا و قیمت مناسب لوله های کاروگیت موجب شده است که صنایع زیادی برای مصارف خود به خوبی از آن‌ها بهره بگیرند. همچنین ساختار دولایه این لوله‌ها مزایای زیادی را از لحاظ مقاومت در برابر جریان الکتریکی فراهم می‌آورد. جای تعجب نیست که گاها این محصولات به عنوان لوله خم گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 مهم‌ترین کاربردهای لوله کاروگیت عبارتند‌ از:

  • استفاده به عنوان لوله خم گرم برای انتقال کابل‌ برق
  • استفاده در فاضلاب ساختمان مسکونی با تراکم لوله‌کشی بالا
  • جابجایی مواد سیال در کارخانجات مختلف
  • انتقال آب رودخانه و سفره‌های آب سطحی به صورت گسترده
  • زهکشی فاضلاب مناطق شهری و روستایی
  • تصفیه‌خانه‌ها و مراکز توزیع آب
  • استفاده در سیستم آبیاری و کشاورزی
  • انتقال آب ناشی از بارش باران
  • استفاده در مخازن ذخیره مواد و مایعات

 

خرید لوله کاروگیت

شرکت وینوپلاستیک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله و اتصالات مختلف در خاورمیانه شناخته می‌شود که محصولات خود را در انواع سایز و بسته‌بندی‌های مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در صورتی که به دنبال استفاده از لوله های کاروگیت در سیستم‌ لوله‌کشی خود هستید، این امکان را در اختیار دارید که با مشاورین وینوپلاستیک ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه دریافت کنید.

 

لوله کاروگیت مزایا و ویژگی ها

 

قیمت لوله کاروگیت

قیمت لوله کاروگیت همانند قیمت لوله برق و انواع لوله‌های دیگر می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی باشد. 

لوله‌های کاروگیت همانند انواع لوله‌ها می‌توانند انواع مختلفی از نظر جنس، سایز، رنگ، ضخامت، کاربرد و … داشته باشند به همین دلیل لیست قیمت لوله کاروگیت می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • قیمت مواد اولیه
  • نوسانات نرخ ارز
  • حجم لوله‌های خریداری شده
  • ابعاد، اندازه و ضخامت لوله
  • برند و شرکت تولید کننده
  • استانداردهای لوله
  • وزن لوله‌ها
  • مشخصات فیزیکی و شیمیایی لوله‌ها
  • مدت زمان گارانتی
  • هزینه‌های حمل‌ونقل و نصب و اجرا
  • کاربردها و …

 

جمع‌بندی نهایی

در این محتوا، به سوال لوله کاروگیت چیست پاسخ دادیم. لوله‌های کاروگیت از جمله لوله‌های پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که به دلیل ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی که دارند، می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند. تولید لوله کاروگیت تحت استانداردهای مختلفی انجام می‌شود. به همین دلیل امروزه استفاده از آنها در مقایسه با انواع لوله‌های فلزی، پلیمری و پلاستیکی به‌صرفه‌تر است.

لوله کاروگیت نوعی از لوله‌های پلیمری است که سطح بیرونی آن به شکل مارپیچ و سطح داخلی صافی داشته و بیشتر برای انتقال فاضلاب‌ها استفاده می‌شوند. این لوله‌ها انواع مختلفی همچون لوله کاروگیت پلی‌اتیلن (H.D.P.E)، لوله کاروگیت زهکش و لوله کاروگیت سوراخ‌دار داشته و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند.

جدیدترین مقالات

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

معرفی 7 مورد از بهترین محلول های لوله بازکن ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

معرفی 7 مورد از بهترین محلول لوله بازکن توالت ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

بهترین محلول لوله بازکن توالت به یک محصول در قالب مایع، ژل و یا پودر گفته می‌شود که از نوعی …

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن {ترفندهای تضمینی}

نشتی از لوله‌های توکار یکی از پرهزینه‌ترین و بدترین خرابی‌هایی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیافتد. معمولا …

ابیاری زیر سطحی با لوله پلیکا { مزایا و معایب }

ابیاری زیر سطحی با لوله پلیکا { مزایا و معایب }

آبیاری زیر سطحی یک روش آبیاری بسیار کاربردی در صنعت کشاورزی است که آب را از زیر خاک از طریق …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات