وینو پلاستیک
LANGUAGE

اصول لوله کشی فاضلاب شهری

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

شرکت وینوپلاستیک با بهره‌گیری از دانش متخصصین و دستگاه‌های روز دنیا، مجموعه‌ای از محصولات باکیفیت و نوین را در زمینه لوله‌ کشی آب و فاضلاب در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد. وینوپلاستیک همچنین انواع لوله برق مانند لوله خم سرد را با درجه اطمینان بسیار بالا تولید می‌کند تا سلامت و ایمنی سیستم الکتریکی ساختمان‌های مسکونی و تجاری شما در هر حال تضمین شده باشند. در صورتی که به دنبال محصولاتی باکیفیت برای بکارگیری در پروژه‌های ساخت و ساز خود هستید، با مشاوین وینوپلاستیک تماس بگیرید.

اصول اولیه لوله کشی فاضلاب شهری چیست؟

زمانی که آب وارد ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی می‌شود، بعد از استفاده باید راهی برای خروج داشته باشد. اهمیت سیستم‌های فاضلاب نیز در چنین مواردی نمایان می‌شود. اکثر خانه‌ها از اصول اولیه مشابهی برای لوله کشی و سیستم تخلیه فاضلاب استفاده می‌کنند: خطوط اصلی لوله‌کشی آب معمولا در اطراف فونداسیون وارد خانه شده و از سویی دیگر با استفاده از خطوط لوله فاضلاب ساختمان به سیستم شهری وصل می‌شود. در ادامه برخی از اصول لوله کشی فاضلاب شهری را به اختصار مرور خواهیم کرد.

لوله-کشی-فاضلاب-شهری

فاضلاب توالت

شاید بتوان خطوط توالت را به عنوان مهم‌ترین بخش در سیستم فاضلاب خانه به حساب آورد. لوله‌های این بخش از منزل باید به گونه‌ای طراحی شوند که در کمترین فاصله ممکن به لوله های بزرگ‌تر متصل گردند. به این صورت، تثبیت لوله‌ها کاری بسیار راحت‌تر خواهد بود. 

از سوی دیگر، به پیمانکاران پروژه‌های ساخت و ساز توصیه می‌شود که لوله های فاضلاب ساختمان را به جای زیر ساختمان در بخش‌های کناری سازه قرار دهند. این کار به منظور نگهداری بهتر و تعمیرات آسان انجام می‌شود، چرا که همواره احتمال حادثه وجود دارد و هرگونه پیشامد کوچک می‌تواند شما را به دردسری بزرگ بیاندازد.

شیب لوله های فاضلاب

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، شیب لوله‌ های فاضلاب است. شیب به زاویه‌ای گفته می‌شود که فاضلاب بر اساس آن به راحتی و با کمک گرانش زمین جریان می‌یابد. تمامی لوله‌ های فاضلاب، چه در زیر زمین و چه در دیوارها، باید دارای شیب مناسب باشند. کشورهای مختلف قوانین گوناگونی برای این مورد دارند، اما تخطی از زاویه ۴۵ درجه در بیشتر کشورها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین لوله های جانبی باید با شیبی مناسب قرار گیرند تا سرعت عبور مواد در هر حال حفظ شود.

جلوگیری از بازگشت فاضلاب

به منظور جلوگیری از بازگشت جریان مواد به داخل ساختمان، لوله های فاضلاب ساختمان باید به گونه‌ای به فاضلاب عمومی متصل شوند که سطح خروجی آن‌ها بالاتر از لوله‌های فاضلاب شهری باشد. عدم توجه به این نکته پیامدهای دردسرسازی به دنبال خواهد داشت. همچنین استفاده از لوله هواگیر به تمام پیمانکاران ساختمانی توصیه می‌شود. این لوله‌ها جریان هوا را از بالا به لوله‌های داخل ساختمان وارد می‌کنند تا فاضلاب با سرعت و فشار بیشتری وارد سیستم شهری شود. 

استفاده از زانویی و سیفون در لوله های فاضلاب

زانویی و سیفون از اجزاء حیاتی سیستم‌های فاضلاب هستند، همانطور که در زیر هر سینک ظرفشویی می‌توانید یکی از آن‌ها را پیدا کنید. فاضلاب با نیرو و سرعت کافی از زانویی خارج شده و از طریق لوله‌ها تخلیه می‌شود. از سوی دیگر، زانویی و سیفون تاحدودی مانع از بازگشت مواد داخل لوله‌ها به سمت بالا می‌شوند و گازهای آلاینده را پایین نگه می‌دارند. توالت‌ها خودشان دارای زانویی و سیفون هستند و نیازی به ابزار اضافی ندارند. از آنجا که چربی و مو به عنوان دلایل اصلی گرفتگی در لوله های فاضلاب شناخته می‌شوند، زانویی و سیفون اغلب دارای دوشاخه‌های تمیزکننده هستند که امکان دسترسی یا تعمیرات راحت‌تر را فراهم می‌آورند.

اصول-مهم-در-لوله-کشی-فاضلاب-شهری

بهترین لوله برای فاضلاب شهری

در حال حاضر، چند نوع لوله فاضلاب وجود دارند که بیش از هر چیز با توجه به شرایط محیطی و بودجه مد نظر انتخاب می‌شوند. سیستم‌های قدیمی بیشتر ازلوله‌های سفالی یا چدنی استفاده می‌کردند، اما امروز بیشتر خطوط با استفاده از مواد پلیمری مانند یو پی وی ساخته می‌شوند.

لوله های سفالی

اگرچه این لوله‌ها بسیاری قدیمی به نظر می‌آیند، اما هنوز هم گزینه خوبی هستند. مقاومت این لوله‌ها مناسب است و می‌توانند برای بیش از ۱۰ سال فاضلاب را جابجا کنند. اما لوله های سفالی وزن بسیار بالایی دارند و نصب آن‌ها هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

لوله های چدنی

چدن در بسیاری از خانه‌های قدیمی یافت می‌شود و مستحکم‌ترین ماده برای لوله‌کشی است. علی‌رغم نفوذناپذیری و مقاومت در برابر رطوبت و ضربه، وزن آن‌ها بالا بوده و با زحمت بسیار زیادی نصب می‌شوند.

لوله پی وی سی (PVC)

لوله PVC به دلیل هزینه کم و سهولت در استفاده، گزینه محبوب بسیاری از پیمانکاران است. این لوله‌ها تا حدودی انعطاف‌پذیر هستند و خیال شما را از هرگونه تعمیرات یا نگهداری در آینده راحت می‌کنند.

لوله یو پی وی سی (UPVC)

لوله UPVC بهترین گزینه ممکن برای صاحبان خانه‌هایی است که با سیستم لوله‌کشی فاضلاب یا سپتیک خود مشکل دارند. طول عمر این لوله‌ها حداقل ۵۰ سال است و در برابر فشار داخلی و ضربات بسیار مستحکم هستند. همچنین ضریب اصطکاک لوله های UPVC نزدیک به صفر است، بدین معنی که سطح داخلی بسیار صافی دارند و فاضلاب نیز به راحتی هرچه تمام‌تر از داخل آن‌ها عبور می‌کند.

نکاتی در خصوص طراحی و اجراء سیستم لوله کشی فاضلاب 

نکات زیر را در هنگام طراحی و اجراء سیستم های فاضلاب مد نظر قرار دهید تا کارایی و امنیت آن‌ها را به طرزی چشمگیر افزایش دهید:

  • اجازه ندهید که آب باران یا حیاط با فاضلاب خانه مخلوط شود و آن را با استفاده از لوله‌هایی جداگانه به جوی آب کوچه یا خیابان متصل کنید.
  • لوله و اتصالات فاضلاب باید کاملا ضد آب باشند. نشت مواد آلاینده داخل لوله‌ها به محیط پیرامون می‌تواند خطرات زیادی را از لحاظ بروز بیماری به وجود آورد.
  • تمام سیستم فاضلاب شهری باید دارای تهویه مناسب باشد.
  • طراحی لوله‌ های فاضلاب باید به گونه‌ای باشد که در صورت لزوم به راحتی تمیز یا تعمیر شوند.
  • در صورت امکان، از یک دریچه ضد سیل در محل چاهک استفاده کنید.

وینوپلاستیک خدمات مشاوره را در تمام ساعات روز به مشتریان ارائه می‌دهد تا با خیال راحت به طراحی سیستم آب و فاضلاب خود بپردازند. جای گفتن دارد که لوله آب وینوپلاستیک با استفاده از مواد اولیه درجه یک ساخته شده و سلامت آب آشامیدنی شما را برای مدتی بسیار طولانی تضمین می‌کند. همچنین ۱۰ نکته که در لوله کشی ساختمان باید رعایت کنیم را به خوبی مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

جدیدترین مقالات

آموزش نحوه عایق کاری لوله با پشم شیشه از پایه

آموزش نحوه عایق کاری لوله با پشم شیشه از پایه

مهم‌ترین مزیت عایق‌کاری لوله و اتصالات ساختمان، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و کاهش مصرف سوخت و همچنین پیشگیری از …

14 روش رفع گرفتگی چاه توالت فرنگی با مدفوع

14 روش رفع گرفتگی چاه توالت فرنگی با مدفوع

اگر سیستم فاضلاب و لوله‌کشی ساختمان شما طوری طراحی شده که مدام دچار گرفتگی می‌شود و نمی‌دانید این مشکل را …

سیم کشی و نحوه لوله کشی برق راه پله

سیم کشی و نحوه لوله کشی برق راه پله + مراحل نصب مدار روشنایی

راه پله یکی از بخش‌های مهم در هر ساختمانی محسوب می‌شود؛ چرا که این قسمت مشاع بوده و ممکن است …

علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

8 علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی به همراه راه حل

تقریبا تمام لباسشویی‌های جدیدی که از فناوری‌های نوین در ساخت‌شان استفاده شده است؛ دو ورودی آب گرم و سرد دارند …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات