وینو پلاستیک
LANGUAGE

راهکارهای رفع گرفتگی لوله فاضلاب

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

توجه به سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … اهمیت بالایی دارد و امروزه از انواع لوله‌های فلزی، پلیمری و … استفاده می‌شود. گرفتگی لوله‌های فاضلابی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در طول سال چندین بار پیش بیاید و معمولاً ناشی از تجمع چربی، روغن، آشغال و … خواهد بود. این مواد به مرور زمان جمع شده و در نهایت باعث انسداد کامل لوله و اتصالات می‌شوند و این باعث می‌شود که مشکلات و چالش‌های متعددی ایجاد شده و احساس ناخوشایندی به ساکنان انتقال داده شود. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب پرداخته می‌شود.

بهترین روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

در حقیقت گرفتگی لوله فاضلاب می‌تواند در اثر عوامل مختلف رخ بدهد به همین دلیل می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای برطرف کردن آن استفاده کرد. در اصل قبل از انتخاب راهکار رفع گرفتگی لوله فاضلاب لازم است که منبع و دلیل اصلی آن مشخص شود. از جمله مهم‌ترین دلایل گرفتگی لوله و اتصالات فاضلاب به شرح زیر می‌باشند:

  • تجمع مواد مختلفی همچون مو، نخ و پرز فرش و موکت و …
  • انباشته شدن مواد شوینده و صابونی مختلف در لوله‌ها
  • انباشته شدن مواد غذایی
  • گیرکردن اشیای فلزی، پلاستیکی، چوبی و … در لوله
  • انباشته شدن مواد و مصالح ساختمانی
  • رسوب کردن ناخالصی‌های و مواد مختلف در لوله‌ها و …

با توجه به تمامی موارد و دلایلی که برای گرفتگی لوله فاضلاب عنوان شد می‌توان از روش‌ها و راهکارهای زیر برای رفع گرفتگی لوله‌ها استفاده کرد.

 

استفاده از محلول سرکه و جوش‌شیرین برای باز کردن لوله فاضلاب ساختمان

 

استفاده از آب جوش

همانطور که استفاده از آب جوش می‌تواند در رفع یخ زدگی لوله مؤثر باشد می‌تواند برای رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب نیز نقش ویژه‌ای داشته باشد.

در اصل آب داغ می‌تواند به خوبی ذرات چربی و روغن جمع شده در لوله‌ها و اتصالات را تمیز کند. در این روش باید مقدار زیادی آب جوش تهیه کرد و در داخل لوله‌های فاضلاب ریخت و تا چند دقیقه اجازه ورود هیچ چیز دیگری به داخل لوله نداد.

بعد از آنکه لوله‌ها توسط آب داغ باز شدند می‌توان مقدار زیادی آب داخل آنها ریخته تا کاملاً باز شوند.

استفاده از نمک و سرکه

یکی از بهترین و رایج‌ترین شیوه‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب استفاده از محلول نمک و سرکه است که از قدرت تمیزکنندگی بالایی برخوردار است و هیچ‌گونه خطری برای افراد و تجهیزات مختلف ندارد.

در این روش می‌توان نمک و سرکه را به نسبت مساوی مخلوط کرده و بلافاصله در داخل لوله فاضلاب ساختمان ریخت. واکنش بین نمک و سرکه باعث به جوش آمدن محلول شده و هرگونه موادی همچون چربی‌ها، مو، مواد غذایی و … را از بین می‌برد.

بعد از استفاده از این محل باید از مقدار زیادی آب برای باز کردن کامل مسیر لوله‌ها استفاده کرد.

استفاده از محلول نمک و جوش‌شیرین

محلول نمک و جوش‌شیرین همانند محلول نمک و سرکه می‌تواند به راحتی بسیاری از مواد موجود در لوله‌ها اتصالات فاضلابی را از بین برده و مسیر آنها با باز کند. در این روش نیز باید نمک و جوش‌شیرین را به نسبت مساوی مخلوط کرده و در داخل لوله ریخت.

بعد از چند دقیقه باید در داخل لوله آب جوش ریخت تا کاملاً مسیر آن باز شود.

استفاده از محلول سرکه و جوش‌شیرین

سرکه و جوش‌شیرین به عنوان دو ماده خانگی شناخته می‌شوند که به راحتی در دسترس هستند.

استفاده از ترکیب سرکه و جوش‌شیرین می‌تواند بری از بین بردن انواع آلودگی‌ها و گرفتگی‌های لوله‌های فاضلاب مناسب باشد.

بعد از وارد شدن محلول سرکه و جوش‌شیرین بهتر است که حداقل 1 ساعت به آن فرصت داد و سپس حجم بالایی از آب را به صورت یکباره به داخل لوله‌ها ریخت.

 

راهکارهای باز کردن لوله فاضلاب

 

استفاده از جوهر نمک

جوهر نمک نیز یکی بهترین موادی است که می‌تواند در تمیز کردن انواع آلودگی‌های موجود در لوله‌ها نقش پررنگی داشته باشد.

البته باید توجه داشت که استفاده از جوهر نمک باید با رعایت اصول ایمنی انجام شود چرا که یک ماده خطرناک است. محلول جوهر نمک و آب می‌تواند انواع فاضلاب را تمیز کرده و مسیر لوله‌ها را بازگشایی کند.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی

خوشبختانه امروزه انواع مختلفی از موادهای شوینده شیمیایی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف در دسترس هستند و می‌توانند انواع گرفتگی‌های ایجاد شده در لوله‌های فاضلاب را از بین ببرند.

به عنوان نمونه مایع ظرف‌شویی می‌تواند در رفع گرفتگی لوله فاضلاب اثر مثبتی داشته باشد. در این روش می‌توان مقداری مایع ظرف‌شویی را با آب ترکیب کرده و بعد از آنکه کمی حرارت داده شد در داخل لوله‌ها ریخت.

بعد از چند دقیقه باید مقدار زیادی آب نیز به داخل لوله‌ها ریخت تا مسیر لوله کاملاً تمیز شود.

استفاده از فنر دستی

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که معمولاً برای باز کردن مسیر لوله‌ها از موادی همچون مو، پارچه و … استفاده از فنر است.

در حقیقت فنر باعث می‌شود که تمامی مواد انباشته شده در مسیر عبور فاضلاب حرکت کرده و به بیرون هدایت شود. فنرها می‌توانند انواع مختلفی همچون فنرهای دستی و فنرهای برقی داشته باشند.

در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک با عنوان شیر هواگیری چیست؟ به بررسی کامل شیرهای هواگیری، انواع آن و کاربردهایی که دارند پرداخته شده و می‌تواند اطلاعات دقیقی به خواننده ارائه کند.

در کنار تمامی روش‌های گفته شده برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب می‌توان از راهکارها و روش‌های دیگری همچون استفاده از تلمبه دستی، استفاده از جاروبرقی، استفاده از قلاب‌های فلزی، استفاده از سود سوزآور، استفاده از نوشابه، استفاده از چنگک‌های فلزی، استفاده از محلول‌های مخصوص لوله بازکنی، باز کردن اتصالات و تمیز کردن آن، استفاده از اسیدهای رقیق و … استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

گرفتگی لوله و اتصالات فاضلابی در اثر ریختن چربی‌ها، روغن، مواد غذایی، اشیای مختلف، مو و پرز، پارچه و … می‌تواند مشکلات و چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد.

برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب می‌توان از روش‌های مختلفی همچون استفاده از آب جوش، استفاده از محلول‌های خانگی مانند نمک و سرکه، استفاده از محلول‌های لوله بازکنی، استفاده از فنرها و … استفاده کرد. در حقیقت انتخاب روش مناسب برای رفع گرفتگی‌ها باید بر اساس نوع گرفتگی لوله و مواد گیر افتاده در آن انجام شود.

 

جدیدترین مقالات

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

معرفی 7 مورد از بهترین محلول های لوله بازکن ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

معرفی 7 مورد از بهترین محلول لوله بازکن توالت ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

بهترین محلول لوله بازکن توالت به یک محصول در قالب مایع، ژل و یا پودر گفته می‌شود که از نوعی …

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن {ترفندهای تضمینی}

نشتی از لوله‌های توکار یکی از پرهزینه‌ترین و بدترین خرابی‌هایی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیافتد. معمولا …

ابیاری زیر سطحی با لوله پلیکا { مزایا و معایب }

ابیاری زیر سطحی با لوله پلیکا { مزایا و معایب }

آبیاری زیر سطحی یک روش آبیاری بسیار کاربردی در صنعت کشاورزی است که آب را از زیر خاک از طریق …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات