وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله‌کشی توالت فرنگی

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین مراحل ساختمان‌سازی لوله‌کشی است و اگر طبق استانداردها انجام نشود می‌تواند مشکلات چالش‌های متعددی ایجاد کرده و آسیب‌های مالی و جانی مختلفی به ساکنین وارد کند. توالت فرنگی امروزه به دلیل دردهای مفصلی رایج، دوران بارداری و مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از ساختمان‌ها نصب و استفاده می‌شود و به همین دلیل لوله‌کشی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. لوله‌کشی توالت فرنگی در اصل به دو روش روکار و توکار انجام می‌شود و هر کدام می‌تواند شرایط ویژه‌ای داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل نحوه لوله‌کشی توالت فرنگی پرداخته خواهد شد.

 

لوله کشی توالت فرنگی

 

نحوه لوله‌کشی توالت فرنگی

لوله‌کشی توالت فرنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است که در انتخاب  لوله و اتصالات با کیفیت و نحوه نقشه‌کشی آن دقت بالایی داشت و به تمامی استانداردها توجه کرد. به صورت کلی لوله‌کشی توالت فرنگی به دو روش توکار و روکار انجام می‌شود و هر کدام از این روش‌ها شرایط ویژه‌ای دارند هرچند که بسیار شبیه هستند. برای اجرای لوله‌کشی توالت فرنگی باید به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • اندازه لوله فاضلاب توالت فرنگی از دیوار مجاور باید 45 سانتی‌متر باشد
  • فاصله لوله فاضلاب توالت فرنگی از دیوار پشتی باید 30 سانتی‌متر باشد
  • فاصله توالت فرنگی از مرکز لوازم بهداشتی کناری باید 75 سانتی‌متر باشد
  • فاصله توالت فرنگی از دیوار جلو یا در سرویس باید 50 سانتی‌متر باشد
  • لوله فاضلاب توالت فرنگی با دیوار و کف سرویس باید موازی و صاف باشد
  • استفاده از اتصالات 45 درجه به خصوص در لوله‌های افقی فاضلاب برای انتقال راحت‌تر فاضلاب ضروری است.
  • حتماً باید به شیب بندی یکنواخت و مناسب (2 درصد) برای لوله‌کشی فاضلاب توالت فرنگی توجه شود.
  • قطر و سایز لوله فاضلاب توالت فرنگی باید 4 اینچ یا 11 سانتیمتر باشد
  • ارتفاع لوله آب برای نصب شیر پرکن توالت فرنگی باید 30-20 سانتی‌متر باشد
  • ارتفاع خود توالت فرنگی از کف تمام شده باید 45-40 سانتی‌متر باشد

 

قیمت و نحوه نصب لوله کشی توالت فرنگی

 

نحوه لوله‌کشی فاضلاب توالت فرنگی توکار

لوله‌کشی توکار که از زیبایی بیشتری برخوردار است در اصل پیش نیاز نصب استراکچر و دیگر تجهیزات است. در این روش باید سطح فوقانی یا نشیمنگاه کاسه توالت فرنگی از کف تمام شده در حدود 40 سانتی‌متر باشد و برای این کار باید لوله‌کشی داخل دیوار در ارتفاع حدود 30 سانتیمتر اجرا شود و دهانه خروجی فاضلاب یا محل اتصال توالت فرنگی توکار به لوله ورودی فاضلاب دیوار باید در این ارتفاع باشد. برای لوله‌کشی توالت فرنگی توکار معمولاً از لوله‌ای به قطر 10 استفاده می‌شود هرچند که ممکن است از لوله‌های 8 و 9 نیز به عنوان واسطه بین کاسه توالت فرنگی و لوله فاضلاب سایز 10 استفاده شود.

این روش لوله‌کشی از اصلی‌ترین انشعاب جدا شده از رایزر فاضلاب (سایز 100 تا 110) گرفته شده و در کوتاه‌ترین مسیر از دیوار محلی که قرار است استرکچر در آن نصب شود کمی بالاتر قرار خواهد گرفت. در این روش سعی می‌شود از کمترین اتصالات ممکن استفاده شود و شیب بندی لوله‌کشی در حدود 2 تا 3 درصد در نظر گرفته خواهد شد. در مسیر نصب لوله‌کشی روکار هیچ نوع سیفون و شترگلویی نصب نمی‌شود در حالی که در کف سرویس بهداشتی برای نصب کفشور یک سیفون سایز 50, 63 یا 75 نصب خواهد شد. در مقاله‌ای تحت عنوان چند راهکار برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب از سایت وینوپلاستیک به بررسی بهترین راهکارهای جلوگیری از گرفتگی فاضلاب پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار بدهد.

لوله‌کشی فاضلاب توالت فرنگی روکار

در روش لوله‌کشی توالت فرنگی روکار لازم است که در مرحله اول به چیدمان توالت توجه زیادی شود و تمامی فواصل از جمله فاصله از دیوارها، فاصله از درب سرویس بهداشتی و … رعایت شود. در این روش نیز لازم است که حتی‌الامکان از کمترین تعداد اتصالات استفاده و در صورت لزوم از اتصالات 45 درجه بهره گرفته شود. نزدیک‌ترین لوله فاضلاب به لوله اصلی ساختمان با سایز 110 بهترین مسیر لوله‌کشی به داخل سرویس بهداشتی است و شیب بندی لوله‌کشی فاضلاب توالت فرنگی نیز همانند روش توکار در حدود 2 تا 3 درصد خواهد بود. عدم تناسب شیب باعث گرفتگی لوله‌ها و مسدود شدن آن‌ها خواهد شد.

در این روش و برای انشعاب لوله کفشور بهتر است از سه‌راهی 45 درجه استفاده شود و فاصله لوله فاضلاب توالت فرنگی از دیوار پشتی نیز حدود 30 سانتیمتر، فاصله از دیوار مجاور 45 سانتیمتر و فاصله آن تا لوله مرکزی روشویی یا کاسه توالت ایرانی حدود 75 سانتیمتر باشد. همچنین فاصله لوله فاضلاب توالت فرنگی در دیوار روبرویی یا درب سرویس بهداشتی در حالت بسته باید 50 سانتیمتر باشد. در این روش برخلاف لوله‌کشی توکار باید محل انتظار برای نصب توالت فرنگی در کف سرویس بهداشتی در نظر گرفته شود. قطر لوله فاضلاب در این روش باید سایز 100 تا 110 و قطر لوله آب پرکن باید سایز 16 پنج لایه یا 20 تک لایه باشد و شیر پیسوار فرنگی در ارتفاع 25 تا 35 سانتیمتری نصب گردد. ارتفاع توالت فرنگی از کف در محل نشیمنگاه در حدود 39 تا 47 سانتیمتر است. در مقاله‌ای تحت عنوان علت بوی بد فاضلاب و رفع آن به بررسی دلایل بوی فاضلاب و راهکارهای جلوگیری از آن پرداخته شده مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

لوله کشی توالت فرنگی روکار

 

تبدیل لوله‌کشی توالت ایرانی به توالت فرنگی

نقشه لوله‌کشی توالت فرنگی با توالت ایرانی متفاوت است چراکه در این توالت‌ها از شترگلویی یا سیفون استفاده نمی‌شود و برای جلوگیری از ورود بوی فاضلاب به داخل آپارتمان داخل توالت فرنگی مقدار زیادی آب برای سیفون شدن فاضلاب وجود دارد. برای تبدیل توالت ایرانی به فرنگی دو روش وجود دارد.

در روش اول سیفون توالت ایرانی در جای خود باقی‌مانده و کاسه توالت ایرانی بدون تخریب ثابت می‌ماند. یک لوله فاضلاب به امتداد راه آب توالت ایرانی همراه با یک سه‌راهی تبدیلی اضافه می‌شود و توالت فرنگی پس از سیمان‌کاری و پوشاندن روی کاسه ایرانی روی لوله مربوطه نصب می‌شود. استفاده از سه‌راهی به این دلیل است که بایستی یک کفشور برای جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود داشته باشد. این روش می‌تواند مشکلات زیادی داشته باشد به همین دلیل زیاد توصیه نمی‌شود.

در روش دوم کف سرویس بهداشتی به‌طور کامل جمع‌آوری شده و بعد از لوله‌کشی مجدد، سیفون و کاسه توالت ایرانی حذف می‌شود. بعد از عایق‌کاری کف سرویس، دوباره شیب بندی و کف‌سازی انجام شده و در نهایت سرامیک یا سنگ کار روی آن‌ها ر می‌پوشاند. سایز دهانه توالت فرنگی نیز می‌تواند با توجه به نوع آن‌ها متفاوت باشد.

قیمت لوله‌کشی توالت فرنگی

در حقیقت اجرای لوله‌کشی توالت فرنگی می‌تواند با توجه به روش اجرا و نوع مواد به کار رفته قیمت متفاوتی داشته باشد و هزینه‌های آن تحت تأثیر فاکتورها مختلفی قرار خواهد داشت. هزینه‌های مربوط به لوله‌کشی کلی سرویس بهداشتی، جنس لوله و اتصالات، اندازه سیفون توالت و سایر تجهیزات، دستمزد نیروهای اجرایی، لوله خرطومی توالت فرنگی، کیفیت مواد به کار رفته، ابعاد و اندازه توالت فرنگی، کیفیت تولید، برند و شرکت سازنده و … از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند در تعیین قیمت لوله‌کشی توالت فرنگی مؤثر باشند.

جمع‌بندی نهایی

امروزه استفاده از توالت فرنگی به دلیل مسائلی همچون شیوع دردهای مفصلی، دوران بارداری و مسائل فرهنگی و اجتماعی رواج زیادی پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در بسیاری از ساختمان توالت‌های ایرانی به توالت فرنگی تبدیل می‌شوند. برای لوله‌کشی توالت فرنگی می‌توان از دو روش توکار و روکار استفاده کرد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و باید استانداردهای مختلفی را برای آن‌ها رعایت کرد.

 

 

 

 

جدیدترین مقالات

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات