وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله‌کشی پکیج و اتصالات آن

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

اجرای سیستم گرمایش ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت است و امروزه از روش‌های مختلفی برای اجرای این سیستم استفاده می‌شود. پکیج یکی از رایج‌ترین سیستم‌هایی است که امروزه در ساختمان‌های مسکونی، اداری و … استفاده می‌شود. لوله‌کشی پکیج می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و در مقایسه با روش‌هایی همچون موتورخانه، گرمایش از کف و … مزیت‌های متعددی دارد. برای لوله‌کشی پکیج همانند لوله‌کشی آب و فاضلاب از لوله و اتصالات  مختلفی مانند لوله پلیکا استفاده می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی کامل لوله‌کشی پکیج و اتصالات آن پرداخته خواهد شد.

جزئیات لوله‌کشی پکیج

به صورت کلی پکیج دارای یک لوله ورودی آب سرد مصرفی، یک لوله گاز ورودی، یک لوله دودکش، یک لوله خروجی آب گرم مصرفی و یک جفت لوله رفت و برگشت رادیاتور است که برای سیستم گرمایشی استفاده می‌شوند. این اجزا فارغ از هر نوع لوله‌کشی در سیستم‌های پکیج ثابت هستند. هر کدام از لوله‌های گفته‌ شده می‌توانند دارای سایزهای متفاوتی باشند. لوله دودکش پکیج دارای سایز 10 یا 12، قطر لوله گاز 3/4 یا 1 اینچ، قطر لوله آب مصرفی ورودی 20 یا 25 و لوله خروجی پکیج برای آب گرم مصرفی و شوفاژ دارای قطر 3/4 یا 25 هستند و لوله‌ها می‌تواند یک لایه یا 5 لایه باشد.

 

لوله کشی پکیج

 

انواع لوله‌کشی پکیج

همانطور که گفته شد در لوله‌کشی پکیج می‌توان از لوله‌های یک لایه سفید یا لوله PEX استفاده کرد و این لوله‌کشی می‌توان به روش‌های مختلفی انجام شود که به شرح زیر خواهند بود.

  • لوله‌کشی پکیج به روش تک لوله‌ای

لوله‌کشی پکیج به روش سیستم تک لوله‌ای یکی روش رایج و کاربردی است که در آن بازگشت و انتقال آب مدار پکیج توسط یک لوله انجام خواهد شد. در حقیقت در این سیستم بازگرداندن آب به منبع تأمین حرارت از طریق لوله‌ای انجام خواهد شد که از طرف منبع تأمین آب گرم به طرف مصرف‌کننده‌های حرارت امتداد یافته است. لوله‌کشی تک لوله‌ای پکیج ها می‌تواند بهترین انتخاب برای لوله‌کشی‌های روکار باشد. از مهم‌ترین مزایای این سیستم قیمت مناسب آن است همچنین امکان قرار دادن لوله‌ها در سقف یا کف زمین نیز وجود خواهد داشت.

  • لوله‌کشی دو لوله‌ای با برگشت مستقیم

سیستم لوله‌کشی برگشت مستقیم از جمله سیستم‌هایی است که می‌تواند برای محیط‌های کوچک و منازل مسکونی بسیار مناسب و کارآمد باشد. در این سیستم یک خط لوله برای لوله برگشت و یک خط لوله برای لوله رفت پکیج در نظر گرفته می‌شود و از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به نصب، طراحی و اجرای ساده اشاره کرد

  • لوله‌کشی با برگشت معکوس

یکی دیگر از سیستم‌های رایج لوله‌کشی پکیج سیستم معکوس است که می‌تواند برای محیط‌های بزرگ مناسب باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای این سیستم می‌توان به تأمین گرمایش مورد نیاز و توزیع حرارت مطلوب و بهینه اشاره کرد و در مقایسه با دو روش دیگر کاربردهای بیشتری دارد.

بهترین نوع لوله‌کشی پکیج

استفاده از روش کلکتوری  به عنوان بهترین روش لوله‌کشی پکیج شناخته می‌شود چرا که این سیستم مشکلات رایجی همچون ایجاد سروصدا، ترکیدگی لوله‌ها، رسوب‌گیری لوله‌ها و … را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های روش کلکتوری برای لوله‌کشی پکیج می‌توان به دوام و ماندگاری بالا، کیفیت عالی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کنترل و مدیریت جریان آب، افزایش راندمان پکیج، امکان تنظیم فشار پکیج، نصب و اجرای ساده و … اشاره کرد. در این سیستم لوله‌کشی می‌توان از انواع لوله و اتصالات upvc استفاده کرد اما رایج‌ترین و بهترین لوله‌ها برای این سیستم لوله‌های 5 لایه سفید هستند که از اتلاف دمای آب جلوگیری می‌کنند و راندمان پکیج را افزایش می‌دهند.

مهم‌ترین اتصالات در سیستم لوله‌کشی پکیج

برای اجرای هر کدام از سیستم‌های لوله‌کشی روکار، توکار، دیواری، گرمایش از کف و … در لوله‌کشی پکیج لازم است که از لوله‌ها و تجهیزات مختلفی استفاده شود. اتصالات از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که نقش ویژه‌ای در این لوله‌کشی دارند. از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین اتصالاتی که در سیستم لوله‌کشی پکیج مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصالات زانویی(45 درجه، 90 درجه و …) برای تغییر مسیر لوله‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان.
  • اتصالات مغزی برای اتصال دو قطعه به همدیگر
  • بوشن‌ها (بوشن‌های معمولی، بوشن‌های تبدیل و بوشن‌های روپیچ توپیچ) که داخل آن‌ها کاملاً رزوه شده و می‌توانند قطعات مختلف را به هم متصل کنند.
  • فلنج و واشر برای بستن اتصالات لوله‌کشی و آب‌بندی کردن خطوط لوله
  • درپوش‌ها برای مسدود کردن لوله‌ها و …

لوله و اتصالات پکیج

 

مراحل لوله‌کشی پکیج

در اصل لوله‌کشی سیستم‌های گرمایشی یک کار کاملا تخصصی و حرفه‌ای است و افراد عادی نباید اقدام به انجام آن بکنند خصوصا زمانی که لوله‌کشی به صورت توکار باشد چرا که در صورت وجود هرگونه مشکلی در سیستم لوله‌کشی خسارت‌های زیادی ایجاد خواهد شد. مهم‌ترین مراحل لوله‌کشی پکیج به شرح زیر خواهند بود.

  • در مرحله اول باید یک نقشه کامل و استاندارد از لوله‌کشی ساختمان تهیه شود و مسیرهای عبور تمامی لوله‌های رفت و برگشت مشخص شود تا مسیر لوله‌ها با سایر تجهیزات از جمله لوله برق و … تداخل نداشته باشد.
  • بعد از نقشه مسیر لوله‌ها باید محل قرارگیری رادیاتورها مشخص شود و باید فضای بین آنها به گونه‌ای محاسبه شود که به خوبی بتوانند محیط مورد نظر را گرم کنند.
  • در مرحله سوم نیز باید محل لوله‌کشی بر روی کف یا دیوار کنده شود و در نهایت عملیات لوله‌کشی انجام گردد.

مهم‌ترین نکات لوله‌کشی پکیج

برای اجرای لوله‌کشی پکیج همانند اجرای لوله فاضلاب ساختمان لازم است که نکات و فاکتورهای مختلفی را مورد توجه قرار داد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • برای آنکه شوفاژها بهتر داغ شوند بهتر است که از تعداد زانوهای کمتری استفاده کرد چرا که هرچه تعداد زانوها بیشتر باشد پمپ پکیج فشار بیشتری تحمل می‌کند.
  • بهتر است که لوله‌کشی رادیاتورها در زیر پنجره قرار بگیرند تا از ورود سرما به محیط جلوگیری کنند.
  • بهتر است که از متراژ لوله کمتری در سیستم پکیج استفاده کرد تا فشار کمتری به پمپ آن وارد شده و راحت‌تر گرما به محیط برسد. بهتر است که مسیر لوله‌کشی پکیج پیچ‌وخم زیادی نداشته باشد.
  • بهترین لوله‌ها برای لوله‌کشی پکیج لوله‌های 4/3 هستند و بهتر است که از لوله‌های 2/1 استفاده نشود.
  • برای محاسبه قدرت پمپ می‌توان از فرمول قدرت پمپ= 0.075 × متراژ لوله‌کشی استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

انجام لوله‌کشی پکیج از جمله مهم‌ترین مراحل ساختمان‌سازی است که به منظور تأمین گرمایش ساختمان انجام می‌شود. این سیستم می‌تواند به روش‌های مختلفی همچون لوله‌کشی به روش تک لوله‌ای، لوله‌کشی دو لوله‌ای با برگشت مستقیم و لوله‌کشی با برگشت معکوس انجام شود و در این سیستم‌ها از انواع اتصالات مختلف مانند مغزی‌ها، زانوها، درپوش‌ها، بوشن‌ها و … استفاده می‌شود.

 

جدیدترین مقالات

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

معرفی 7 مورد از بهترین محلول های لوله بازکن ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

معرفی 7 مورد از بهترین محلول لوله بازکن توالت ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

بهترین محلول لوله بازکن توالت به یک محصول در قالب مایع، ژل و یا پودر گفته می‌شود که از نوعی …

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن {ترفندهای تضمینی}

نشتی از لوله‌های توکار یکی از پرهزینه‌ترین و بدترین خرابی‌هایی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیافتد. معمولا …

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
مرتضی

سلام، ممنون از اطلاعات اراٸه شده. موفق باشید