وینو پلاستیک
LANGUAGE

 مزایا و معایب لوله‌های پی وی سی

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه می‌توان از انواع لوله و اتصالات فلزی، پلاستیکی، پلیمری و … در صنایع مختلف استفاده کرد. لوله‌های pvc از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین لوله‌هایی هستند که در اکثر صنایع استفاده می‌شوند و به دلیل داشتن مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد جایگزین بسیاری از لوله‌های فلزی و … شده‌اند. در ادامه مطلب به بررسی کامل مزایا و معایب لوله‌های پی وی سی و همچنین کاربردهای اصلی آنها پرداخته خواهد شد.

لوله یو پی وی سی چیست؟

PVC پی وی سی در اصل مخفف عبارت پلی وینیل کلراید بوده که از محصولات نفتی بوده و از نفت خام، اتیلن و نمک کلر تولید می‌شود. فرآیند تولید این لوله و اتصالات به نحوی است که از طریق پلیمریزاسیون مواد کلر، اتیلن و وینل کلرید باهم ترکیب می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل استفاده در شبکه‌های آب‌رسانی و فاضلاب صنعتی و شهری، آبیاری کشاورزی، انتقالات سیالات شیمیایی، زهکشی و جمع‌آوری آبهای سطحی، استفاده در تأسیسات شهری و ساختمانی، مخابرات، صنعت برق و استخرها و … هستند.

مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب لوله‌های پی وی سی

همانطور که گفته شد لوله‌های پلیمری به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود جایگزین بسیاری از لوله‌های فلزی و … شده‌اند. در حقیقت با در نظر گرفتن مزایا و معایب لوله‌های پی وی سی مشخص می‌شود که این لوله‌ها بهترین انتخاب برای اکثر صنایع بوده و می‌توانند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مقاومت در برابر خوردگی

لوله‌های پی وی سی همانند لوله و اتصالات UPVC جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی‌دهند و مقاومت بالایی در برابر واکنش‌های الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها، قلیاها، نمک‌ها و … دارند که می‌توانند باعث ایجاد پوسیدگی و خوردگی در لوله‌های فلزی شوند. این ویژگی باعث می‌شود که سطح داخلی و بیرونی لوله‌ها مقاومت بالایی داشته و استفاده از آنها در محیط‌های مختلف خصوصاً داخل خاک اطمینان بالایی حاصل خواهد کرد.

 

معایب لوله‌های پی وی سی

 

  • مقاومت شیمیایی بالا

یکی دیگر از مزایای لوله‌های pvc نسبت به لوله‌های فلزی مقاومت بالای آنها در برابر الکل‌ها، روغن‌ها و مواد نفتی غیر آروماتیک است که می‌تواند از خوردگی و پوسیدگی آنها جلوگیری کند. این لوله‌ها می‌توانند برای انتقال انواع سیالات مختلف استفاده شوند در حالی که دچار هیچ‌گونه واکنش و آسیبی نخواهند شد.

  • مدول الاستیسیته بالا و انعطاف‌پذیری

از دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های بارز لوله‌های پی وی سی مقاومت بالای آنها در برابر شکستگی است. این لوله‌ها می‌توانند زیر بار فشار بدون شکستگی تغییر شکل بدهند و این ویژگی در زمانی که از لوله‌ها در خاک استفاده شده باشد می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد و در برابر زلزله و حرکت خاک مقاومت بالایی داشته باشد.

  • وزن کم و استحکام بالا

در بررسی مزایا و معایب لوله‌های پی وی سی می‌توان به وزن پایین آنها در مقایسه با بسیاری از لوله‌های فلزی، سیمانی و … اشاره کرد که باعث می‌شود لوله pvc حمل‌ونقل بسیار راحت‌تری داشته باشد و نصب و استفاده از آن نیز راحت‌تر باشد. این لوله‌ها اگرچه وزن کمی دارند اما از استحکام بالایی برخوردارند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی باشند.

  • طول عمر بالا و قیمت مناسب

از دیگر ویژگی‌های بارز لوله‌های پی وی سی قیمت مناسب آنها است که در مقایسه با بسیاری از لوله‌های دیگر برتری داشته باشند. همچنین این لوله‌های به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و … و در صورت نگهداری و مراقبت مناسب می‌توانند تا چندین دهه عمر کرده و حتی تا بیش از یک قرن نیز قابلیت استفاده داشته باشند.

  • عدم تأثیر مخرب بر روی محیط زیست

لوله‌های پی وی سی و لوله‌های یو پی وی سی می‌توانند فواید زیست‌محیطی متعددی داشته باشند چرا که سطح کربن پایینی دارند، برای تولید نیاز به منابع انرژی کمتری دارند و همچنین قابلیت بازیافت دارند و می‌توانند به عنوان لوله آب، برق و … استفاده شوند.

  • عدم اصطکاک و زبری بسیار کم

لوله‌های پی وی سی به دلیل داشتن سطح داخلی و خارجی صاف هیچ‌گونه اصطکاکی برای سیالات ایجاد نمی‌کنند. همچنین این لوله به دلیل زبری بسیار کم خود دچار رسوب نمی‌شوند و هیچ‌گونه خللی در انتقال و مسیر سیالات ایجاد نمی‌کنند.

مقاله ای با عنوان مزایای لوله‌های pvc نسبت به لوله‌های فلزی را قبلا نوشته شده میتوانید مطالعه کنید.

 

لوله‌های پی وی سی

 

  • داشتن تنوع بالا

لوله‌های پی وی سی برخلاف بسیاری از لوله‌های دیگر می‌تواند از نظر ضخامت، سایز، ابعاد، کاربرد، رنگ و … انواع مختلفی داشته باشد. در حقیقت لوله‌های پی وی سی می‌توانند در سیستم‌های لوله‌کشی آب، سیستم فاضلاب، سیستم برق‌کشی و لوله برقی رنگی، سیستم گاز کشی و … به کار بروند.

معایب لوله‌های پی وی سی

در زمان بررسی مزایا و معایب لوله‌های پی وی سی لازم است که در کنار تمامی مزیت‌هایی که این لوله‌ها دارند، ایرادات و معایب آنها نیز مورد توجه قرار بگیرند. از جمله مهم‌ترین معایب و ایرادات این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       لوله‌های پی وی سی در برابر سرمای شدید می‌توانند بسیار شکننده و ترد شوند و شکنندگی بالایی داشته باشند.
  •       این لوله‌ها می‌توانند در برابر حرارت زیاد فرم و استحکام خودشان را از دست بدهند و تغییر شکل بدهند و در نهایت ممکن است در انتقال سیالات اختلال ایجاد شود.
  •       این لوله‌ها برخلاف لوله‌های یو پی وی سی از مقاومت خارجی کمتری برخوردارند و باید نگهداری و محافظت قابل توجهی از آنها به عمل بیاید.
  •       لوله‌های PVC در مقایسه با لوله‌های یو پی وی سی تحمل کمتری در برابر فشار دارند و نمی‌توانند گزینه مناسبی برای لوله استخری و لوله‌های تحت فشار باشند.
  •       به علت قدرت مقاومت پایین جداره اين نوع لوله‌ها بايد از فنر لوله‌بازکنی براي گرفتگي مجراي لوله‌ها استفاده نمود.

جمع‌بندی نهایی

لوله‌های PVC از جمله لوله‌های پلیمری کاربردی هستند که به علت داشتن ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود جایگزین بسیاری از لوله‌های فلزی، پلاستیکی و … شده‌اند. با بررسی مزایا و معایب لوله‌های پی وی سی مشخص می‌شود که این لوله‌ها می‌توانند در مقایسه با انواع لوله‌های فلزی و … بسیار مقرون‌به‌صرفه و کاربردی‌تر هستند و می‌توانند در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی و برای انتقال انواع سیالات به کار بروند. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، سطح صاف و بدون اصطکاک، وزن پایین، قیمت مناسب و … از مهم‌ترین مزیت‌های این لوله‌ها و مقاومت کم در برابر سرما و حرارت زیاد و … از مهم‌ترین معایب آنها به شمار می‌روند.

 

 

 

جدیدترین مقالات

آموزش نحوه عایق کاری لوله با پشم شیشه از پایه

آموزش نحوه عایق کاری لوله با پشم شیشه از پایه

مهم‌ترین مزیت عایق‌کاری لوله و اتصالات ساختمان، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و کاهش مصرف سوخت و همچنین پیشگیری از …

14 روش رفع گرفتگی چاه توالت فرنگی با مدفوع

14 روش رفع گرفتگی چاه توالت فرنگی با مدفوع

اگر سیستم فاضلاب و لوله‌کشی ساختمان شما طوری طراحی شده که مدام دچار گرفتگی می‌شود و نمی‌دانید این مشکل را …

سیم کشی و نحوه لوله کشی برق راه پله

سیم کشی و نحوه لوله کشی برق راه پله + مراحل نصب مدار روشنایی

راه پله یکی از بخش‌های مهم در هر ساختمانی محسوب می‌شود؛ چرا که این قسمت مشاع بوده و ممکن است …

علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

8 علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی به همراه راه حل

تقریبا تمام لباسشویی‌های جدیدی که از فناوری‌های نوین در ساخت‌شان استفاده شده است؛ دو ورودی آب گرم و سرد دارند …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات