وینو پلاستیک
LANGUAGE

یخ‌زدگی لوله کولرگازی

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

کولرگازی به عنوان یکی از لوازم کاربردی شناخته می‌شود که می‌تواند در تأمین آسایش خصوصاً در فصول گرم سال نقش ویژه‌ای داشته باشد. کولرگازی نیز همانند سایر تجهیزات خانگی نمی‌تواند برای همیشه بدون مشکل فعالیت داشته باشد و ممکن است دچار مشکلاتی مختلفی شود. یکی از مشکلات رایجی که در این وسایل مشاهده می‌شود یخ‌زدگی لوله کولرگازی است که امری غیرطبیعی بوده و حتماً باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود. یخ زدن لوله‌های کولرگازی در بخش‌های مختلفی همچون پنل داخلی کولرگازی، پنل خارجی، کندانسور و لوله‌های کولرگازی و … می‌تواند در فصل تابستان و زمستان دلایل متفاوتی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل یخ زدن لوله کولرگازی در فصول مختلف سال پرداخته می‌شود.

 

اثرات یخ‌زدگی لوله کولرگازی

به‌صورت کلی عملکرد و کارایی تمامی تجهیزات در گرو سلامت قطعات مختلف و عملکرد آنها خواهد بود و هرگونه ایراد در قطعات مختلف یک دستگاه می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد کلی دستگاه شود.

یخ زدن لوله کولر گازی نیز همانند یخ‌زدگی لوله آب می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که مهم‌ترین آنها عدم خنک کردن فضا، ایجاد سروصدای زیاد، خراب شدن سایر قطعات کولرگازی و ایجاد خسارت‌های مالی است.

چنانچه لوله‌های کولرگازی دچار یخ‌زدگی شدند باید در سریع‌ترین زمان ممکن علت آن پیدا شده و تمهیدات لازم صورت بگیرد در غیر این صورت ممکن است چالش‌ها و مشکلات بیشتری ایجاد شود.

 

اثرات یخزدگی کولر گازی

 

دلایل یخ زدن لوله کولرگازی در حالت سرمایش (در فصل تابستان)

به‌صورت کلی کولرهای گازی می‌توانند هم دارای حالت گرمایش بوده و هم از حالت سرمایش برخوردار باشند. چنانچه کولرگازی در فصل تابستان و در حالت سرمایش دچار مشکل یخ‌زدگی لوله‌ها شود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اصل هدف کولرگازی منبسط کردن گاز مبرد در داخل سیم‌پیچ اواپراتور است تا گاز فریون خنک شود و از این طریق می‌تواند فضای محیط را خنک کند و چنانچه مشکلی در بخش انتقال سرما مانند شکستگی در بلوور فن یا خرابی موتور فن و … ایجاد شود عملکرد کل سیستم به هم خواهد خورد. مهم‌ترین دلایل یخ‌زدگی لوله کولرگازی در حالت سرمایش به شرح زیر هستند:

 

  • اتمام شارژ گاز کولرگازی

ممکن است در اثر عواملی همچون نشتی در لوله‌ها و پرچ‌های دستگاه در یک بازه زمانی خاص شارژ گاز کولرگازی تمام شود و این مشکل می‌تواند حتی در زمان‌های خاموش بودن دستگاه نیز رخ بدهد. خالی شدن شارژ گاز کولر می‌تواند از مهم‌ترین دلایل یخ زدن لوله کولرگازی باشد. لازم است که گاز مبرد در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ شود.

  • مسدود شدن لوله‌های کولرگازی

از دیگر دلایل یخ‌زدگی لوله کولرگازی و لوله‌کشی پکیج می‌توان به مسدود شدن آنها اشاره کرد.

چنانچه افراد بعد از بررسی محل نشتی لوله‌ها و اطمینان پیدا کردن از عدم نشتی آنها همچنان شاهد یخ زدن و برفک زدن لوله‌ها بودند باید از عدم انسداد لوله مویی، شیر برقی، گرفتگی لوله رفت‌وبرگشت و … مطمئن شوند. در اصل انسداد لوله‌ها باعث کیپ شدن مسیر گاز مبرد می‌شود و در نهایت منجر به یخ زدن آنها خواهد شد.

  • عدم اتومات کردن موتور

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل یخ‌زدگی لوله کولرگازی عدم اتومات کردن موتور آن است. این مشکل می‌تواند در اثر ایرادات مختلف در برد الکتریکی و عدم ارسال دستورات لازم باشد. همچنین معیوب بودن سنسور دمایی، نیم‌سوز بودن کمپرسور، اتصالی داشتن کنتاکتور، یکسره بودن موتور و … می‌توانند از دیگر دلایل اتومات نبودن کولر باشند که منجر به یخ‌زدگی لوله‌ها می‌شود.

  • معیوب بودن بلوور فن پنل داخلی

بلوور فن پنل داخلی موظف است گرمای محیط را به داخل یونیت یا پنل داخلی بکشد و این گرما با کمک فن بلوور پیرامون اواپراتور می‌چرخد. هوای گرم با چرخش اواپراتور خنک می‌شود و دوباره به محیط دمیده می‌شود. چنانچه بلوور فن دچار ایراد باشد این پروسه ناقص خواهد بود و مشکلاتی مانند یخ‌زدگی لوله‌های کولرگازی را ایجاد می‌کند.

در کنار تمامی موارد گفته شده فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که در حالت سرمایش می‌توانند منجر به یخ‌زدگی لوله‌های کولرگازی شوند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • عدم گردش مناسب هوا
  • عدم تمیز بودن فیلترهای پنل کولرگازی
  • کثیف بودن اواپراتور پنل
  • شکستگی بلوور فن
  • خراب شدن برد دستگاه و خازن فن داخلی
  • خراب شدن دریچه پرتاب
  • عدم توجه به دمای بیرونی در زمان استفاده از حالت سرمایش
  • عدم تخلیه مناسب آب

 

اثرات یخ زدگی کولر گازی

 

دلایل یخ زدن لوله کولرگازی در حالت گرمایش (در فصل زمستان)

هرچند که توصیه می‌شود از کولرهای گازی در فصل سرما استفاده نشود اما ممکن است افراد تحت شرایط مختلف ناچار به استفاده از آن باشند. دلایل مختلفی برای یخ‌زدگی لوله کولرگازی در فصل سرما و حالت گرمایش وجود دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • معیوب بودن سنسور خارجی

از مهم‌ترین دلایل یخ زدن لوله‌ها در کولرگازی در حالت گرمایش معیوب بودن سنسور خارجی دستگاه است و زمانی که این قطعه به عنوان عامل اصلی و همچنین برد دستگاه به عنوان علت ثانویه در صدور فرمان برای گرم شدن کندانسور نقصی پیدا کند، کندانسور کولرگازی یخ خواهد زد و مشکلاتی به وجود می‌آورد.

در مقاله دیگر از وینوپلاستیک تحت عنوان لوله فاضلاب زیر سقفی به بررسی مزایا و معایب استفاده از سیستم لوله‌کشی فاضلاب زیر سقفی پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

  • معیوب بودن فن کندانسور

زمانی که کمپرسور در حالت گرمایش شروع به فعالیت می‌کند، با ادامه این سیکل در بازه‌های زمانی کندانسور سردتر می‌شود. فن کندانسور نیز موظف است که جریان هوا را به داخل کندانسور انتقال بدهد تا دمای آن کاهش پیدا کند و زمانی که این فن به‌خوبی عمل نکند مشکلاتی همچون یخ‌زدگی کولرگازی به وجود می‌آید و حتی باوجود استفاده از بهترین لوله گازی نیز عملکرد دستگاه دچار ایراد خواهد شد.

  • معیوب بودن شیر برقی کولر

شیر برقی از جمله قطعاتی است که فقط در کولرهایی وجود دارد که دارای حالت سرمایش و گرمایش هستند و وظیفه آن تغییر مسیر جابجایی گاز کولر از وضعیت سرمایش به گرمایش است. چنانچه این شیر دچار مشکل و ایرادی شود و چرخه تبرید در کولر به درستی تغییر پیدا نکند دستگاه در حالت سرمایش باقی خواهد ماند و این باعث یخ زدن لوله‌ها و برفک گرفتن آنها می‌شود.

  • تخلیه شدن گاز مبرد

داشتن نشتی در قسمت‌های مختلف کولرگازی و خالی شدن گاز مبرد از دیگر دلایلی است که در فصل زمستان نیز می‌تواند مشکلاتی مانند یخ‌زدگی لوله کولرگازی ایجاد کند به همین دلیل حتماً باید ابتدا محل‌های نشتی گاز پیدا شده و سپس شارژ شود تا مشکل برطرف گردد.

 

راهکارهای مقابله با ی زدگی کولرگازی

همان‌طور که گفته شد کولرگازی می‌تواند در فصول مختلف به دلایل متعددی دچار یخ‌زدگی شود و لازم است که تمامی دلایل گفته شده بررسی و برطرف شوند. توصیه می‌شود در صورت یخ‌زدگی کولر به هیچ عنوان از آن استفاده نشود چرا که ممکن است آسیب‌های جدی‌تری به دستگاه وارد شود. در این حالت بهتر است که ابتدا فیوز کولرگازی قطع شود تا بیشتر یخ نزند و یخ‌ها شروع به آب شدن کنند.

بعد از آب شدن کامل یخ‌ها باید اواپراتور کاملاً خشک شود و بعد از برطرف کردن عیوب مختلف دوباره دستگاه را روشن کرد. در مقاله دیگر تحت عنوان جلوگیری از یخ‌زدگی لوله PVC و یخ‌زدایی لوله PVC به بررسی روش‌های جلوگیری از یخ‌زدگی لوله pvc پرداخته شده و اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده‌ها قرار داده شده است.

جمع‌بندی نهایی

یخ‌زدگی لوله کولرگازی یکی از شایع‌ترین مشکلات این سیستم‌ها به شمار می‌رود که می‌تواند در حالت‌های سرمایش و گرمایش دلایل مختلفی داشته باشد. تخلیه شدن گاز مبرد، نشتی داشتن لوله‌ها، معیوب بودن برد دستگاه، معیوب بودن فن و قطعات مختلف، انسداد لوله، انسداد فیلترها و … از مهم‌ترین دلایل یخ‌زدگی کولر هستند که باید به‌صورت تخصصی بررسی و برطرف شوند.

 

جدیدترین مقالات

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

معرفی 7 مورد از بهترین محلول های لوله بازکن ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

معرفی 7 مورد از بهترین محلول لوله بازکن توالت ایرانی و خارجی + ساخت محلول خانگی

بهترین محلول لوله بازکن توالت به یک محصول در قالب مایع، ژل و یا پودر گفته می‌شود که از نوعی …

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن

رفع نشتی آب زیر سرامیک بدون کندن {ترفندهای تضمینی}

نشتی از لوله‌های توکار یکی از پرهزینه‌ترین و بدترین خرابی‌هایی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیافتد. معمولا …

ابیاری زیر سطحی با لوله پلیکا { مزایا و معایب }

ابیاری زیر سطحی با لوله پلیکا { مزایا و معایب }

آبیاری زیر سطحی یک روش آبیاری بسیار کاربردی در صنعت کشاورزی است که آب را از زیر خاک از طریق …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات