وینو پلاستیک
LANGUAGE

اتصالات پلی‌اتیلن پیچی

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌ها و اتصالات از جمله تجهیزات کاربردی و پراستفاده‌ای هستند که امروزه در بسیاری از صنایع برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کار می‌روند. این تجهیزات از مواد مختلفی همچون انواع فلزات، پلاستیک‌ها، پلیمرها و … تولید می‌شوند و هر کدام از خصوصیات، ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند. پلی‌اتیلن از جمله رایج‌ترین موادی است که در تولید انواع لوله و اتصالات استفاده شده و به‌واسطه ویژگی‌هایی که دارد جایگزین بسیاری از تجهیزات فلزی و … گشته است. اتصالات پلی‌اتیلن همانند انواع اتصالات دیگر می‌توانند انواع مختلفی همچون اتصالات جوشی، اتصالات فشاری و اتصالات پیچی داشته باشند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی کامل اتصالات پلی‌اتیلن پیچی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

ویژگی اتصالات پلی اتیلن پیچی

 

اتصالات پلی‌اتیلن پیچی و ویژگی‌های آن

در حقیقت پلی‌اتیلن اولین بار در دهه 30 میلادی در انگلیس کشف شده و به مرور زمان جایگاه ویژه‌ای در صنعت لوله و اتصالات پیدا کرد. لوله و اتصالات پلی‌اتیلن در کنار انواع محصولات پلیمری دیگر جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف خصوصاً آب‌رسانی دارند. همان‌طور که از نام آن مشخص است اتصالات پیچی به نوعی از اتصالات گفته می‌شوند که می‌توانند دو لوله یا قطعه مختلف را به سادگی و بدون نیاز به هیچ‌گونه حرارت و دستگاهی به هم متصل کنند. این اتصالات معمولاً دارای 5 قطعه اصلی شامل بدنه، سرپیچ، اسپیلیت، بوشینگ و اورینگ هستند. این تجهیزات در دو گرید اصلی PE80 و PE100 تولید می‌شوند و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • این اتصالات در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارند
  • سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند
  • از طول عمر و ماندگاری بسیار زیادی برخوردارند
  • انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در برابر فشار و ضربه مقاوم هستند
  • از وزن کمی برخوردارند و حمل‌ونقل آن‌ها ساده است.
  • قیمت مناسبی دارند و در مقایسه با انواع لوله و اتصالات دیگر مقرون‌به‌صرفه تر هستند.
  • در برابر ارتعاشات، ترک خوردگی و شکستگی مقاوم بوده و در صورت آسیب دیدگی به راحتی تعویض می‌شوند.
  • صیقلی و صاف بودن جداره خارجی و داخلی و کم بودن افت فشار ناشی از اصطکاک سطح داخلی از دیگر مزایا و ویژگی‌های اتصالات پلی‌اتیلن هستند.

 

اتصالات پلی اتیلن پیچی

 

کاربردهای اتصالات پلی‌اتیلن پیچی

هر کدام از انواع اتصالات جوشی، اتصالات فشاری و اتصالات پیچی می‌توانند در پروژه‌ها و سیستم‌های لوله‌کشی کاربردهای متعددی داشته باشند.

در حقیقت رایج‌ترین کاربرد و استفاده اتصالات پلی‌اتیلن پیچی در آب‌رسانی و سیستم‌های آبیاری تحت فشار قطره‌ای و بارانی است و می‌توانند انواع لوله‌های پلی‌اتیلن نرم از سایز 20 تا 125 را به سادگی به همدیگر متصل نمایند.

همچنین این نوع از اتصالات پلیمری می‌توانند در صنعت گاز، لوله‌کشی فاضلاب‌های شهری، صنعت ساختمان‌سازی، پروژه‌های کوچک صنعتی و … کاربردهای متعددی داشته باشند. در حقیقت مهم‌ترین کاربردهای اتصالات پلی‌اتیلن پیچی شامل مواردی همچون وصل کردن لوله‌های پلی‌اتیلن به همدیگر، مسدود کردن و بستن انتهای لوله‌ها، تغییر سایز لوله‌های پلی‌اتیلن، اتصال تجهیزات مختلف مانند پمپ‌ها به لوله‌ها، اتصالات سیفون‌ها و … هستند.

در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک تحت عنوان نکات مهم در رابطه با شیرآلات حمام به بررسی مهم‌ترین نکات در مورد خرید، نصب و نگهداری شیرآلات حمام پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

انواع اتصالات پلی‌اتیلن پیچی

اتصالات پلی‌اتیلن پیچی همانند سایر اتصالات دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون اندازه و کاربرد انواع مختلفی داشته باشند. این اتصالات می‌توانند از نظر اندازه در سایزهای مختلفی همچون 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110 و 125 وجود داشته باشند. از نظر کاربرد و عملکرد نیز این اتصالات انواع مختلفی همچون اتصال ماده، اتصال نر، اتصال فلنچدار، رابط پلی‌اتیلن، تبدیل پلی‌اتیلن، سه‌راه مساوی، زانو مساوی، زانو ماده، زانو نر، سه‌راه ماده، سه‌راه نر، درپوش انتهائی، سه‌راه تبدیل و … تقسیم می‌شوند.

 

انواع اتصالات پلی اتیلن پیچی

 

نصب اتصالات پلی‌اتیلن پیچی

یکی از بارزترین ویژگی و مزیت اتصالات پیچی پلی‌اتیلن در مقایسه با اتصالات جوشی امکان استفاده متعدد و چندین باره از آنهاست. بعد از نصب این اتصالات در یک پروژه می‌توان آن‌ها را جدا کرده و در پروژه‌های دیگر به کار برد. برای نصب این اتصالات باید به نکات مختلفی توجه داشت.

  • قبل از نصب باید انتهای لوله‌ها کاملاً تمیز شوند
  • قطعات اتصالات باید به ترتیب بر روی لوله نصب شود.
  • قبل از محکم کردن مهره‌ها باید از جا افتادن صحیح تمامی قطعات اطمینان حاصل کرد.
  • برای بستن اتصالات پلی‌اتیلن پیچی باید از آچاری استفاده کرد که طول دسته آن از ۴۶ سانتیمتر بیشتر نباشد تا به بدنه اتصالات آسیبی وارد نشود.

 

قیمت اتصالات پیچی پلی‌اتیلن

اتصالات رزوه‌ای پلی‌اتیلن از کاربردها و استفاده‌های متعددی برخوردار بوده و با توجه نصب راحت، محبوبیت بالایی دارند و همین امر باعث می‌شود که شرکت‌های متعددی در زمینه تولید این تجهیزات فعالیت داشته باشند. تنوع و تعدد محصولات باعث می‌شود نتوان به صورت قطعی و دقیق قیمتی برای آن‌ها عنوان کرد.

از جمله عواملی که می‌توانند قیمت اتصالات پلی‌اتیلن پیچی را تحت تأثیر قرار بدهند می‌توان به مواردی همچون روش تولید لوله پلی‌اتیلن، قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و نوسانات آن، کیفیت محصول، برند و شرکت تولیدکننده، استانداردها و مدت‌زمان گارانتی، میزان عرضه و تقاضا و … اشاره کرد. به صورت کلی این اتصالات در مقایسه با سایر اتصالات قیمت مناسب‌تری داشته و استفاده از آن‌ها صرفه اقتصادی بالاتری دارد.

 

جمع‌بندی نهایی

اتصالات پلی‌اتیلن پیچی از جمله اتصالاتی هستند که به سبب ویژگی‌هایی همچون نصب راحت، قیمت مناسب، ماندگاری و طول عمر بالا، امکان استفاده مجدد و … محبوبیت بالایی دارند. این اتصالات به صورت کلی از 5 بخش بدنه، سرپیچ، اسپیلیت، بوشینگ و اورینگ ساخته می‌شوند و انواع مختلفی همچون درپوش، سه‌راه تبدیل، زانو، بوشن و … دارند.

 

 

جدیدترین مقالات

فرآیند تولید انواع لوله پلیکا

فرآیند تولید انواع لوله پلیکا | نکات مهم در تولید لوله PVC

لوله‌های پلیمری PVC و UPVC که در ایران با نام اولین تولیدکننده این لوله‌ها یعنی لوله پلیکا شناخته می‌شوند امروزه …

آب بندی اتصالات پلی اتیلن چگونه است؟

آب بندی اتصالات پلی اتیلن چگونه است؟

لوله و اتصالات پلی اتیلنی به واسطه ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی همچون انعطاف‌پذیری بالا، مقاوم در برابر زلزله، مقاومت در …

نحوه نصب و اجرای سینی کابل برق چگونه است؟

نحوه نصب و اجرای سینی کابل برق چگونه است؟

سیم‌کشی برق یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای هر نوع پروژه‌ای می‌باشد و از آنجایی که دسترسی به برق در هر …

نحوه تولید لوله برق پلی آمید و لوله خرطومی برق

نحوه تولید لوله برق پلی آمید و لوله خرطومی برق

سیم‌کشی برق یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان است و به منظور محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق و نظم …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات