LANGUAGE

برای افزایش طول عمر شیرآلات چه راهکارهایی وجود دارد؟

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

شیرآلات به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی تجهیزات در سیستم‌های لوله‌کشی صنعتی و غیر صنعتی شناخته می‌شوند و نقشی کلیدی در این سیستم‌ها دارند. هرچند که معمولاً شیرآلات صنعتی و غیر صنعتی به‌گونه‌ای تولید می‌شوند که از طول عمر بالایی برخوردار باشند و کمتر دچار مشکل شوند اما اگر در نگهداری از آنها کم‌توجهی شود ممکن است زودتر از تصور دچار نقص شوند. در ادامه این مطلب به بررسی راهکارهایی پرداخته می‌شود که در افزایش طول عمر شیرآلات مؤثر خواهند بود.

راهکارهای افزایش عمر مفید شیرآلات

همانطور که گفته شد امروزه کیفیت تولید شیرآلات به‌گونه‌ای است که همانند لوله و اتصالات upvc می‌توانند طول عمر بالایی داشته باشند و در شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار بگیرند اما این تجهیزات حتی اگر از هر نوع موادی تولید شوند نیز می‌توانند در برابر عوامل و شرایط مختلف ضعف نشان داده و مشکلاتی ایجاد کنند. تنوع و تعدد بالای محصولات در بازار باعث شده است که تشخیص اجناس باکیفیت کار دشواری باشد و می‌تواند چالش‌هایی برای افراد انتخاب کند. از جمله مهم‌ترین راهکارهای افزایش طول عمر شیرآلات می‌توان موارد زیر را انتخاب کرد:

انتخاب محصولات مناسب

همانطور که گفته شد تنوع و تعدد شیرآلات صنعتی و غیر صنعتی بسیار زیاد است و این می‌تواند موجب سردرگمی افراد در زمان انتخاب شود. برای انتخاب شیرآلات مناسب لازم است که به مواردی همچون نوع نیاز پروژه‌ها، برند سازنده، جنس شیرآلات، شرایط آب و هوایی مکان استفاده از شیرآلات و … توجه شود چرا که هر کدام از این عوامل می‌توانند در طول عمر آنها مؤثر باشند.

کنترل نشتی‌ها

نصب مناسب شیرآلات و کنترل نشتی‌ها می‌توانند نقش بسیار زیادی در کیفیت آنها و افزایش طول عمرشان داشته باشند. از آنجایی که معمولاً شیرآلات ساختمانی، صنعتی و غیر صنعتی از جنس فلزات هستند می‌توانند در برابر رطوبت و خوردگی ناشی از آن مقاومت کمتری در مقایسه با موادی همچون پلیمرها و پلاستیک‌ها داشته باشند و به مرور زمان دچار پوسیدگی و در نهایت خراب شدن می‌شوند. نشتی لوله‌ها را می‌توان به راحتی و با استفاده از موادی همچون نوار تفلون، واشرها و … از بین برد و به افزایش طول عمر تجهیزات کمک کرد.

 

نگه داری از شیرآلات

 

بازرسی دوره‌ای شیرآلات

از دیگر کارهایی که می‌توان برای افزایش طول عمر شیرآلات انجام داد بازرسی دوره‌ای آنها است. با انجام بازرسی‌های دوره‌ای می‌توان به راحتی مشکلات موجود در آنها را شناسایی کرد و قبل از توسعه یافتن و جدی‌تر شدن مشکل اقدام به برطرف کردن آن نمود. در حقیقت با بازرسی کردن بخش‌های مختلف لوله و اتصالات و شیرآلات می‌توان مشکلاتی همچون نشتی، گرفتگی، ترکیدگی، خوردگی و … را شناسایی کرد و برای برطرف نمودن آنها اقدام کرد.

افزایش طول عمر شیرآلات با تمیز کردن آنها

تمیز کردن شیرآلات می‌تواند نقش بسیار خاص و ویژه‌ای در سالم ماندن و افزایش طول عمر آنها داشته باشد. در حقیقت تمیز کردن شیرآلات با استفاده از موادی همچون آب و سرکه و خشک کردن آنها می‌تواند هر نوع آلودگی را از سطح آنها حذف کند و این باعث می‌شود که کمتر دچار مشکلاتی همچون خوردگی و زنگ‌زدگی شوند. شیرآلاتی که از جنس موادی همچون برنج و مس هستند به مرور زمان دچار تغییر رنگ و کدری می‌شوند و علاوه بر آنکه از نظر ظاهری زشت می‌شوند ممکن است راحت‌تر نیز دچار آسیب شوند به همین دلیل باید به صورت مرتب تمیز شوند.

  • البته باید توجه داشت که استفاده از بعضی از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده می‌توانند باعث آسیب رساندن به شیرآلات شوند و لازم است که قبل از استفاده از هر ماده‌ای از تأثیرات آن اطمینان حاصل کرد. شوینده‌هایی که دارای اسید هیدروفلوئوریک، هیدروکلریک اسید و فسفریک اسید، جلادهنده‌های خشن و پاک‌کننده‌های حاوی مواد سفیدکننده هستند نمی‌توانند گزینه مناسبی برای تمیز کردن شیرآلات باشند.

وارد نکردن فشار به شیرآلات

از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که برای بسیاری از شیرآلات اتفاق می‌افتد می‌توان به شکسته شدن در اثر وارد کردن فشار بیش از حد اشاره کرد. استفاده درست از شیرآلات می‌تواند به افزایش طول عمر آنها کمک ویژه‌ای بکند. شیرآلات امروزه از تنوع بالایی برخوردارند و ممکن است اهرمی، چرخشی، لمسی و … باشند و لازم است که در زمان استفاده از هر کدام از آنها به میزان فشار وارد شده توجه داشت و به هیچ عنوان فشار بیش از حد به آنها اعمال نکرد.

روان کاری بخش‌های متحرک

شیرآلات از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که تعدادی از آنها متحرک است و چنانچه به‌خوبی عمل نکنند ممکن است در اثر فشار دچار آسیب شوند. زمانی که شیرها در زمان باز و بسته شدن مشکل داشته باشند باید روان کاری شوند. برای این کار می‌توان با تزریق مواد روان کننده به محل باعث حرکت ساده‌تر آنها و در نتیجه افزایش طول عمر شیرآلات شد. در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک به بررسی کامل لوله فشاری، کاربردها و ویژگی‌های آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات کاملی در اختیار خوانندگان قرار بدهد.

عایق‌بندی در محیط‌های سرد

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای شیرآلات رخ می‌دهد و باعث خراب شدن آنها می‌شود ترکیدگی در اثر یخ زدن ناشی از سرما است. در بسیاری از مناطق سردسیر ممکن است شیرآلات در معرض هوای سرد قرار بگیرند و دچار یخ‌زدگی و ترکیدگی شوند. برای افزایش طول عمر این تجهیزات در محیط‌های سرد حتماً باید از عایق لوله یا سایرهای روش‌های عایق‌بندی استفاده شود.

تعمیر قطعات خراب شده

در طول زمان استفاده از شیرآلات ممکن است که هر کدام از قطعات آن دچار مشکلاتی مانند شکستگی، ترکیدگی، خوردگی و … شوند و در صورتی که این مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف نشوند می‌توانند سایر بخش‌های شیرآلات را نیز تحت تأثیر قرار بدهند و باعث خراب شدن آنها شوند.

تمیز کردن رسوب و جرم‌ داخلی شیرآلات

استفاده از شیرآلات در محیط‌هایی که به آب تصفیه شده دسترسی نیست می‌تواند مشکلات متعددی به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آنها رسوب گرفتن لوله‌ها و شیرآلات است به همین دلیل لازم است که به صورت مستمر رسوب‌گیری و جرم‌زدایی انجام شود تا موجب خسارت‌هایی همچون خوردگی و … نشود. در مقاله دیگر از وینوپلاستیک به بررسی قیمت لوله برق و عوامل مؤثر بر آن پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

جمع‌بندی نهایی

شیرآلات ساختمانی، صنعتی و غیر صنعتی از جمله تجهیزات کاربردی در انتقال سیالات هستند که می‌توانند از مواد مختلفی تولید شوند. اگرچه این تجهیزات معمولاً از کیفیت و طول عمر بالایی برخوردارند می‌توان از روش‌های مختلفی برای افزایش طول عمر بیشتر آنها استفاده کرد که مهم‌ترین آنها انتخاب درست تجهیزات، کنترل نشتی‌ها، نظافت منظم، تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده، عایق‌بندی مناسب، وارد نکردن فشار، روان کاری قسمت‌های متحرک و … می‌باشند.

 

جدیدترین مقالات

اتصالات سینی کابل برق

معرفی انواع اتصالات سینی کابل + کاربردهای آن

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی و سیم‌کشی آن از تجهیزات و متریال های مدرنی استفاده می‌شود که می‌توانند در سریع سازی، …

بهترین لوله برای گرمایش از کف

بهترین لوله برای گرمایش از کف در بازار کدام است؟

سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های تعدیل دمای داخلی ساختمان در فصول سرد است که اولین بار توسط …

گرفتن انشعاب از لوله پلیکا

انشعابگیر چیست؛ انواع انشعاب گیر لوله پلیکا و فاضلاب و کاربرد آن

همزمان با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف صنعت آب و فاضلاب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه در …

تعمیر شکستگی لوله پلیکا

برای تعمیر شکستگی لوله پلیکا چه راهکارهایی وجود دارد؟

لوله‌ها ازجمله تجهیزات کاربردی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده بوده و می‎توانند از نظر جنس، سایز، ضخامت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *