LANGUAGE

لوله فاضلاب HDPE

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزاتی شناخته می‌شوند که در انتقال سیالات از نقطه‌ای به نقطه دیگر نقش پررنگی دارند هرچند که امروزه برای محافظت از کابل و سیم برق و … نیز استفاده می‌شوند. لوله‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها جنس لوله است. از نظر جنس لوله‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون لوله‌های فلزی، لوله‌های سیمانی، لوله‌های پلیمری و … داشته باشند. لوله‌های HDPE به عنوان یکی از انواع لوله‌های پلیمری شناخته می‌شود که به واسطه داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌تواند کاربردهای متعددی نیز داشته باشد. در ادامه این مطلب از وینوپلاستیک به بررسی کامل لوله فاضلاب HDPE پرداخته خواهد شد.

لوله فاضلاب HDPE چیست؟

لوله‌های HDPE که تحت عنوان لوله پلی‌اتیلن سنگین با چگالی بالا شناخته می‌شوند نوعی از لوله‌ها هستند که از نوعی پلیمر ترموپلاستیک تهیه شده از نفت تولید می‌شوند. در حقیقت پلیمر HDPE کاربردهای متعددی در صنایع مختلفی همچون تولید بطری‌ها، تولید پارچ شیر، صنعت لوله و … دارد و از آنجایی که استحکام کششی فوق‌العاده‌ای داشته و نسبت استحکام به چگالی بالایی دارد می‌تواند در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی داشته باشد. لوله فاضلاب HDPE امروزه در حوزه‌های وسیعی از خطوط لوله شهری، صنعتی، دریایی، حفاری و … به کار می‌رود.

لوله فاضلاب hdpe

ویژگی‌های لوله HDPE

لوله‌های پلی‌اتیلن سنگین همانند لوله پی‌وی‌سی می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات قابل توجهی داشته باشند به همین دلیل امروزه کاربردهای متعددی دارند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این لوله‌ها می‌توانند در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشند و به سادگی دچار خوردگی نخواهند شد به همین دلیل در محیط‌های اسیدی و بازی عملکرد بسیار خوبی دارند.
  • این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های فلزی و سیمانی و … وزن کمتری داشته و حمل و نقل و جابجایی آن‌ها نیز راحت‌تر است.
  • لوله فاضلاب HDPE انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌تواند در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی داشته باشد.
  • با توجه به آنکه سطح داخلی این لوله بسیار صاف است هیچ‌گونه اصطکاکی در مسیر جریان سیالات ایجاد نمی‌کنند و دچار رسوب نمی‌شوند.
  • با توجه به آنکه در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند نیازی به پوشش کاتدی نخواهند داشت.
  • به دلیل برخورداری از ویژگی عدم نشتی می‌توانند گزینه مناسبی برای انتقال گاز نیز باشند.
  • این لوله‌ها از طول عمر بالایی برخوردارند و می‌توانند در صورت نگهداری مناسب بیش از یک قرن استفاده شوند.

مهم‌ترین کاربردهای لوله فاضلاب HDPE

به صورت کلی امروزه لوله و اتصالات می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند و در صنایع مختلفی به کار گرفته شوند. لوله فاضلاب HDPE همانند لوله فشاری و انواع لوله‌های دیگر می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • لوله‌ کاروگیت پلی‌اتیلن چگالی بالا می‌تواند بهترین انتخاب ممکن برای زهکشی طوفان باشد چراکه دوام و ماندگاری بالایی داشته و اجرای آن بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.
  • این لوله‌ها می‌توانند در سیستم‌های تخلیه فاضلاب عملکرد و راندمان بسیار خوبی داشته باشند به همین دلیل می‌توانند در زمین‌های ورزشی، زمین‌های کشاورزی، پروژه‌های صنعتی و … استفاده شوند.
  • این لوله‌ها می‌توانند برای هدایت و کنترل فاضلاب‌های بهداشتی به کار بروند چرا که به صورت خاص و با سوراخ‌های ویژه‌ای طراحی می‌شوند.
  • این لوله‌ها می‌توانند در صنایع مختلفی همچون صنعت طلا، نقره و مس به کار بروند چراکه در این صنایع لازم است که رسوبات درجه پایین طلا و نقره و مس بازیابی شوند.
  • این لوله‌ها می‌توانند برای ذخیره موقت و نگهداشت آب طوفان نیز کاربرد داشته باشند.

لوله فاضلاب HDPE

در کنار تمامی کاربردهای گفته شده، لوله‌های HDPE می‌توانند استفاده‌های دیگری در شبکه‌های آب‌رسانی شهری و روستایی، شبکه‌های فاضلاب شهری و روستایی، شبکه‌های گازرسانی و زهکشی، شبکه‌های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی)، سیستم‌های آبیاری متحرک، پوشش کابل‌های مخابراتی و فیبر نوری، پوشش کابل برق، پوشش لوله‌های فلزی و … نیز داشته باشند.

قیمت لوله فاضلاب HDPE

قیمت لوله‌های HDPE همانند لوله خم گرم و انواع لوله‌های دیگر می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق و مشخص نرخی برای آن‌ها عنوان کرد. از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند بر روی قیمت لوله فاضلاب HDPE مؤثر باشند می‌توان به مواردی همچون نوع پلی‌اتیلن (PE80، PE100 و …) برند و شرکت تولید کننده، کیفیت تولید لوله، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی، سایز و ابعاد لوله، متراژ لوله، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی لوله، میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و نوسانات آن و … اشاره کرد.

جمع‌بندی نهایی

لوله فاضلاب HDPE که با عنوان لوله پلی‌اتیلن سنگین با چگالی با شناخته می‌شود نوعی لوله پلیمری است که به واسطه داشتن ویژگی‌های همچون وزن کم، مقاومت بالا، انعطاف‌پذیری بالا، تنوع در ابعاد، طول عمر زیاد و … کاربردهای متعددی در صنایع مختلفی همچون آب‌رسانی، فاضلاب، گاز، کشاورزی و … دارد.

جدیدترین مقالات

اتصالات سینی کابل برق

معرفی انواع اتصالات سینی کابل + کاربردهای آن

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی و سیم‌کشی آن از تجهیزات و متریال های مدرنی استفاده می‌شود که می‌توانند در سریع سازی، …

بهترین لوله برای گرمایش از کف

بهترین لوله برای گرمایش از کف در بازار کدام است؟

سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های تعدیل دمای داخلی ساختمان در فصول سرد است که اولین بار توسط …

گرفتن انشعاب از لوله پلیکا

انشعابگیر چیست؛ انواع انشعاب گیر لوله پلیکا و فاضلاب و کاربرد آن

همزمان با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف صنعت آب و فاضلاب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه در …

تعمیر شکستگی لوله پلیکا

برای تعمیر شکستگی لوله پلیکا چه راهکارهایی وجود دارد؟

لوله‌ها ازجمله تجهیزات کاربردی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده بوده و می‎توانند از نظر جنس، سایز، ضخامت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *