وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله پلیکا پودری

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌ها از جمله تجهیزات بسیار کاربردی هستند که برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون جنس مواد اولیه، سایز و ابعاد، ضخامت، کاربرد و … دسته‌بندی شوند. لوله‌های UPVC که با نام لوله پلیکا نیز شناخته می‌شوند از جمله لوله‌های پلیمری هستند که امروزه در بسیاری از صنایع جایگزین لوله‌های فلزی، سیمانی و … شده‌اند. لوله‌های پلیکا از نظر نوع و کیفیت مواد اولیه می‌توانند به دو دسته لوله‌های پودری و لوله‌های گرانولی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی لوله پلیکا پودری، انواع آن و کاربردهایی که دارند پرداخته خواهد شد.

لوله پلیکا پودری چیست؟

لوله پلیکا پودری در حقیقت به نوعی از لوله‌های پلیمری گفته می‌شود که از مواد اولیه باکیفیت و با درجه خلوص بالاتری برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است مواد اولیه این لوله‌ها به شکل پودر بوده و شامل مواردی همچون پودر PVC، پودر کربنات، پودر استئارات، پودر و … هستند در حالی که در لوله‌هایی که با استفاده از گرانول تولید می‌شوند معمولاً از مواد بازیافتی و یا ترکیبی از مواد بازیافتی و نو استفاده می‌شود. در حقیقت لوله پلیکا پودری از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند کاربردهای بیشتری نیز داشته باشد.

انواع لوله پولیکا پودری

انواع لوله پلیکا پودری

لوله‌های پلیکا همانند انواع لوله‌های دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند به همین دلیل از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین دسته‌بندی‌های این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از نظر کاربرد و استفاده این لوله‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و برای اجرای لوله‌کشی فاضلاب ساختمان، اجرای لوله‌کشی هواکش و ونت ساختمان، لوله‌کشی ناودانی و زهکشی آب‌های  سطحی، صنایع کشاورزی، دامداری و باغ، تأسیسات برق و مخابرات و پوشش برای کابل و فیبر نوری، اجرای سقف‌ها، پارکینگ‌ها و … با استفاده از لوله ساینو  و … به کار بروند.
  • از نظر میزان مقاومت نیز این لوله‌ها می‌توانند به سه دسته اصلی شامل لوله پلیکا معمولی یا لوله پلیکا فشار ضعیف، لوله پلیکا نیمه قوی و لوله پلیکا فشار قوی تقسیم شوند.
  • از نظر سایز و ابعاد نیز این لوله‌ها می‌توانند شامل مواردی همچون 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110، 125، 160، 200، 225، 250، 315 و 400 باشند.
  • از نظر نحوه اتصال نیز این لوله‌ها می‌توانند شامل انواع لوله‌های چسبی، لوله‌های پوشفیت، لوله‌های اورینگی و … باشند.
  • لوله‌های پلیکا همچنین می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون رنگ، منطقه کاربری، استانداردهای تولید، ضخامت و … در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار بگیرند.

کاربردهای لوله پلیکا پودری

همانطور که گفته شد لوله و اتصالات UPVC امروزه به دلیلی ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی همچون وزن کم، مقاومت بالا، قیمت مناسب، عدم ایجاد اصطکاک، طول عمر بالا، حمل‌ونقل و نصب راحت، تنوع بالا و … جایگزین بسیاری از لوله‌های فلزی، سیمانی و … شده‌اند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین کاربردها و استفاده‌های این لوله‌ها می‌توان به مواردی همچون استفاده در انتقال فاضلاب‌های خانگی، استفاده در پوشش کابل‌های مخابراتی، داشتن کاربردهای شهری و صنعتی، استفاده در سیستم‌های هواکشی، استفاده در شبکه‌های آب‌رسانی تحت فشار، استفاده به عنوان پوشش کابل‌های شبکه برق و نیرو، استفاده در انتقال سیالات و مواد شیمیایی و … اشاره کرد.

ویژگی‌های لوله پلیکا پودری

همانطور که گفته شد این لوله‌ها برخلاف لوله‌های گرانولی از مواد اولیه تازه و باکیفیتی ساخته می‌شوند و می‌توانند قابلیت‌های ویژه‌تری داشته باشند. از جمله مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های لوله‌های پلیکا پودری می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این لوله‌ها می‌توانند در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی داشته باشند چرا که این لوله‌ها نارسانا بوده و د در برابر واکنش‌های الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها، بازها و نمک‌ها مقاوم هستند و خورده نمی‌شوند.
  • این لوله‌ها در برابر بسیاری از الکل‌ها، روغن‌ها و مواد نفتی آروماتیک مقاومت شیمیایی بالایی داشته و دچار واکنش نمی‌شوند.
  • لوله‌های پلیکا دارای مدول الاستیسیته بالا و انعطاف‌پذیری بسیار خوبی هستند و به راحتی تغییر شکل می دهند.
  • دارای سطح بسیار صاف و صیقلی هستند و هیچگونه اصطکاکی در مسیر سیالات ایجاد نمی‌کنند.
  • این لوله‌ها وزن کمی داشته و طول عمر آن‌ها به بیش از 100 سال می‌رسد
  • با محیط زیست سازگاری بالایی داشته و قابلیت بازیافت دارند
  • در برابر نور خورشید، فشار، ضربه، سایش و … مقاومت خوبی دارند.

ویژگی های لوله پولیکاا پودری

قیمت لوله پلیکا پودری

با توجه به دسته‌بندی‌های متعدد و ویژگی‌ها و مشخصاتی که این لوله‌ها دارند نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن‌ها بیان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر روی قیمت این لوله‌ها مؤثر باشند می‌توان به مواردی همچون نوع لوله، سایز و ابعاد لوله، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی لوله، کاربردهای لوله، نحوه تولید و نوع مواد اولیه، شرکت و برند تولید کننده لوله، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی، نرخ ارز و نوسانات آن، نوع اتصالات لوله، متراژ و حجم خریداری شده لوله و … اشاره کرد.

نحوه لوله‌کشی لوله‌های پلیکا

با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که لوله‌های پلیمری دارند، لوله‌کشی پوش فیت یا پلیکا می‌توان به روش‌های مختلفی انجام شود و اتصالات آن می‌تواند به شیوه چسبی، پوشفیت، رزوه‌ای و … باشد. رایج‌ترین روش‌های اتصالات این لوله‌ها، اتصالات چسبی و پوشفیت هستند.

جمع‌بندی نهایی

لوله پلیکا پودری نوعی از لوله‌های پلیمری است که از مواد اولیه بسیار باکیفیت و تازه تولید می‌شود و برخلاف لوله‌های گرانولی از مواد بازیافتی در تولید آن‌ها استفاده نمی‌شود. این لوله‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و بر اساس فاکتورهایی همچون کاربرد، تحمل فشار، سایز و ابعاد، ضخامت و … دسته‌بندی شوند.

 

جدیدترین مقالات

انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آنها

انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آنها

امروزه آشنایی با اتصالات مدرن در سازه‌های جدید اهمیت یافته است. از سویی لوله‌ها و اتصالات لوله‌ها، از نظر جنس …

لوله مانیسمان چیست؛ کاربرد، ویژگی و انواع آن

لوله مانیسمان چیست؛ کاربرد، ویژگی و انواع آن

درزی که حاصل از فرآیند جوش‌کاری روی بدنه لوله‌های درزدار وجود دارد باعث می‌شود استفاده از این نوع لوله و …

انواع لوله و اتصالات زیر سینک؛ روکار توکار تک دو لگنه

انواع لوله و اتصالات زیر سینک؛ روکار توکار تک دو لگنه

سینک ظرفشویی و لوله و اتصالات که برای خروجی آب فاضلاب این قسمت به کار برده می‌شوند از مهم‌ترین بخش‌های …

فلنج لوله چیست؟

فلنج لوله چیست؟ چه کاربردی در لوله کشی دارد؟

فلنج لوله به قطعه‌ای گفته می‌شود که برای اتصال در سیستم‌های پایپینگ کاربرد دارد. در حقیقت کاربرد اصلی فلنج، اتصال …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات