وینو پلاستیک
LANGUAGE

قیمت لوله و اتصالات فلزی

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله و اتصالات از جمله پراستفاده‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند که برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شوند. امروزه لوله‌ها و اتصالات از انواع مواد مختلف مانند فلزات، پلیمرها، پلاستیک‌ها و … تولید می‌شوند و هرکدام از آنها از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی برخوردارند. لوله و اتصالات فلزی از جمله رایج‌ترین نوع لوله و اتصالات هستند که می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند. برای خرید این تجهیزات لازم است که به فاکتورهای مختلفی توجه شود که یکی از مهم‌ترین آنها قیمت است. قیمت لوله و اتصالات فلزی می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد و در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر و کامل‌تر آن پرداخته می‌شود.

اهمیت استفاده از لوله و اتصالات فلزی

همان‌طور که گفته شد امروزه لوله و اتصالات از مواد مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. لوله و اتصالات فلزی از جمله تجهیزاتی هستند که رواج زیادی دارند و در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند. از جمله مهم‌ترین دلایل و مزایای استفاده از این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       این تجهیزات می‌توانند در برابر ضربات، ارتعاشات و فشارهای مختلف در زمان حمل‌ونقل، نصب و استفاده مقاومت بالایی داشته باشند.
  •       این تجهیزات تحمل دماهای بسیار زیاد را دارند.
  •       این لوله و اتصالات دارای ضریب انبساط طولی کمی هستند و با تغییرات دمایی دچار انبساط و انقباض زیادی نمی‌شوند.
  •       در برابر حرارت و آتش‌سوزی از مقاومت بالایی برخوردارند.

 

قیمت لوله و اتصالات فلزی

 

انواع لوله و اتصالات فلزی

به‌صورت کلی لوله و اتصالات به دلیل استفاده‌ها و کاربردهای متعددی که دارند از تنوع بالایی نیز برخوردارند و این قاعده برای تجهیزات فلزی نیز صدق می‌کند. لوله‌ها و اتصالات فلزی انواع مختلفی دارند و هرکدام از آنها می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. از جمله انواع لوله‌ها می‌توان به مواردی همچون لوله‌های مورد استفاده در مصارف لوله‌کشی آب و فاضلاب (plumbing)، لوله‌های ساختمان و تأسیسات (piping) و لوله‌های صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی (pipeline) اشاره کرد. این لوله‌ها می‌توانند به‌صورت لوله مانیسمان یا لوله‌های درزجوش تولید شوند. از جمله مهم‌ترین انواع اتصالات فلزی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       اتصالات مانیسمان که برای دما و فشارهای بالا مناسب هستند.
  •       اتصالات سیاه درزدار که برای فشار و دماهای کمتر استفاده می‌شوند.
  •       اتصالات دنده‌ای گالوانیزه که به‌صورت رزوه‌ای بوده و برای محل‌های مرطوب کاربرد دارند.
  •       اتصالات فشار قوی که به‌صورت دنده‌ای و ساکت ولد هستند و دما و فشارهای بسیار زیاد را تحمل می‌کنند.

البته باید توجه داشت که هرکدام از انواع اتصالات می‌توانند خود به چند دسته تقسیم شوند. به‌عنوان مثال از جمله انواع اتصالات جوشی می‌توان به  اتصال لب‌به‌لب، اتصال پوششی، اتصال سپری، اتصال گونیا و اتصال پیشانی اشاره کرد.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله و اتصالات فلزی

به‌صورت کلی نمی‌توان برای هیچ‌کدام از انواع لوله و اتصالات فلزی قیمت‌های مقطوع و دقیقی عنوان کرد چرا که قیمت این محصولات همانند قیمت لوله و اتصالات upvc تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار دارد و ممکن است که قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای نوسان داشته باشد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

نرخ ارز و دلار

در حقیقت نرخ ارز در شرایط اقتصادی کنونی تأثیر مستقیمی بر روی تمامی محصولات صنعتی و غیر صنعتی دارد و نوسانات نرخ ارز می‌تواند تأثیر قابل توجهی نیز بر روی آهن و فولاد و محصولات فولادی داشته باشد. امروزه تمامی مبادلات و داد و ستدهای کشورهای مختلف با ارزهای رایجی همچون دلار انجام می‌شود و طبیعتاً نرخ ارز می‌تواند بر روی قیمت محصولات تأثیر داشته باشد.

تورم جهانی

در حال حاضر بیشترین میزان فولاد در سراسر جهان در کشورهای در حال توسعه عرضه می‌شود به همین دلیل رشد و توسعه و افزایش قیمت‌ها در این کشورها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی قیمت جهانی فولاد و در نتیجه قیمت لوله و اتصالات فلزی داشته باشد.

قیمت مواد اولیه و خام

قیمت مواد خام نیز از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی قیمت تجهیزات فلزی مختلف داشته باشد. زمانی که تقاضای جهان از میزان تولید مواد اولیه پیشی بگیرد می‌توان شاهد افزایش قیمت‌ها بود و این افزایش قیمت‌ها می‌تواند در تجهیزاتی همچون لوله و اتصالات نیز مشاهده شود.

هزینه انرژی و حمل‌ونقل

یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین فاکتورها در افزایش و کاهش تمامی محصولات قیمت انرژی و حمل‌ونقل است و هر چه این هزینه‌ها بیشتر شود می‌تواند باعث افزایش بیشتر قیمت محصولات نیز گردد.

نوع محصولات

همان‌طور که گفته شد امروزه لوله و اتصالات می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و با ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مشخصات و همچنین کاربردهای مختلف و متعددی تولید شوند. در مقاله دیگری تحت عنوان تفاوت لوله درزدار و بدون درز به بررسی لوله‌های بدون درز و درزدار پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی ارائه کند.

 

هزینه لوله و اتصالات فلزی

 

برند و شرکت تولید کننده

امروزه شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا وجود دارند که در زمینه تولید انواع لوله‌ها و اتصالات فلزی فعالیت دارند. برند سازنده می‌تواند تأثیر قابل توجهی در قیمت محصولات داشته باشد چرا که کیفیت محصولات هرکدام از شرکت‌ها می‌توانند با هم متفاوت باشند و از مواد اولیه مختلفی استفاده کنند. در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک تحت عنوان نحوه لوله کشی آب باران به بررسی اصول اجرایی این نوع لوله کشی پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

ویژگی‌ها و مشخصات محصولات

هرکدام از انواع اتصالات و لوله‌ها می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند و در برابر فشار، حرارت، ضربه، مواد شیمیایی، شرایط آب و هوایی و … واکنش‌های متفاوتی از خود نشان بدهند. هرکدام از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی محصولات می‌توانند در قیمت آنها نیز مؤثر باشند.

  •       در کنار تمامی موارد ذکر شده فاکتورهای دیگری همچون میزان عرضه و تقاضا، نوع پروژه، حجم و اندازه مواد خریداری شده، استانداردها، گارانتی و ضمانت‌نامه، کیفیت تولید و … می‌توانند بر روی قیمت لوله و اتصالات فلزی تأثیر داشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

لوله و اتصالات فلزی از جمله پراستفاده‌ترین و کاربردی‌ترین نوع تجهیزات در بسیاری از صنایع هستند که به دلیل ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر ضربه و استحکام بالا، مقاومت در برابر حرارت و آتش‌سوزی و … مورد استقبال قرار گرفته‌اند. قیمت لوله و اتصالات فولادی و فلزی می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، برند و شرکت تولید کننده، نوع محصول و … باشد و نمی‌توان قیمت مقطوعی برای آنها عنوان کرد.

جدیدترین مقالات

لوله مانیسمان چیست؛ کاربرد، ویژگی و انواع آن

لوله مانیسمان چیست؛ کاربرد، ویژگی و انواع آن

درزی که حاصل از فرآیند جوش‌کاری روی بدنه لوله‌های درزدار وجود دارد باعث می‌شود استفاده از این نوع لوله و …

انواع لوله و اتصالات زیر سینک؛ روکار توکار تک دو لگنه

انواع لوله و اتصالات زیر سینک؛ روکار توکار تک دو لگنه

سینک ظرفشویی و لوله و اتصالات که برای خروجی آب فاضلاب این قسمت به کار برده می‌شوند از مهم‌ترین بخش‌های …

فلنج لوله چیست؟

فلنج لوله چیست؟ چه کاربردی در لوله کشی دارد؟

فلنج لوله به قطعه‌ای گفته می‌شود که برای اتصال در سیستم‌های پایپینگ کاربرد دارد. در حقیقت کاربرد اصلی فلنج، اتصال …

بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه چیست؟ بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه نوعی لوله فولادی یا پلیمری است که در صنعت حفاری از آن استفاده می‌شود. این لوله را …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات