وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله کشی برق ساختمان

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

اجرای لوله کشی برق ساختمان یکی از مهم‌ترین موارد اجرای تأسیسات است که باید بر اساس استانداردها و اصول ویژه‌ای انجام شود. در حقیقت لوله‌کشی برق به منظور محافظت از کابل‌های برق و نظم بخشی به آن‌ها انجام خواهد شد و می‌تواند از بروز خطرات مختلفی همچون آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و … جلوگیری کند. لوله کشی برق می‌تواند به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی انجام شود و هر کدام شرایط خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب از وینو پلاستیک به بررسی کامل لوله کشی برق ساختمان، روش‌های آن و مزایا و معایبی که دارد پرداخته خواهد شد.

لوله کشی برق چیست؟

لوله کشی برق در اصل به سیستمی گفته می‌شود که برای هدایت و محافظت از کابل‌های برق اجرا می‌شود و در آن می‌توان از انواع لوله‌های فلزی، پلاستیکی و پلیمری مانند لوله یو پی وی سی به همراه اتصالات مختلف استفاده کرد. این سیستم می‌تواند از کابل‌های برق در برابر فشار، ضربه، گرد و خاک، رطوبت و جوندگان مختلف محافظت کرده و به افزایش طول عمر سیستم برق کشی کمک کند. همچنین لوله کشی برق باعث می‌شود که سایر مراحل ساختمان‌سازی مانند عملیات گچ کاری، سیمان‌کاری، سنگ‌کاری و … به سرعت و با سادگی بیشتری انجام شود.

انواع لوله کشی برق ساختمان

انواع روش‌های لوله کشی برق

برای اجرای سیستم لوله‌کشی برق می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد و هر کدام از این روش‌ها می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. به صورت کلی لوله کشی برق ساختمان به سه روش اصلی شامل لوله‌کشی از کف، لوله‌کشی دیواری و لوله‌کشی از سقف انجام خواهد شد. در یک دسته‌بندی دیگر نیز لوله‌کشی می‌تواند به دو روش لوله‌کشی توکار و لوله‌کشی روکار انجام شود. هر کدام از روش‌های گفته شده برای لوله کشی برق می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند و برای پروژه‌های مختلفی مناسب باشند. در حقیقت لوله کشی برق ساختمان در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، خدماتی و … متفاوت خواهند بود و باید بر اساس قواعد و استانداردهای خاصی انجام شوند.

اصول لوله کشی برق ساختمان

به صورت کلی لوله کشی برق ساختمان یک مبحث گسترده و وسیع است و می‌تواند جنبه‌های متفاوتی داشته باشد و می‌توان آن را از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کرد. این کار باید بر اساس قواعد، استانداردها و اصول مختلفی انجام شود. مهم‌ترین اصول لوله کشی برق ساختمان شامل موارد زیر هستند:

  • لوله کشی برق در شرایطی که به صورت توکار انجام می‌شود نباید به شکل مورب باشد.
  • در لوله کشی برق ساختمان به صورت توکار نباید از اتصالاتی همچون زانوها، سه‌راهی‌ها و … استفاده کرد چرا که این اتصالات ممکن است باعث آسیب دیدن سیم‌ها شوند.
  • در قسمت‌های روکار ساختمان باید با استفاده از بسته‌ای دوپیچه از برخورد لوله‌ها با دیوارها جلوگیری کرد.
  • لوله در زمان نصب باید خالی باشند و سیم‌کشی برق باید بعد از اتمام نصب لوله‌ها انجام شود.
  • برای اجرای لوله‌کشی برای پریزهای برق بهتر است که از لوله‌کشی کف استفاده شود چرا که این کار نیازی به شیارزنی نداشته و صرفه اقتصادی بالاتری دارد.
  • برای اتصال لوله‌های برق در زمان‌هایی که طول سیم‌کشی زیاد است باید از بوشن ها استفاده کرد.
  • برای لوله کشی برق ساختمان بهتر است که از لوله‌های PVC استفاده شود چرا که این لوله‌ها صرفه اقتصادی بالاتری دارند، طول عمر بالایی داشته و نصب و اجرای آن‌ها راحت‌تر است.
  • در پایان کار برای جلوگیری از شکستن و ضربه دیدن لوله‌ها باید از کف ماهیچه کشی استفاده شود.
  • برای شیارزنی حتماً باید دقت داشت که ضخامت شیار نباید بیشتر از نصف ضخامت دیوار باشد.
  • در زمان لوله‌گذاری حتماً باید ابتدا و انتهای لوله‌ها را مسدود کرد تا از گرفتگی آن‌ها جلوگیری شود.
  • لوله‌های برق باید با فاصله 15 سانتی‌متری از همدیگر قرار داده شوند
  • لوله‌های برق و جعبه تقسیم‌هایی باید همواره در دسترس باشند.
  • در زمان لوله‌گذاری برق باید دقت داشت که لوله‌ها از درز انبساط ساختمان عبور داده شوند.

اصول لوله کشی برق

نحوه لوله‌گذاری برق ساختمان

در مبحث آموزش برق کشی ساختمان لازم است که نحوه لوله‌گذاری به صورت کامل و بر اساس استانداردها تشریح شود. از آنجایی که لوله کشی برق یکی از مهم‌ترین عملیات تأسیساتی ساختمان است باید بر اساس محاسبات مهندسی و طبق نقش انجام شود. به صورت کلی مراحل لوله‌کشی در تمام انواع ساختمان‌ها و برای هر نقشه‌ای به شرح ذیل است:

لوله‌کشی برق در زمان ساخت سازه

در این روش در مرحله ساخت بنا باید محل دقیق پریزها، کلیدهای برق، مسیر عبور انواع لوله برق، آنتن‌ها و … با توجه به نوع نقشه مشخص شود. لوله‌کشی با این روش می‌تواند باعث سهولت بیشتر اجرای سیستم برق کشی شود و مشکلات و چالش‌های کمتری نیز دارد.

لوله‌کشی همزمان با مراحل ساخت داخلی

در روش دوم می‌توان اجرایی لوله کشی برق ساختمان را همزمان با مراحل ساخت عملی کرد. در اصل در این مرحله می‌توان کابل‌ها و سیم‌ها را از لوله‌های برق عبور داد و آن‌ها را در محل مورد نظر نصب کرد. این مرحله می‌تواند برای سیم‌کشی برق نمای ساختمان بهترین راهکار باشد و مزیت‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت اتمام کار و خطرات کمتر است.

لوله‌کشی بعد از انجام مراحل ساخت داخلی

در روش سوم می‌توان لوله کشی برق ساختمان را بعد از اتمام کامل سایر مراحل انجام داد. در این مرحله‌ تجهیزات برقی از جمله سوکت‌ها در جای خود تعبیه می‌شوند. سوکت‌ها باید به کابل‌های اصلی متصل شده و پریزها نصب شوند. اتصال پریزها به برق و سیم‌ها در این مرحله انجام می‌شود و لازم است که برق اتاق‌ها، سقف، آیفون و سایر قسمت‌ها به دقت راه‌اندازی شوند.

بهترین لوله برای لوله کشی برق ساختمان

بهترین لوله برای لوله کشی برق ساختمان

همان‌طور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از لوله‌های فلزی، پلاستیکی و پلیمری در دسترس هستند که می‌توانند برای لوله کشی برق ساختمان استفاده شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. می‌توان گفت بهترین نوع لوله برای لوله کشی برق ساختمان‌ها لوله‌های پی وی سی هستند. این لوله‌ها وزن بسیار کمی دارند، از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند، صرفه اقتصادی بالایی دارند، ماندگاری و طول عمر آن‌ها عالی است، نصب و اجرای راحتی دارند، با محیط زیست سازگارند و در برابر رطوبت، گرد و خاک، مواد شیمیایی و … مقاوم هستند. این لوله‌ها به صورت لوله خم گرم و لوله خم سرد استفاده می‌شوند و می‌توانند در تمامی ساختمان‌ها و پروژه‌های مختلف کاربرد داشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

لوله کشی برق ساختمان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان شناخته می‌شود و باید بر اساس استانداردها و اصول مهندسی اجرا شود. لوله‌کشی به روش‌های مختلفی همچون لوله‌کشی روکار و لوله‌کشی توکار انجام می‌شود و می‌تواند در زمان ساخت سازه، همزمان با مراحل ساخت داخلی و یا بعد از انجام مراحل ساخت داخلی اجرا شود.

 

جدیدترین مقالات

فلنج لوله چیست؟

فلنج لوله چیست؟ چه کاربردی در لوله کشی دارد؟

فلنج لوله به قطعه‌ای گفته می‌شود که برای اتصال در سیستم‌های پایپینگ کاربرد دارد. در حقیقت کاربرد اصلی فلنج، اتصال …

بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه چیست؟ بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه نوعی لوله فولادی یا پلیمری است که در صنعت حفاری از آن استفاده می‌شود. این لوله را …

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات