وینو پلاستیک
LANGUAGE

همه چیز درباره شیر ضد اسید

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

شیرآلات از جمله تجهیزاتی هستند که می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند و در بسیاری از صنایع به کار می‌روند. در حقیقت این تجهیزات براي كنترل مواد مختلفي نظير پودرها، مايعات غليظ، گازها، آب، مواد شيميايي، نفت، بخار و غيره استفاده می‌شوند و می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند. در بسیاری از صنایع وجود جریان اسیدی می‌تواند چالش‌های متعددی در سیستم‌های شبکه‌ای و تأسیسات ایجاد کند و باعث خوردگی تجهیزات مختلف از جمله شیرآلات شود. شیر ضد اسید نوعی از شیرها بوده که برای جلوگیری از این چالش و ممانعت از نشت و یا آلودگی سیال، افزایش خطرات ایمنی، کاهش میزان اطمینان و … استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب از وینو پلاستیک به بررسی کامل شیر ضد اسید، انواع آن و مزیت‌هایی که دارد پرداخته خواهد شد.

شیر ضد اسید چیست؟

شیر ضد اسید چیست؟

به صورت کلی شیر ضد اسید به نوعی از شیرها گفته می‌شود که می‌تواند مقاومت بسیار زیادی در برابر سیالات خورنده، انواع اسیدها و خوردگی داشته باشد. این شیرها می‌توانند در درازمدت عملکرد صحیح و مناسبی داشته باشد و در اثر باز و بسته شدن در فشارهای کاری بالا دچار مشکل و نقصان نشوند. به صورت کلی این شیرها علاوه بر سیالات اسیدی می‌توانند در برابر عواملی همچون دما، فشار و … مقاومت بالایی داشته باشند و از مشکلاتی همچون نشتی و یا آلودگی سیال، افزایش خطرات ایمنی، کاهش میزان اطمینان و … جلوگیری کنند. در مقاله‌ای تحت عنوان عوامل مؤثر بر خوردگی لوله بتنی به بررسی اصلی‌ترین دلایل خوردگی لوله بتنی و راه‌های جلوگیری از آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار بدهد.

انواع شیر ضد اسید

شیرآلات ضد اسید همانند لوله برق و تجهیزات صنعتی دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی دارند. این شیرها از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده می‌توانند شامل شیرهای استیل ۳۱۶، شیرهای ضد اسید پلی پروپیلن P.P. Polypropylene، شیرهای UPVC، شیرهای  PTFE (or Teflon™) تفلون، شیرهای ضد اسیدPEEK – Polyether ether ketone (PEEK)، شیرهای Hastelloy و شیرهای ضد اسید PFA – Perfluoro alkoxy alkane (or PFA) باشند. از نظر نحوه ساخت و طراحی نیز این شیرها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند.

  • شیر مهره ماسوره دار ضد اسید که برای قطع و وصل جریان سیالات شیمیایی در صنایع مختلف مانند تأسیسات استخر و جکوزی، تصفیه خانه‌ها، صنعت نفت و گاز، صنایع فلزی و … استفاده می‌شود. این شیرها از استحکام بالایی برخوردار بوده و به واسطه داشتن اورینگ VITON در برابر انواع اسیدها مقاوم هستند. از این شیرها می‌توان در فشار کاری 16 بار و محدوده دمایی 0 تا 60 درجه سانتی‌گراد استفاده کرد.
  • شیر پروانه‌ای ضد اسید شیر پروانه‌ای که در انواع و سایزهای مختلفی ساخته شده و در صنایع مختلفی نظیر استخر و جکوزی، تصفیه خانه و آب‌شیرین‌کن‌ها، گلخانه، صنایع نفت و گاز و … استفاده می‌شود. جنس دیسک (ABS، PP، CPVC و U-PVC) و جنس لاستیک (VITON و EPDM) این شیرها می‌تواند متفاوت باشد و در برابر اسیدها و محیط‌های خورنده مقاومت بالایی دارند.

مزایای استفاده از شیرهای ضد اسید

شیرهای ضد اسید همانند سیستم ضد رسوب الکترونیکی و انواع اتصالات و شیرآلات مختلف می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند، به همین دلیل امروزه در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار گرفته‌اند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این شیرها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از این شیرها می‌تواند باعث ایجاد امنیت بیشتر خصوصاً در واحدهای صنعتی شود.
  • این شیرها می‌توانند در برابر عواملی همچون خوردگی، زنگ‌زدگی، شکستگی و … مقاومت بالایی داشته باشند.
  • در مقایسه با شیرهای معمولی می‌توانند دما و فشار بیشتری تحمل کنند.
  • این شیرها از تنوع بالایی از نظر جنس، نوع، ابعاد و سایز و … برخوردارند
  • این شیرها کاربردهای متعددی داشته و می‌توانند در ده‌ها صنعت مختلف به کار گرفته شوند.
  • این شیرها به واسطه ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد طول عمر بالایی دارند.

انواع شیر ضد اسید

قیمت شیر ضد اسید

شیرهای ضد اسید همانند لوله خم گرم و سایر تجهیزات می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند چرا که فاکتورها و پارامترهای متعددی در تعیین نرخ و قیمت آن‌ها مؤثر هستند. از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌توانند بر روی قیمت این شیرها تأثیر داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • برند و شرکت سازنده شیر
  • میزان مقاومت در برابر فشار و دمای کار شیر
  • نوع و جنس متریال و مواد تشکیل دهنده شیر
  • جنس سیت و دیسک شیر
  • مدل و نحوه طراحی شیر ضد اسیر (پروانه‌ای، توپی و)
  • نوع عملگر یا اکچویتور شیر (دستی، برقی، پنوماتیک و هیدرولیک)
  • سایز و ابعاد شیر
  • استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی شیر
  • نرخ ارز و نوسانات آن
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نوع اتصال شیر به لوله (فلنج، چسب، رزوه و…)

جنس شیر ضداسید

جمع‌بندی نهایی

شیرهای ضد اسید از جمله شیرآلاتی هستند که به واسطه جنس و متریالی که دارند می‌توانند در برابر سیالات اسیدی و محیط‌های خورنده مقاومت بالایی داشته باشند و در مقایسه با شیرهای معمولی دما و فشار بالاتری را تحمل کنند. این شیرها انواع مختلفی داشته و می‌توانند در صنایعی همچون نفت و گاز، گلخانه‌ها، تصفیه فاضلاب، آب‌شیرین‌کن و … کاربردهای متعددی داشته باشند

جدیدترین مقالات

فلنج لوله چیست؟

فلنج لوله چیست؟ چه کاربردی در لوله کشی دارد؟

فلنج لوله به قطعه‌ای گفته می‌شود که برای اتصال در سیستم‌های پایپینگ کاربرد دارد. در حقیقت کاربرد اصلی فلنج، اتصال …

بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه چیست؟ بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه نوعی لوله فولادی یا پلیمری است که در صنعت حفاری از آن استفاده می‌شود. این لوله را …

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات