LANGUAGE

تبدیل لوله‌کشی از موتورخانه به پکیج

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

وجود سیستم گرمایش در ساختمان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و انتخاب نوع آن‌ می‌تواند تحت تأثیر عوامل و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد. میزان بودجه، نوع کاربری ساختمان، راندمان سیستم گرمایشی و … از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر انتخاب نوع سیستم گرمایش هستند. موتورخانه‌ها از جمله رایج‌ترین سیستم‌های گرمایش ساختمان به شمار می‌روند که به دلیل داشتن مخازن بزرگ، طول عمر بالا، استفاده در محیط‌های بزرگ و … در بسیاری از ساختمان‌ها به کار می‌روند اما مزایای متعدد سیستم پکیج باعث شده است که بسیاری از افراد در فکر تغییر و تبدیل سیستم موتورخانه به پکیج باشند. در ادامه این مطلب از وینوپلاستیک به بررسی نحوه تبدیل لوله‌کشی از موتورخانه به پکیج و مزایای آن پرداخته خواهد شد.

مزایا و معایب سیستم پکیج

پکیج امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در بسیاری از ساختمان‌ها، خصوصاً ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. این سیستم از مزیت‌های متعددی برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • سیستم گرمایشی پکیج از امنیت بالایی برخوردار است.
  • این سیستم برخلاف سیستم موتورخانه نیاز به فضای کمی داشته و حجم کمی از ساختمان را اشتغال می‌کند.
  • دسترسی به اجزای سیستم پکیج بسیار راحت‌تر است و می‌تواند به‌سادگی اقدام به تعمیر آن‌ها کرد.
  • به دلیل داشتن سنسور احتراق مصرف انرژی بسیار کمتری در مقایسه با موتورخانه دارد.
  • امکان تنظیم دمای پکیج به میزان دلخواه وجود دارد.

در کنار تمامی مزیت‌های عنوان شده، پکیج‌ها از معایب و ایراداتی نیز برخوردار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عدم کارایی مناسب در ساختمان‌های بیشتر از 300 متر، طول عمر کمتر نسبت به موتورخانه و اشغال بخشی از فضاهای مفید خانه هستند. در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک با عنوان منبع دوجداره موتورخانه به بررسی کامل منبع دوجداره موتورخانه، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته شده و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

تبدیل موتورخانه به پکیج

مراحل تبدیل موتورخانه به پکیج

یکی از مهم‌ترین ایرادات و معایبی که سیستم موتورخانه دارد این است که معمولاً در ساختمان‌های چند واحده از یک موتورخانه واحد استفاده می‌شود و این باعث می‌شود که هزینه انرژی‌هایی مانند گاز به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا کند و استفاده از آن صرفه اقتصادی نخواهد داشت به همین دلیل با تبدیل موتورخانه به پکیج هر واحد می‌تواند به‌صورت مستقل از سیستم گرمایش استفاده کند. با تبدیل موتورخانه به پکیج هر واحد می‌تواند سیستم گرمایش را به‌صورت مستقل تحت کنترل داشته باشد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کاهش می‌یابد. به‌صورت کلی تبدیل لوله‌کشی از موتورخانه به پکیج در 4 مرحله اصلی انجام خواهد شد که به شرح زیر هستند

مرحله اول

در این مرحله لازم است که یک پکیج مناسب با متراژ و مساحت ساختمان خریداری شود و لازم است که مواردی همچون مساحت ساختمان، تعداد افراد خانوار، نوع پکیج (برقی، دیواری، گازسوز، زمینی و …)، شرایط آب و هوایی، تعداد رادیاتورها و … در نظر گرفته شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم باید فضای مناسبی برای نصب پکیج در نظر گرفته شود که استانداردها و نکات ایمنی در آن کاملاً رعایت شود. نصب پکیج در فضاهایی همچون حمام، زیرزمین و … ممنوع است و لازم است که در جایی ماند بالکن، آشپزخانه و … با رعایت نکات ایمنی نصب شود.

مرحله سوم

در مرحله سوم باید سیستم لوله‌کشی از موتورخانه جمع شود چرا که برای تبدیل لوله‌کشی از موتورخانه به پکیج نیازی به تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی موتورخانه نیست. لوله‌کشی در موتورخانه به این شکل است که لوله رفت از دیگ بخار موتورخانه شروع شده و به کلکتور رفت می‌رسد و برای کنترل آب در لوله‌ها شیرفلکه بر روی کلکتورها وصل می‌شود و بعد از انشعاب گیری لوله‌ها به شیرآلات به مدار بای پس رسیده و بعد به فلنج برگشت بر روی دیگ بخار متصل می‌شوند.

مرحله آخر

در مرحله پایانی می‌توان از یکی از روش‌های روکار و توکار برای لوله‌کشی پکیج استفاده کرد و ازآنجایی‌که پکیج مانند موتورخانه آبگرم مصرفی و آبگرم در رادیاتور را به‌صورت همزمان تأمین می‌کند باید لوله‌های ورودی آب سرد، لوله آب گرم خروجی، لوله رفت مدار گرمایش، لوله برگشت مدار گرمایش که انتقال‌دهنده آبگرم برای رادیاتور شوفاژ است و لوله برگشت مدار گرمایش که آب چرخیده در رادیاتورهای شوفاژ در نظر گرفته شوند. در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک مقاله‌ای تحت عنوان دلایل خرابی پمپ موتورخانه منتشر شده است که اطلاعات دقیق و کاملی در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

مهم‌ترین نکات تبدیل لوله‌کشی از موتورخانه به پکیج

در زمان تبدیل لوله‌کشی موتورخانه به پکیج لازم است که به نکات و عوامل مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • در زمان نصب لوله‌ها حتماً باید از تعداد کافی بست استفاده شود و لوله‌ها به بهترین شکل ممکن مهار و فیکس شوند.
  • بهتر است که لوله‌های ورودی و خروجی به پکیج به‌صورت موازی نصب و اجرا شوند
  • تعداد رادیاتورها و شوفاژها باید بر اساس میزان ظرفیت پکیج انتخاب شوند
  • بهتر است که در زمان اجرای روکار لوله‌کشی پکیج از لوله‌های پلیمری 5 لایه استفاده شود.
  • در صورت لوله‌کشی توکار حتماً از لوله‌ها و تجهیزات باکیفیت و مطمئن استفاده شود تا از مشکلاتی مانند ترکیدگی، نشتی و شکستگی لوله‌ها جلوگیری شود.
  • در انتخاب سایز لوله‌ها دقت شود تا مشکلات افت فشار و … ایجاد نشود. استفاده از لوله سایز بزرگ در سیستم پکیج توصیه نمی‌شود.

موتورخانه بهتر است یا پکیج

عوامل مؤثر بر هزینه تبدیل موتورخانه به پکیج

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تبدیل لوله‌کشی از موتورخانه به پکیج باید به آن توجه داشت برآورد هزینه‌های اجرا است که می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه‌های این پروژه می‌توان به مواردی همچون نوع و برند پکیج، روش و نحوه لوله‌کشی سیستم، مساحت ساختمان و متراژ لوله‌ها، تعداد شوفاژها، نوع لوله‌ها و تجهیزات به کار رفته، دستمزد نیروهای اجرایی و … اشاره کرد. در مقاله‌ای تحت عنوان لوله های لی فلت و لوله های نخ دار به بررسی این لوله‌ها و کاربردهای مختلف آن‌ها پرداخته شده و می‌توان اطلاعات کاملی از آن دریافت کرد.

جمع‌بندی نهایی

سیستم گرمایش موتورخانه در ساختمان‌ها در کنار تمامی مزیت‌های متعددی که دارد می‌تواند معایبی همچون مصرف انرژی بالا، عدم تنظیم دما، امکان رسوب‌گیری بویلر و … داشته باشد به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به تعویض آن با سیستم پکیج دارند. تبدیل لوله‌کشی از موتورخانه به پکیج می‌تواند در چند مرحله شامل خرید و انتخاب پکیج و تجهیزات مناسب، بررسی فضا، جمع‌آوری سیستم موتورخانه و اجرای لوله‌کشی اجرا شود و لازم است که در اجرای آن به نکاتی همچون مساحت ساختمان، روش اجرای لوله‌کشی، تعداد شوفاژها و … توجه شود.

جدیدترین مقالات

اتصالات سینی کابل برق

معرفی انواع اتصالات سینی کابل + کاربردهای آن

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی و سیم‌کشی آن از تجهیزات و متریال های مدرنی استفاده می‌شود که می‌توانند در سریع سازی، …

بهترین لوله برای گرمایش از کف

بهترین لوله برای گرمایش از کف در بازار کدام است؟

سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های تعدیل دمای داخلی ساختمان در فصول سرد است که اولین بار توسط …

گرفتن انشعاب از لوله پلیکا

انشعابگیر چیست؛ انواع انشعاب گیر لوله پلیکا و فاضلاب و کاربرد آن

همزمان با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف صنعت آب و فاضلاب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه در …

تعمیر شکستگی لوله پلیکا

برای تعمیر شکستگی لوله پلیکا چه راهکارهایی وجود دارد؟

لوله‌ها ازجمله تجهیزات کاربردی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده بوده و می‎توانند از نظر جنس، سایز، ضخامت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *