LANGUAGE

انواع زانو برق PVC

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع مختلف خصوصاً در صنعت آب و فاضلاب، برق و مخابرات، گاز، نفت و … کاربردهای متعددی دارند و می‌توانند برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کار بروند. امروزه انواع مختلفی از لوله‌ها وجود دارند که به دلیل داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود استفاده‌های متعددی دارد. لوله‌های PVC از جمله لوله‌های پلیمری هستند که علاوه بر انتقال سیالات می‌توانند به عنوان محافظ کابل برق و مخابرات به کار بروند. برای استفاده از لوله‌ها، اتصال، جهت‌دهی، انشعاب گیری و … لازم است که از اتصالات مختلف استفاده شود. زانوها از جمله اتصالات کاربردی و مهمی هستند که نقش ویژه‌ای در تغییر مسیر لوله‌ها دارند. در ادامه مطلب به بررسی انواع زانو برق PVC، کاربردها و قیمت آنها پرداخته خواهد شد.

زانو برق چیست؟

به صورت کلی برای برق‌کشی ساختمان‌ها و انواع مراکز صنعتی و غیر صنعتی به تجهیزات مختلف و لوله و اتصالات گوناگون نیاز هست که زانو برق یکی از پرکاربردترین آنها است. همان‌طور که گفته شد لوله‌های برق مهم‌ترین تجهیزات برای پوشش دهی هادی‌های برق هستند و از آسیب دیدن آنها جلوگیری می‌کنند. برای آنکه بتوان لوله‌های برق را در قسمت‌های بین دیوار و سقف یا دیوار و کف عبور داد لازم است که از زانوها استفاده شود چراکه لوله‌های PVC قابلیت خم شدن نداشته و امکان آسیب دیدن آنها زیاد است بنابراین بهترین راهکار استفاده از زانوها است. زانو می‌تواند با توجه به نوع، سایز لوله برق و حتی سلیقه برق‌کار متفاوت و متنوع باشند و هر کدام از آنها را می‌توان در محیط‌های مختلف استفاده کرد.

 

انواع زانو برق

 

انواع زانو برق PVC

همان‌طور که گفته شد زانوهای برق می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و هرکدام از آنها می‌توانند از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی برخوردارند. به صورت کلی زانوهای برق PVC به چهار دسته اصلی شامل زانوی برق پلی آمید عصایی یا یک سر بلند، زانوی برق کوتاه پلی آمید، زانوی عصایی یا یک سر بلند upvc و زانوی کوتاه upvc تقسیم می‌شوند.

زانوی برق کوتاه پلی آمید و PVC

همان‌گونه که از نام آن مشخص است این نوع از زانوها فقط می‌توانند برای لوله برق های پلی آمید استفاده شوند و هر دو طرف آن به یک اندازه می‌باشند. از جمله ویژگی‌های بارز این زانوها داشتن چهار پیم برای نگهداری بهتر لوله‌های برق است. این زانوها می‌توانند با توجه به سایز لوله‌ها متغیر باشند و در سایزهای مختلف وجود داشته باشند اما رایج‌ترین آنها زانو سایز 21 است.

زانوهای کوتاه پی‌وی‌سی همانند لوله PVC می‌توانند مقاومت بالایی در باربر حرارت و آتش‌سوزی داشته باشند و هر دو طرف آنها دارای یک اندازه است. کوبل این زانوها به گونه‌ای طراحی می‌شود که تمامی لوله‌های استاندارد موجود در بازارها را پشتیبانی می‌کند و در سایزهای مختلفی همچون سایزهای 13، 16، 21 و 29 و حتی سایزهای بزرگ‌تر نیز موجود هستند. سایزهای کوچک این زانوهای برق به صورت دستی و نمونه‌های بزرگ آنها توسط دستگاه‌های اتوماتیک تولید می‌شوند.

 زانو برق پلی آمید عصایی (یک سر بلند)

زانوهای عصایی همان‌طور که تصور می‌شود به شکل عصا بوده و یک طرف آن از اندازه بزرگتری در مقایسه با طرف دیگر برخوردار است. این زانوها معمولاً برای نقاطی همچون محل اتصال سقف به دیوار یا دیوار به کف استفاده می‌شوند و می‌توانند در سایزهای مختلفی همچون 13 و 16 وجود داشته باشند.

زانوهای برق یک سر بلند پی‌وی‌سی هم همانند زانوهای پلی آمیدی می‌توانند در اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشند به دلیل مقاومت در برابر آتش‌سوزی، ضربه و فشار و همچنین انعطاف‌پذیری مناسب کاربردهای متعددی دارند.

کاربرد انواع زانو برق PVC

 

زانو برق

 

سیستم برق‌کشی ساختمان‌ها همواره از حساسیت بالایی برخوردارند چراکه جریان برق می‌تواند مشکلات و خطرات متعددی ایجاد کند به همین دلیل استفاده از عایق‌های مناسب برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق و همچنین کاهش خطرات احتمالی اهمیت بالایی دارد. به صورت کلی زانوها در هر نوع سیستم لوله‌کشی یک هدف و کاربرد ویژه دارند و آن تغییر مسیر جریان سیالات یا سیم‌ها و کابل‌ها بدون ایجاد آسیب و خسارت است. در حقیقت بسیاری از لوله‌ها را نمی‌توان به راحتی خم کرد و لازم است که برای خم کردن و یا اتصال آنها در دو جهت مختلف از زانوها استفاده کرد. به صورت کلی استفاده از محصولات پی‌وی‌سی در ساختمان‌سازی می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد چراکه عمر لوله PVC زیاد است، وزن کمی دارد، به‌صرفه بوده و حمل‌ونقل و نصب آنها راحت‌تر می‌باشد.

قیمت زانو برق PVC

در حقیقت زانو برق همانند قیمت لوله UPVC می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار داشته باشد و نمی‌توان به شکلی دقیق قیمتی برای آن عنوان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر روی قیمت زانو برق تأثیر داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       نوع زانو برق
  •       جنس زانو
  •       برند و شرکت سازنده
  •       سایز و اندازه زانو
  •       استانداردها و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی زانو
  •       کاربردها و استفاده‌های زانو
  •       قیمت مواد اولیه زانو برق PVC
  •       میزان عرضه و تقاضا و …

جمع‌بندی نهایی

زانو برق PVC یکی از مهم‌ترین تجهیزات و اتصالاتی است که در سیستم لوله‌کشی برق ساختمان و برای تغییر مسیر کابل‌های برق به کار می‌رود. زانوها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که رایج‌ترین آنها شامل زانوهای کوتاه و زانوهای یک سر بلند هستند و هرکدام از آنها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

جدیدترین مقالات

اتصالات سینی کابل برق

معرفی انواع اتصالات سینی کابل + کاربردهای آن

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی و سیم‌کشی آن از تجهیزات و متریال های مدرنی استفاده می‌شود که می‌توانند در سریع سازی، …

بهترین لوله برای گرمایش از کف

بهترین لوله برای گرمایش از کف در بازار کدام است؟

سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های تعدیل دمای داخلی ساختمان در فصول سرد است که اولین بار توسط …

گرفتن انشعاب از لوله پلیکا

انشعابگیر چیست؛ انواع انشعاب گیر لوله پلیکا و فاضلاب و کاربرد آن

همزمان با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف صنعت آب و فاضلاب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه در …

تعمیر شکستگی لوله پلیکا

برای تعمیر شکستگی لوله پلیکا چه راهکارهایی وجود دارد؟

لوله‌ها ازجمله تجهیزات کاربردی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده بوده و می‎توانند از نظر جنس، سایز، ضخامت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *