وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله فولادی برق

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

اگرچه لوله‌ها در اصل به منظور هدایت و انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شدند اما امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای لوله‌ها، محافظت از کابل‌های برق، مخابرات و … و همچنین نظم و ترتیب بخشیدن به سیستم‌های سیم‌کشی در ساختمان‌ها می‌باشد. لوله‌های برق می‌توانند از نظر جنس، سایز لوله برق، نحوه نصب و اتصال و … انواع مختلفی داشته باشند. لوله فولادی برق از جمله لوله‌هایی است که به سبب داشتن ویژگی‌هایی همچون مقاومت عالی، طول عمر بالا، تنوع بالا و … بسیار مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از پروژه‌ها استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب از وینوپلاستیک به بررسی کامل لوله‌های فولادی و انواع آنها پرداخته خواهد شد.

لوله فولادی برق چیست؟

چنانچه در فرآیند سیم‌کشی ساختمان، سیم‌ها و کابل‌ها امنیت و سلامت کافی برخوردار نباشند ممکن است اتفاقات ناخوشایندی همچون آتش‌سوزی، انفجار و … رخ بدهد. همچنین سیم‌های بدون حفاظ در برابر عواملی همچون رطوبت، فشار، ضربه، حیوانات موذی و … بسیار آسیب‌پذیر هستند به همین دلیل حتماً باید از یک حفاظ مناسب برای آنها استفاده کرد. لوله برق فولادی یا کاندوئیت در حقیقت ابزاری است که برای محافظت از سیم و کابل در مسیر اجرای سیم‌کشی به کار می‌رود. این لوله‌ها می‌توانند در کنار محافظت از سیم‌های برق در برابر عوامل خارجی به سیستم سیم‌کشی نظم و ترتیب ویژه‌ای ببخشند.

لوله فولادی برق

انواع لوله‌های فولادی برق

همان‌طور که گفته شد لوله‌های فولادی و فلزی همانند لوله pvc می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی شده و انواع مختلفی داشته باشند و هرکدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای منحصربه‌فردی داشته باشند.

لوله فولادی برق رنگی (مشکی)

لوله‌های رنگی در حقیقت نوعی لوله فولادی هستند که مقاومت آنها به وسیله رنگ در برابر زنگ‌زدگی افزایش پیدا کرده است و می‌توان از آنها در فضاهای داخلی ساختمان‌ها استفاده کرد. اگرچه این لوله‌ها به واسطه رنگی بودن می‌توانند مقاومت خوبی داشته باشند اما توصیه می‌شود که از آنها به‌گونه‌ای استفاده نشود که با زمین ارتباط مستقیم داشته باشند.

لوله‌های فولادی گالوانیزه گرم

از دیگر لوله‌های فولادی می‌توان به لوله‌های گالوانیزه گرم اشاره کرد که برای تولید آنها از روش آبکاری عمقی استفاده می‌شود. این لوله‌ها می‌توانند در محیط‌های مرطوب و محیط‌هایی که در معرض بارش باران قرار دارند به کار بروند چرا که در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و فرسودگی مقاومت بسیار خوبی دارند.

لوله فولادی درزدار برق

این کاندوئیت فولادی برق از خمیدگی و جوش دادن نقطه اتصال دو لبه ورق‌های فولادی تولید می‌شود و از آنجایی که از مقاومت بالایی برخوردار هستند می‌توان از آنها در پروژه‌های مختلف و زیر اندود گچی استفاده کرد چرا که می‌توانند در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت خوبی داشته باشند و سطوح داخلی و خارجی آنها نیز با مواد مقاومی مانند روی یا کادمیم پوشیده شده‌اند.

مزایای لوله برق فولادی

لوله فولادی برق بدون درز

لوله‌های بدون درز یا مانیسمان لوله‌هایی هستند که به صورت قالب‌گیری شده تولید می‌شوند و هیچ‌گونه درز و جوشی در سطح آنها وجود ندارد. عدم درز و جوش در سطح این لوله‌ها باعث می‌شود که مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار داشته باشند و هیچ‌گونه ترک و شکستگی در آنها ایجاد نشود و قابلیت ضد انفجاری داشته باشند. ر اصل این لوله‌ها همانند لوله upvc کاربردهای صنعتی متعددی دارند هرچند که قیمت بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند.

لوله فولادی برق با گالوانیزه عمیق گرم

در حقیقت لوله‌های فولادی از مقاومت بالایی در برابر ضربه، فشار و … برخوردارند اما برای آنکه در برابر مواد خورنده و اکسیدکننده نیز مقاومت داشته باشند آنها را به صورت کامل در حوضچه‌ای از روی مذاب در حرارت بالا غوطه‌ور می‌کنند. این کار باعث می‌شود که یک لایه گالوانیزه بر روی لوله ایجاد شده و مقاومت آن در برابر عواملی همچون رطوبت و … بالا برود.

لوله فولادی قابل انعطاف (لوله فلکسیبل)

در شرایطی که لوله فولادی برق از درز انبساط ساختمان عبور می‌کند و یا برای متصل نمودن برق به موتورها و یا دستگاه‌هایی که فعالیت آنها با ایجاد لرزش همراه است باید از لوله‌های انعطاف‌پذیر استفاده کرد و این لوله‌ها با نام لوله‌های فلکسیبل شناخته می‌شوند که در حقیقت نوعی لوله فولادی برق هستند که با یک لایه از لاستیک پوشش داده می‌شوند.

مزایا و معایب استفاده از لوله فولادی برق

استفاده از هرکدام از انواع لوله و اتصالات در صنایع مختلف می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد. لوله‌های فولادی نیز در مقایسه با انواع لوله برق های دیگر می‌توانند مزیت‌هایی داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • لوله‌های فولادی به عنوان لوله نشکن شناخته می‌شود و می‌تواند در برابر ضربه، رطوبت، بخارات شیمیایی و … از سیم‌ها محافظت کند.
  • استفاده از این لوله‌ها می‌تواند به نظم بخشیدن به سیستم سیم‌کشی کمک زیادی کند.
  • تعمیر و ترمیم سیستم‌های سیم‌کشی با وجود استفاده از لوله‌های فولادی راحت‌تر خواهد شد.
  • این لوله‌ها از طول عمر بالایی برخوردارند و می‌توانند برای مدت‌های طولانی استفاده شوند.
  • امکان استفاده مجدد از این لوله‌ها وجود دارد.

در کنار تمامی مزیت‌هایی که لوله‌های فولادی برق دارند می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل بالا بودن هزینه‌های لوله‌کشی، رسانا بودن لوله و امکان بروز اتصالات در صورت آسیب دیدن سیم، نداشتن قابلیت خم شدگی و … هستند.

معایب لوله برق فولادی

قیمت لوله فولادی برق

قیمت لوله‌های برق فولادی تحت تأثیر فاکتورها و عوامل متعددی هستند به همین دلیل نمی‌توان نرخ مشخصی برای آنها عنوان کرد. از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر روی قیمت این لوله‌ها می‌توان به مواردی همچون نحوه تولید لوله، میزان و متراژ خریداری شده، ابعاد و اندازه‌های لوله، ضخامت لوله، استانداردهای تولید و مدت‌زمان گارانتی آن، شکل ظاهری و نحوه طراحی لوله، نرخ ارز و نوسانات آن، میزان عرضه و تقاضا، ویژگی‌ها و مشخصات لوله، برند و شرکت تولید کننده و فروشگاه عرضه کنند، کاربردهای لوله و … اشاره کرد.

پیشنهاد: یکی دیگر از انواع پرکاربرد لوله برق، لوله برق فلزی است؛ ما در یکی از بلاگ های وینوپلاستیک به طور کامل به آن پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را در سایت ما مطالعه کنید و در صورت داشتن سوال آن را در قسمت کامنت از کارشناسان ما بپرسید.

جمع‌بندی نهایی

لوله فولادی برق به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در سیستم برق‌کشی شناخته می‌شود که مهم‌ترین هدف استفاده از آنها محافظت از سیم‌ها در برابر عوامل مختلف و نظم بخشیدن به سیستم سیم‌کشی است. این لوله‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون لوله‌های فولادی گالوانیزه، لوله‌های رنگی، لوله‌های فلکسیبل و … داشته باشند و هرکدام به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاربردهای متعددی خواهند داشت.

جدیدترین مقالات

فلنج لوله چیست؟

فلنج لوله چیست؟ چه کاربردی در لوله کشی دارد؟

فلنج لوله به قطعه‌ای گفته می‌شود که برای اتصال در سیستم‌های پایپینگ کاربرد دارد. در حقیقت کاربرد اصلی فلنج، اتصال …

بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه چیست؟ بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه نوعی لوله فولادی یا پلیمری است که در صنعت حفاری از آن استفاده می‌شود. این لوله را …

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات