وینو پلاستیک
LANGUAGE

معرفی منبع دوجداره موتورخانه

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

امروزه تأمین بهداشت و استفاده از امکاناتی همچون آب گرم اهمیت بسیار زیادی دارد و تمامی تجهیزات مورد نیاز برای تأمین این موارد در صنعت ساختمان‌سازی و در زمان احداث بناهای جدید مورد توجه قرار می‌گیرد. تمامی ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و صنعتی به آب گرم نیاز مبرم دارند به همین دلیل از یک مبدل گرمایی برخوردار هستند و این مبدل می‌تواند به دو شکل منبع دوجداره و منبع کویلی در دسترس باشد. منبع دو جداره از جمله مبدل‌هایی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و از مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. در ادامه مطلب به بررسی کامل و دقیق این منابع و مزیت‌ها و معایب آنها پرداخته می‌شود.

 

منبع دوجداره چیست؟

همان‌طور که گفته شد مبدل‌های گرمایی می‌توانند در دو شکل منبع دو جداره و منبع کویلی وجود داشته باشند. منبع دوجداره آب گرم در حقیقت یک نوع منبع موتورخانه است که به منظور افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد آن استفاده می‌شود. این منبع از قدیمی‌ترین و البته مدرن‌ترین تجهیزات موتورخانه‌ای است و ساختمان آن از دو لایه داخلی و بیرونی ساخته شده و این دو لایه بودن باعث شده است که با نام منبع دوجداره شناخته شود. در جدار داخلی منبع دوجداره موتورخانه آب گرم مصرفی قرار داشته و در داخل جداره خارجی آن آب گرم از سیستم موتورخانه (بویلر) جریان دارد.

از آنجایی که در قسمت جداره اول آب شهری جریان داشته و فشار بیشتری وجود دارد از ضخامت بالاتری برخوردار است. معمولاً در ساخت جداره‌های این منبع از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

برای بیان ضخامت ورق گالوانیزه به کار رفته در تولید منبع دوجداره موتورخانه از دو عدد استفاده می‌شود. زمانی که گفته می‌شود منبع دارای ضخامت 5-3 است به این معنی است که جداره داخلی از ضخامت 5 میلی‌متر و جداره خارجی از ضخامت 3 میلی‌متر برخوردار است. در مقاله‌ای از سایت وینوپلاستیک با عنوان عوامل تأثیرگذار بر قیمت لوله و اتصالات پلی‌اتیلن به بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت لوله و اتصالات پلی‌اتیلن پرداخته شده و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

انواع منبع دوجداره

 

نحوه عملکرد منبع دوجداره موتورخانه

در اصل این منبع برای گرم کردن آب مصرفی در داخل موتورخانه قرار خواهد گرفت و ساختار کلی آن به صورت افقی (خوابیده) می‌باشد. این منبع می‌تواند در ظرفیت‌های مختلفی از 300 تا 1500 لیتر وجود داشته باشد و ظرفیت آن باید متناسب با ظرفیت حرارتی دیگ و مقدار مصرف آب گرم در ساعت برای هر واحد انتخاب شود تا راندمان مناسبی داشته باشد.

لوله‌کشی این منبع باید به نحوی باشد که ورودی شهر با آب گرم سیستم گرمایشی مخالف باشند. آب سرد ورودی به منبع از لوله‌کشی شهر از پایین منبع وارد شده و بعد از تبادل حرارت از سمت بالای مخزن خارج خواهد شد. همچنین آب سیستم گرمایشی از بالای مخزن وارد جداره دوم منبع دوجداره موتورخانه شده و در جه مخالف با آب مصرفی مجدد به بویلر باز می‌گردد. به عدسی جداره میانی منبع یک عدد بوشن نصب شده که آب برگشت مصرفی به آن متصل می‌شود.

سطح دما در دو قسمت منبع اختلاف زیادی دارد و حرارت از قسمت آب داغ و از طریق دیواره منبع به قسمت آب شهری انتقال می‌یابد و دمای آب شهری نیز بر اثر دریافت حرارت افزایش خواهد یافت. همچنین آب داغ موجود در جداره خارجی بر اثر انجام فرایند تبادل حرارتی و از دست دادن حرارت دچار کاهش دما شده و بر همین اساس برای افزایش حرارت، مجدد به قسمت دیگ باز می‌گردد.

 

مزایا و معایب منبع دوجداره موتورخانه

منبع دوجداره همانند انواع تجهیزات و امکاناتی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند می‌توانند مزیت‌ها و معایب مختلفی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌ها و نقاط قوت این منابع می‌توان به مواردی همچون عدم افت فشار در لوله ، عدم نیاز به استفاده از پمپ، قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه بودن، راه‌اندازی و نصب آسان، پایین بودن هزینه‌های تأمین انرژی، نیاز به انرژی پایین برای گرم کردن آب سرد، گرم کردن حجم بالای آب در مدت زمان کوتاه، داشتن راندمان و بازدهی عالی و … اشاره کرد. این منبع‌ها در کنار مزیت‌هایی که دارند که دارند می‌توانند معایب و نقاط ضعفی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • این منبع‌ها در مقایسه با مبدل‌های دیگر افت حرارتی بیشتری دارند.
  • در زمان پوسیدگی و سوراخ شدن لایه داخلی امکان تعمیر آنها وجود ندارد.
  • این منبع‌ها فقط به صورت افقی تولید می‌شوند و نیاز به فضای زیادی برای نصب دارند
  • رسوب‌زدایی و شستشوی منبع دوجداره موتورخانه دارای ظرفیت بالا بسیار سخت است.
  • فرایند لوله‌کشی این منبع به صورت خاص طراحی می‌شود و تعمیر لوله شکسته و قطعات آن به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد.

 

اجزای منبع دوجداره موتورخانه

 

مهم‌ترین نکات در خرید و راه‌اندازی منبع دوجداره

ضرورت و اهمیت استفاده از منبع دوجداره موتورخانه باعث شده است که از تنوع و تعدد بالایی برخوردار باشند و افراد در زمان خرید آنها دچار سردرگمی و چالش‌های متعددی شوند. در زمان خرید این منابع لازم است که نکات و فاکتورهای مختلف را مد نظر قرار داد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • حتماً باید وضعیت حمل‌ونقل منبع دوجداره موتورخانه پیش‌بینی شود چرا که در ظرفیت‌های متعدد و با ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند.
  • در زمان خرید حتماً باید ابعاد، اندازه و ظرفیت منبع بر اساس میزان نیاز انتخاب شود.
  • در زمان خرید باید عدسی دارای ضخامت ورق بالا را انتخاب کرد.
  • حتماً به جنس بدنه منبع توجه شود
  • نکاتی مانند برند سازنده، کیفیت ساخت، استانداردها مدت زمان گارانتی، اعتبار فروشگاه و … در نظر گرفته شود.
  • در زمان نصب حتماً باید شیر اطمینان را برای تنظیم فشار و دمای منبع بر روی آن نصب کرد.
  • در زمان نصب باید از یک شیر برای هدایت آب مصرفی و یک استراکچر جهت نگهداری مخزن دوجداره موتورخانه استفاده کرد
  • برای منابع عمودی باید یک فونداسیون به ضخامت 10 سانتی‌متر و تراز کامل تعبیه شود

 

قیمت منبع دوجداره موتورخانه

منبع دوجداره موتورخانه همانند انواع تجهیزات صنعتی دیگر می‌تواند در قیمت‌های مختلفی وجود داشته باشد و قیمت آن می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون ابعاد و اندازه، حجم و ظرفیت منبع، جنس بدنه و جداره‌ها، برند و شرکت تولیدکننده، مدت زمان گارانتی، ضخامت جداره‌ها، نرخ ارز و نوسانات آن و … باشد. در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک به بررسی کامل نحوه لوله‌کشی پکیج و اتصالات آن پرداخته شده و می‌تواند اطلاعات مفیدی به خواننده ارائه کند.

 

جمع‌بندی نهایی

منبع دوجداره موتورخانه یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین مبدل‌های گرمایی است که در ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و … استفاده می‌شود و می‌تواند در ظرفیت‌های مختلفی وجود داشته باشد. این منبع از دو جداره مختلف ساخته شده و می‌تواند آب گرم مورد نیاز ساختمان را با کمتری مصرف انرژی تأمین کند.

جدیدترین مقالات

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات