وینو پلاستیک
LANGUAGE

اتصالات لوله برق

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌ها اگرچه در اصل برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر تولید شده‌اند اما می‌توانند استفاده‌های متعددی دیگری نیز داشته باشند که محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق از مهم‌ترین آن‌ها است. در حقیقت امروزه انواع مختلفی از لوله‌های برق از نظر نوع و جنس، طراحی و ساختار، ابعاد و اندازه، ضخامت و … در دسترس هستند و می‌توانند در سیستم‌های لوله‌کشی برق استفاده شوند. در سیستم لوله‌کشی برق علاوه بر لوله به اتصالات مختلف نیز برای انشعاب گیری، تغییر جهت و … نیاز است. در ادامه مطلب به بررسی انواع اتصالات لوله برق پرداخته می‌شود.

دلایل استفاده از لوله و اتصالات برق

همان‌طور که گفته شد امروزه لوله و اتصالات برق از مواد مختلفی تولید شده و می‌توانند تنوع بالایی داشته باشد. از مهم‌ترین دلایل استفاده از این لوله و اتصالات در سیستم‌های برق‌کشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از سیم‌های برق در برابر فشار، ضربه و …
  • جلوگیری از نفوذ رطوبت به سیم‌ها و اتصالی کردن آن‌ها
  • نظم بخشیدن به سیستم لوله‌کشی برق
  • جلوگیری از خطراتی همچون آتش‌سوزی و در زمان زلزله و …
  • افزایش طول عمر سیم و کابل‌های برق و بالا بردن امنیت آن‌ها

انواع اتصالات لوله برق

 

لوله و اتصالات برق

 

در حقیقت استفاده از لوله بدون اتصالات هیچ معنایی ندارد چراکه اتصالات وظیفه اتصال لوله‌ها، انشعاب گیری، تغییر جهت و … را بر عهده دارند. اتصالات مورد استفاده برای لوله برق همانند اتصالات لوله‌های آب و … می‌تواند متفاوت بوده و تنوع بالایی داشته باشد. از مهم‌ترین اتصالاتی که برای لوله‌های برق استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

زانوها

زانوها از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین اتصالاتی هستند که در سیستم‌های لوله‌کشی و برای تغییر جهت لوله‌ها به کار می‌روند. از آنجایی که خم کردن بسیاری از لوله‌ها ممکن نیست برای تغییر زاویه و مسیر آن‌ها باید از زانوها استفاده کرد. زانوها می‌توانند انواع مختلفی همچون زانوی 45 درجه، 90 درجه و … داشته باشند و سرعت انجام لوله‌کشی را افزایش بدهند.

بوشن ها

بوشن نیز از دیگر اتصالات کاربردی است که به شکل استوانه‌ای بوده و می‌تواند دو لوله را به هم متصل کند. بوشن ها می‌توانند از مواد پلیمری و فلزات تولید شوند و انواع مختلفی همچون بوشن ساده، بوشن ترمز دار، بوشن پیچی، بوشن دنده‌ای، بوشن جوشی و … داشته باشند. بیشترین کاربرد این قطعه اتصال لوله‌های برق به تابلوی فیوز، جعبه تقسیم‌ها، قوطی کلید و … است.

تبدیل‌ها

تبدیل‌ها نیز از دیگر اتصالاتی هستند که می‌توانند لوله‌ها یا سایر تجهیزات دیگر را به همدیگر متصل کنند. در حقیقت تبدیل‌ها می‌توانند لوله‌ها و اتصالات مختلف با اندازه‌های مختلف را به همدیگر متصل کنند. تبدیل‌ها می‌توانند همانند انواع لوله برق، انواع مختلفی از نظر سایز و جنس داشته باشند و به صورت هم‌مرکز و غیر هم‌مرکز خواهند بود.

 

اتصالات لوله برق

 

جعبه تقسیم‌ها

یکی دیگر از کاربردی‌ترین اتصالاتی که در سیستم‌های لوله‌کشی برق استفاده می‌شود جعبه تقسیم است که می‌تواند به شکل دایره یا مربع باشد. مهم‌ترین کاربرد جعبه تقسیم‌ها اتصال لوله‌ها به همدیگر در یک نقطه خاص و ایجاد انشعاب از سیم‌های داخل جعبه است.

درپوش‌ها

یکی دیگر از اتصالاتی که می‌تواند در سیستم‌های لوله‌کشی کاربرد زیادی داشته باشد درپوش است. این اتصالات برای مسدود کردن لوله‌ها و سوراخ‌های جعبه تقسیم‌ها استفاده می‌شوند. در مقاله دیگری از سایت وینوپلاستیک با عنوان تفاوت لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های لوله‌های سبز و سفید پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی به خواننده ارائه کند.

اتصالات درب دار

استفاده از اتصالات درب دار زمانی صورت می‌گیرد که مسیر کاری طولانی باشد و در طول مسیر لوله‌ها از دو خم استفاده شده باشد. این اتصالات همچنین زمانی که از سایر اتصالات دیگر مانند دوراهی، انشعاب لوله، سه‌راهی، زانویی درب دار و استفاده می‌شود، کاربرد دارند. این نوع از اتصالات از حجم کمی برخوردار بوده و به همین دلیل انشعاب گیری از سیم‌ها مجاز نخواهد بود و بیشترین کاربرد آن‌ها هدایت بهتر فنرها و سهولت سیم‌کشی می‌باشد.

 

اتصالات پلاستیکی برق

 

بسته‌ای فلزی

یکی دیگر از اتصالاتی که در سیستم‌های لوله‌کشی برق استفاده می‌شود، بست است که وظیفه اصلی آن نگه‌داشتن و یا اتصال لوله‌ها به محل مورد نظر است. بست ها معمولاً از جنس فلز بوده و برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی یک لایه محافظ بر روی آن‌ها پوشیده می‌شود و بر اساس سایز لوله برق استفاده می‌شوند.

در کنار این اتصالات، قطعات دیگری نیز وجود دارند که کاربردهای متعددی در سیستم‌های لوله کشی برق دارند، سه راهی‌ها، چهارراهی‌ها، فنرها و … از جمله اتصالات کاربردی لوله برق به شمار می‌روند.

قیمت اتصالات لوله برق

اتصالات لوله برق نیز همانند انواع اتصالات مورد استفاده در سیستم‌های لوله‌کشی آب و … می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشد و قیمت آن‌ها تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت این اتصالات شامل مواردی همچون نوع اتصالات، جنس اتصالات، کیفیت تولید اتصالات، برند و شرکت تولید کننده، ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی و مکانیکی اتصالات، استانداردها، مدت زمان گارانتی و … خواهد بود.

جمع‌بندی نهایی

اتصالات لوله برق تجهیزاتی هستند که برای نگهداری، انشعاب گیری، اتصال، تغییر مسیر و … در سیستم‌های لوله‌کشی برق استفاده می‌شوند و می‌توانند انواع مختلفی از نظر جنس، ویژگی‌ها، ابعاد و اندازه و … داشته باشند. قیمت اتصالات لوله برق نیز می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون کیفیت ساخت،  برند تولید کننده، نوع اتصالات و کاربردهای آن و … قرار داشته باشد.

جدیدترین مقالات

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

رفع نشتی لوله آب و فاضلاب و پلیکا توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب (لوله فاضلابی و پلیکا)

نشتی یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سیستم لوله‌کشی ساختمان اتفاق بیفتد و رفع آن معمولا کار هزینه‌بر …

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای

آشنایی با اتصالات آبیاری قطره ای + راهنمایی خرید

آبیاری مناسب، به موقع و به اندازه یکی از اصول مهم کشاورزی، به خصوص در زمین‌های زراعی است که به …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات