LANGUAGE

لوله پلیکا کشاورزی

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌های پلیمری امروزه کاربردهای صنعتی بسیار زیادی داشته و جایگزین بسیاری از لوله‌های فلزی، سیمانی و شده‌اند. لوله‌ی پلیمری انواع مختلفی همچون لوله‌های UPVC و پلی اتیلن دارند که هرکدام دارای ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خاصی هستند. لوله‌های UPVC که با نام لوله پلیکا نیز شناخته می‌شوند از جمله لوله‌هایی هستند که به واسطه ویژگی‌هایی همچون وزن کم، قیمت مناسب، انعطاف‌پذیری، حمل‌ونقل راحت، سازگاری با محیط زیست، عدم ایجاد اصطکاک و … می‌توانند در صنایع مختلفی همچون کشاورزی استفاده‌های متعددی داشته باشند. در ادامه این مطلب از وینوپلاستیک به بررسی کامل لوله پلیکا کشاورزی، مزیت‌ها و همچنین ویژگی‌های آن‌ها پرداخته می‌شود.

لوله پلیکا چیست؟

همان‌طور که گفته شد لوله پلیکا به لوله‌ای گفته می‌شود که از موادی همچون پلی وینیل کلراید، Filler یا پرکننده‌ها، روان کننده یا Lubricant، پایدارکننده ها، کمک فرآیند، مواد اصلاح کننده و رنگ‌دانه‌ها تولید می‌شوند و می‌توانند کاربردهای صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند. از آنجایی که لوله‌های UPVC اولین بار با برند پلیکا وارد کشور شد امروزه این لوله‌ها با نام لوله پلیکا شناخته می‌شوند. این لوله‌ها می‌توانند برای انتقال سیالات مختلف، زهکشی، شبکه‌های  سیم‌کشی، محافظت از کابل برق و … استفاده شوند.

لوله پولیکا کشاورزی

لوله پلیکا کشاورزی

صنعت کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان شناخته می‌شود و مدیریت منابع آبی در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به آنکه لوله‌های پلیکا می‌توانند مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار، نور خورشید، حیوانات جونده، مواد شیمیایی، خوردگی و زنگ‌زدگی و … داشته باشند، یکی از بهترین لوله‌ها برای کشاورزی به شمار می‌روند. در حقیقت لوله‌هایی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید مقاومت بالایی داشته و توانایی تحمل فشار را داشته باشند. به صورت کلی از نظر میزان تحمل فشار، لوله‌های پلیکا به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  • لوله پلیکا معمولی یا لوله پلیکا فشار ضعیف که مقاومت و تحمل پایینی در برابر فشار دارند و کاربردهای صنعتی محدودتری دارند.
  • لوله پلیکا نیمه قوی که توان تحمل فشار تا یک میزان مشخص را داشته و میتوانند کاربردهای صنعتی متعددی داشته باشند.
  • لوله پلیکا فشار قوی که قادرند ده‌ها بار فشار را تحمل کرده و کاربردهای وسیع تر و بیشتری در مقایسه با انواع لوله‌های دیگر داشته باشند.

با توجه به تمامی موارد گفته شده می‌توان گفت بهترین و مناسب‌ترین لوله پلیکا برای مصارف کشاورزی لوله‌های نیمه قوی هستند هرچند که می‌توان از لوله‌های فشار قوی نیز استفاده کرد. به صورت کلی امروزه استفاده از لوله و اتصالات upvc در کشاورزی رواج بالایی پیدا کرده است چرا که این تجهیزات پلیمری در مقایسه با تجهیزات فلزی و … از مزیت‌های بیشتری برخوردارند و می‌توانند کاربردهای گسترده‌تری نیز داشته باشند.

مشخصات فنی لوله پلیکا کشاورزی

همان‌طور که گفته شد لوله‌های پلیکا نیمه قوی می‌توانند کاربردهای بیشتری در روش های نوین آبیاری در صنعت کشاورزی داشته باشند و استفاده از آن‌ها رواج بالاتری دارد. این لوله‌ها می‌توانند انواع مختلفی از نظر سایزبندی داشته باشند و معمولاً در سایزهای 75 تا 200 میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها معمولاً در رنگ‌های تیره مانند رنگ طوسی تولید می‌شوند هرچند که ممکن است رنگ‌های دیگری نیز داشته باشند. لوله پلیکا کشاورزی می‌تواند مقاومت بالایی در برابر تنش‌های فیزیکی و شیمیایی داشته باشد و در مقایسه با لوله‌های فلزی مزیت‌های متعددی دارد. این لوله‌ها نصب و راه‌اندازی راحتی داشته و انواع اتصالات آن به‌راحتی در دسترس خواهد بود.

لوله پولیکا در استفاده کشاورزی

مهم‌ترین مزایای لوله پلیکا کشاورزی

لوله‌های پلیکا که برای صنعت کشاورزی تولید می‌شوند می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی داشته باشند. این لوله‌ها از مزیت‌های متعددی برخوردارند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • این لوله‌ها از ضریب انبساط طولی پایینی برخوردارند و انبساط‌های طولی آن‌ها مخرب نخواهد بود.
  • لوله پلیکا کشاورزی می‌تواند ضریب جریان بالایی داشته باشد
  • از این لوله‌ها می‌توان در هر جغرافیایی (مناطق خشک، مرطوب، معتدل و …) استفاده کرد و سازگاری بالایی با محیط زیست دارند.
  • در برابر عواملی همچون فشار، ضربه، نور خورشید، گرما و سرما، مواد شیمیایی و … مقاومت بالایی دارند.
  • تأثیر در طعم، مزه و رنگ آب نخواهند داشت و دچار رسوب گرفتگی نخواهند شد.
  • این لوله‌ها دارای سطوح داخلی و خارجی صافی بوده و هیچگونه اصطکاکی در مسیر انتقال آب ایجاد نمی‌کنند.
  • نصب و اجرای این لوله‌ها بسیار راحت بوده و استفاده از آن‌ها صرفه اقتصادی بالایی دارد.
  • همانند لوله و اتصالات پلی اتیلن توانایی آبیاری تحت‌فشار را دارند.
  • از اتصالات مستحکمی برخوردارند و به‌راحتی دچار آسیب نمی‌شوند.

 

قیمت لوله پلیکا کشاورزی

قیمت لوله‌های پلیمری یو پی‌وی‌سی یا لوله پلیکا همانند انواع لوله‌های دیگر می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد و نمی‌توان نرخ مشخصی برای آن‌ها عنوان کرد. از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌توانند بر روی قیمت این لوله‌ها مؤثر باشند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جنس لوله و نوع مواد اولیه به کار رفته در تولید آن
  • میزان تحمل فشار لوله‌ها
  • ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی لوله مانند سایز، ابعاد، ضخامت و …
  • برند و شرکت تولید کننده لوله و فروشگاه عرضه کننده آن
  • استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی لوله‌ها
  • حجم و میزان لوله مورد نیاز برای پروژه‌های کشاورزی
  • نرخ ارز و نوسانات آن
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نوع استفاده از لوله
  • کیفیت تولید و …

لوله پلیکا و کشاورزی

جمع‌بندی نهایی

لوله‌های پلیکا که در حقیقت به انواع لوله‌های پلیمری UPVC گفته می‌شوند از جمله لوله‌هایی هستند که از تنوع بالایی از نظر سایز، میزان تحمل فشار، رنگ‌بندی، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و … برخوردارند. لوله‌های نیمه قوی و فشار قوی به عنوان لوله پلیکا کشاورزی می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند چرا که از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردارند، نصب و اجرای راحت‌تری دارند و بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌باشند.

 

جدیدترین مقالات

اتصالات سینی کابل برق

معرفی انواع اتصالات سینی کابل + کاربردهای آن

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی و سیم‌کشی آن از تجهیزات و متریال های مدرنی استفاده می‌شود که می‌توانند در سریع سازی، …

بهترین لوله برای گرمایش از کف

بهترین لوله برای گرمایش از کف در بازار کدام است؟

سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های تعدیل دمای داخلی ساختمان در فصول سرد است که اولین بار توسط …

گرفتن انشعاب از لوله پلیکا

انشعابگیر چیست؛ انواع انشعاب گیر لوله پلیکا و فاضلاب و کاربرد آن

همزمان با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف صنعت آب و فاضلاب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه در …

تعمیر شکستگی لوله پلیکا

برای تعمیر شکستگی لوله پلیکا چه راهکارهایی وجود دارد؟

لوله‌ها ازجمله تجهیزات کاربردی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده بوده و می‎توانند از نظر جنس، سایز، ضخامت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *