وینو پلاستیک
LANGUAGE

لوله پلیکا فشار قوی

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

لوله‌های پلیمری به واسطه داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، نصب و اجرای راحت، قیمت مناسب، طول عمر بالا، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و … کاربردهای متعددی داشته و جایگزین بسیاری از لوله‌های فلزی، سیمانی و … شده‌اند. لوله پلیکا که در حقیقت همان لوله یو پی وی سی است یکی از انواع لوله‌های پلیمری بوده که از تنوع بالایی برخوردار بوده و امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب از وینوپلاستیک به بررسی و معرفی لوله پلیکا فشار قوی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد.

لوله پلیکا و انواع آن

در بسیاری از کشورها محصولات مختلف را با نام اولین تولیدکننده یا وارد کننده آن می‌شناسند و لوله‌های پلیکا نیز در ایران به همین شیوه در میان مردم شناخته می‌شوند. در حقیقت لوله پلیکا یا لوله پلیکا به لوله‌های پلیمری یو پی وی سی (UPVC) گفته می‌شود و همان‌طور که عنوان شده از ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی برخوردار است. این لوله‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند. این لوله‌ها بر اساس فاکتورهایی همچون رنگ، سایز، ضخامت، نحوه و محل کاربری، میزان تحمل فشار و … در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار خواهند گرفت.

لوله‌های پلیکا از نظر میزان تحمل فشار به سه دسته اصلی لوله پلیکا معمولی یا لوله پلیکا فشار ضعیف، لوله پلیکا نیمه قوی و لوله پلیکا فشارقوی تقسیم می‌شوند و هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی داشته باشند. در مقاله‌ای تحت عنوان لوله پلیکا پودری به بررسی کامل لوله‌های پلیمری پودری و ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای آن‌ها پرداخته شده است و می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده‌ها قرار بدهد.

انواع لوله پلیکا فشار قوی

لوله پلیکا فشار قوی چیست؟

همان‌طور که گفته شد لوله‌های یو پی وی سی از نظر میزان تحمل فشار می‌توانند در سه دسته مختلف قرار بگیرند. لوله پلیکا فشار قوی نوعی از لوله‌های یو پی وی سی است که می‌تواند ده‌ها بار فشار را تحمل کند. در اصل این لوله‌ها از نظر فرمولاسیون تفاوت‌های ویژه‌ای با انواع لوله‌های نیمه قوی و ضعیف دارند و حوزه کاربردی آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

ویژگی‌ها و مزیت‌های لوله فشار قوی پلیکا

لوله‌های پلیمری و UPVC فشار قوی امروزه در بسیاری از پروژه‌ها جایگزین لوله‌های سیمانی، فلزی، پلاستیکی و … شده‌اند و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این لوله‌ها می‌توانند در برابر مواد خورنده و خوردگی‌های مختلف مقاومت بالایی داشته باشند چرا که کاملاً نارسانای جریان الکتریکی می‌باشند و در برابر واکنش‌های الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها، بازها و نمک‌ها مقاومت بالایی دارند.
  • لوله‌های فشار قوی می‌توانند در برابر مواد نفتی، مواد آروماتیک، روغن‌ها، الکل‌ها و … مقاومت بالایی داشته باشند و دچار خوردگی، فرسودگی و زنگ‌زدگی نمی‌شوند.
  • این لوله‌ها مدول الاستیسیته بوده و از انعطاف‌پذیری بسیار خوبی برخوردارند و می‌توانند بدون آنکه دچار شکستگی شوند تغییر شکل بدهند.
  • این لوله‌ها می‌توانند در برابر تغییرات دمایی مقاومت بالایی داشته باشند به سادگی دفرمه نخواهند شد.
  • لوله‌های پلیکا دارای سطح بسیار صافی هستند و به هیچ عنوان ایجاد اصطکاک نمی‌کنند و سرعت انتقال سیالات در این لوله‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد.
  • استفاده از انواع اتصالات لوله پلیکا و نصب و اجرای این لوله‌ها بسیار راحت است.
  • قیمت مناسب، وزن پایین، طول عمر بالا، استحکام کششی بلندمدت، مقاومت در برابر ضربه، اشعه خورشید، سایش و خراش، شعله و … از دیگر مزایا و ویژگی‌های این لوله‌ها هستند.

کاربردهای اصلی لوله پلیکا فشار قوی

با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که برای لوله‌های فشار قوی عنوان شد می‌توان انتظار داشت که کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای لوله‌های فشار قوی پلیکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از این لوله‌ها می‌توان به عنوان خطوط اصلی و فرعی انتقال آب شهری و صنعتی و شبکه تقسیم آب به شیوه دفن شده در خاک استفاده کرد.
  2. این لوله‌ها می‌توانند برای انتقال انواع سیالات شیمیایی، اسیدها و بازها به کار بروند.
  3. از این لوله‌ها می‌توان برای پوشش‌دهی کابل‌های برق صنعتی بهره برد
  4. لوله و اتصالات پلیمری ساختمان نیز می‌توانند از نوع لوله‌های فشار قوی باشند.
  5. از این لوله‌ها می‌توان در پروژه‌هایی همچون فرودگاه، بیمارستان، هتل‌ها، مراکز تجاری و تفریحی و … استفاده کرد.
  6. از لوله‌های فشار قوی می‌توان در لوله‌کشی استخرها بهره برد.
  7. این لوله‌ها می‌توانند در شبکه‌های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار بگیرند.
  8. در اصل این لوله‌ها می‌توانند برای انتقال انواع سیالات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربرد لوله پلیکا فشار قوی

قیمت لوله پلیکا فشار قوی

از آنجایی که لوله‌های فشار قوی در مقایسه با سایر لوله‌های عادی از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددتری برخوردارند می‌توان انتظار داشت که از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر روی قیمت این لوله‌ها مؤثر باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان تحمل فشار (این لوله‌ها می‌توانند به صورت 6 بار، 10 بار، 12 بار، 16 بار و … وجود داشته باشند)
  • سایز و اندازه لوله‌ها
  • میزان ضخامت لوله
  • رنگ و کیفیت لوله و محل کاربری آن
  • برند و شرکت تولیدکننده
  • استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی
  • نحوه اتصال لوله‌ها و اتصالات آن
  • نرخ ارز و نوسانات آن
  • میزان عرضه و تقاضا
  • ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی و شیمیایی لوله و …

جمع‌بندی نهایی

لوله‌های پلیکا که در اصل همان لوله‌های یو پی وی سی هستند از نظر میزان تحمل فشار می‌توانند به سه دسته فشار ضعیف، نیمه قوی و فشار قوی تقسیم شوند. لوله‌های فشار قوی از ویژگی‌هایی همچون طول عمر بالا، کاربردهای متعدد، عدم خوردگی، عدم پوسیدگی، عدم ایجاد اصطکاک، وزن کم، قیمت مناسب و … برخوردارند و می‌توانند در انواع پروژه‌های صنعتی کاربردهای متعددی داشته باشند.

 

جدیدترین مقالات

فلنج لوله چیست؟

فلنج لوله چیست؟ چه کاربردی در لوله کشی دارد؟

فلنج لوله به قطعه‌ای گفته می‌شود که برای اتصال در سیستم‌های پایپینگ کاربرد دارد. در حقیقت کاربرد اصلی فلنج، اتصال …

بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه چیست؟ بهترین لوله جدار چاه برای انواع چاه کدام است

لوله جدار چاه نوعی لوله فولادی یا پلیمری است که در صنعت حفاری از آن استفاده می‌شود. این لوله را …

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

باز کردن لوله حمام با 10 روش مقرون به صرفه و خانگی

روش‎های زیادی برای رفع گرفتگی فاضلاب و گرفتگی لوله حمام وجود دارد؛ اما تعیین اینکه کدام یک از این روش‌ها …

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

برآورد لوله برق ساختمان تاسیسات به صورت تقریبی

در روشهای جدید برق کشی ساختمان که یکی از مزایای آنها نیست به روش‌های قدیمی، کاهش میزان ضایعات و خرید …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات