LANGUAGE

لوله پی وی سی برق

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

فهرست مطالب

هرچند که لوله‌ها از ابتدا به منظور انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر تولید شده و مورد استفاده قرار گرفتند اما این تجهیزات امروزه می‌توانند برای محافظت از کابل‌های برق، سیم‌های هادی جریان الکتریسیته و همچنین نظم بخشیدن به سیستم سیم‌کشی مورد استفاده قرار بگیرند. لوله‌های برق می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون جنس، سایز، ضخامت، نحوه طراحی و … دسته‌بندی شوند و از تنوع بالایی برخوردار باشند. لوله پی وی سی برق به عنوان یکی از رایج‌ترین لوله‌های برق شناخته می‌شود که از مزیت‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. در ادامه این مطلب از وینو پلاستیک به بررسی کامل انواع لوله برق و لوله برق پی وی سی، ویژگی‌ها و مزیت‌ها و انواع آن‌ها پرداخته می‌شود.

لوله پی وی سی برق چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است لوله برق PVC به نوعی از لوله‌های برق گفته می‌شود که از پی وی سی ساخته می‌شود و به واسطه نوع مواد اولیه می‌تواند ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی داشته باشد. این لوله‌ها علاوه بر محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق می‌توانند در نظم بخشیدن به سیستم سیم‌کشی و تسریع فرآیند سیم‌کشی نقش پررنگی داشته باشند.

لوله برق pvc

مهم‌ترین ویژگی‌های لوله برق پی وی سی 

لوله‌های برق پی وی سی همانند لوله آب و انواع لوله‌های دیگر می‌توانند از ویژگی‌های مختلفی برخوردار باشند و مزیت‌های متعددی داشته باشند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این لوله‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

مقاومت در برابر خوردگی

می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی لوله‌های پلیمری PVC مقاومت بالای آن‌ها در برابر خوردگی است. در اصل مواد پلیمری در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند و برخلاف مواد فلزی دچار خوردگی، زنگ‌زدگی و پوسیدگی نمی‌شوند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی و اسیدی

این لوله‌ها در کنار مقاومت بالا در برابر رطوبت می‌توانند در برابر مواد شیمیایی و اسیدی هم مقاومت بالایی داشته باشند و به‌راحتی آسیب نخواهند دید.

نصب و اجرای راحت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌های پی‌وی‌سی نصب و اجرای راحت آن‌ها است چرا که می‌توان از انواع روش‌های جوشی، اورینگی، رزوه‌ای، چسبی و … برای نصب آن‌ها استفاده کرد. در حقیقت امروزه لوله و اتصالات پلیمری ساختمان تنوع بالایی دارند و می‌توان به‌راحتی اقدام به نصب آن‌ها کرد چرا که نیازی به انجام فرآیندهای پیچیده مانند رزوه کاری، پیچ کردن و … نیست.

مقاومت فیزیکی بالا

لوله‌های پی‌وی‌سی می‌توانند مقاومت بسیار خوبی در برابر عواملی همچون سایش، فرسایش، فشار، ضربه و … داشته باشند. این لوله‌ها همچنین در برابر نور خورشید مقاومت خوبی دارند و به‌راحتی دچار آسیب نخواهند شد.

طول عمر بالا

لوله‌های پی‌وی‌سی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند از طول عمر بسیار خوبی برخوردارند و در صورتی که به درستی و در محیط مناسب از آن‌ها استفاده شود می‌توانند بیش از یک قرن عمر کنند.

پیشنهاد مطالعه: با توجه به این که بحپ درباره انواع لوله برق از حوصله این بحث خارج بود؛ ما در مقاله‌ای دیگر از وینوپلاستیک به بررسی انواع لوله برق و کاربردهای آن‌ها پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر این مقاله را نیز مطالعه کنید.

وزن کم و قیمت مناسب

از دیگر مزایا و ویژگی‌های لوله پی وی سی برق می‌توان به وزن کم و قیمت مناسب آن اشاره کرد. در اصل این لوله‌ها وزن بسیار کمی دارند و همین امر باعث می‌شود که حمل و نقل و نصب و اجرای آن‌ها راحت باشد. قیمت این لوله‌ها نیز در مقایسه با انواع لوله‌های فولادی و فلزی بسیار به‌صرفه‌تر است و می‌توانند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشند.

  • در کنار تمامی موارد گفته شده، این لوله‌ها می‌توانند مزیت‌های دیگری همچون مقاومت بالا در برابر آتشسوزی، تنوع بالا از نظر رنگ، طرح و سایز، نارسانا بودن جریان الکتریسیته، قابلیت بازیافت، امکان استفاده چندباره از آن‌ها، سازگاری با محیط زیست و … داشته باشند.

لوله پی وی سی برق

تفاوت‌های لوله PVC برق با لوله فلزی و UPVC

لوله‌های فلزی و لوله‌های UPVC نیز از جمله لوله‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان لوله برق مورد استفاده قرار بگیرند و از مزایا و قابلیت‌های خاص خود برخوردار باشند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های لوله پی وی سی برق با لوله‌های فلزی و UPVC می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لوله‌های فلزی نسبت به لوله PVC استحکام بالاتری داشته و در برابر فشار و ضربه مقاوم‌ترند
  • لوله‌های پی وی سی برخلاف لوله‌های فلزی از انعطاف بالاتری برخوردارند و برای خم شدن نیازی به دستگاه و ابزار خاصی ندارند.
  • لوله‌های PVC نسبت به لوله‌های فلزی وزن و قیمت کمتری دارند.
  • اتصال لوله‌های پی‌وی‌سی بسیار راحت‌تر است و برخلاف لوله فلزی نیازی به جوشکاری، رزوه کاری و … ندارد.
  • لوله‌های UPVC عمدتاً دارای سطح صیقلی‌تری نسبت به لوله PVC هستند.
  • لوله‌های PVC از انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به UPVC برخوردارند و می‌توانند
  • لوله‌های پی‌وی‌سی می‌توانند با روش‌های مختلفی همچون روش الکتروژنی، روش تزریقی و روش پوشش دهی دورانی تولید شوند در حالی که لوله‌های فلزی و UPVC به روش‌های متفاوت‌تری تولید می‌شوند.

پیشنهاد: یکی از پرتکرارترین سوالات از کارشناسان ما روش تعیین سایز لوله برق است؛ به همین دلیل ما در مقاله‌ای از بلاگمان به بررسی و تشریح روش دقیق سایز لوله برق پرداخته‌ایم که پیشنهادمی‌کنیم در صورت نیاز ای مقاله را تیز از دست ندهید.

قیمت لوله پی وی سی برق

قیمت لوله برق همانند لوله فاضلاب ساختمان می‌توان تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • سایز و ابعاد لوله برق
  • وزن و ضخامت لوله‌ها
  • مشخصات فیزیکی و ویژگی‌های لوله
  • برند و شرکت تولید کننده
  • ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی لوله
  • استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی
  • حجم و متراژ لوله مورد نیاز

لوله pvc برق

جمع‌بندی نهایی

لوله برق پی وی سی یکی از انواع لوله‌های برق است که می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و به واسطه داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، قیمت مناسب، نصب و اجرای راحت، داشتن تنوع بالا، طول عمر بالا، مقاومت عالی در برابر عوامل مختلف و … کاربردهای متعددی دارند. مهم‌ترین تفاوت لوله‌های فلزی برق با لوله پی وی سی برق در میزان استحکام، مقاومت در برابر حلال‌ها و مایعات، انعطاف‌پذیری، نحوه نصب و … است.

 

جدیدترین مقالات

اتصالات سینی کابل برق

معرفی انواع اتصالات سینی کابل + کاربردهای آن

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی و سیم‌کشی آن از تجهیزات و متریال های مدرنی استفاده می‌شود که می‌توانند در سریع سازی، …

بهترین لوله برای گرمایش از کف

بهترین لوله برای گرمایش از کف در بازار کدام است؟

سیستم گرمایش از کف یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های تعدیل دمای داخلی ساختمان در فصول سرد است که اولین بار توسط …

گرفتن انشعاب از لوله پلیکا

انشعابگیر چیست؛ انواع انشعاب گیر لوله پلیکا و فاضلاب و کاربرد آن

همزمان با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف صنعت آب و فاضلاب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه در …

تعمیر شکستگی لوله پلیکا

برای تعمیر شکستگی لوله پلیکا چه راهکارهایی وجود دارد؟

لوله‌ها ازجمله تجهیزات کاربردی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده بوده و می‎توانند از نظر جنس، سایز، ضخامت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *